Mafia - mody aneb jak si prodloužit hraní
zdroj: tisková zpráva

Mafia - mody aneb jak si prodloužit hraní

17. 11. 2002 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Mafia je bezesporu jednou z nejlepších her roku, ale pokud vás už náhodou omrzela, můžete si její hraní vylepšit díky nejrůznějším modifikacím z internetu, jejichž instalaci podrobně vysvětluje tento článek.

Autor: Nukem
Publikováno: 17.listopadu 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Asi se mnou bude většina z vás souhlasit, když si dovolím označit hru Mafia za jednu z nejlepších her poslední doby, jíž může ve své kategorii konkurovat jedině Grand Theft Auto III. Co jí podle mne nad GTA povyšuje, je silný a spojitý příběh, který tvoří hlavní část hry. Jako přídavek tu jsou dva módy volné jízdy, přičemž ten extrémnější popisují předcházející dva díly našeho mafiánského seriálu. Když jsem dopisoval poslední kapitoly návodu k extrémní jízdě, už jsem přemýšlel ještě o jedné části, která by Mafii představila v poněkud netradičním pojetí.

 Specializované servery
Jistě jste si sami všimli, že mnoho nadšenců počalo vyrábět své vlastní textury pro postavy, vozy, či výzdobu měst. Doporučuji všem zájemcům podívat se na některé úzce specializované servery - vyzdvihl bych především německý Mafia-TheGame, kde najdete slušnou zásobu textur pro auta, postavy, zbraně i jiné předměty. Navíc se však tvůrci těchto stránek zabývají kompletní transformací Mafie do zimního kabátu. Jde o mravenčí práci zahrnující úpravu textur okolí, oblečení postav a pravděpodobně i hudby. Dílčí výsledky z výroby vám představí sedm krátkých filmečků.

Dalším zdrojem velkého množství informací a modů ke stažení je opět německý Mafia Planet. Zde každým dnem aktualizují informace o nových texturách, radách do hry, či různé nevšední zajímavosti. Máte-li problémy s němčinou, pak doporučuji využít automatických překladačů, jako např. Babelfish na Altavistě, kde stačí zadat adresu a stránka se přeloží třeba do angličtiny. Nesmím samozřejmě zapomenout na oficiální stránky Mafia-Game, které jsou k dispozici jak v českém, tak i v anglickém jazyce. Na zdejších fórech můžete najít velmi cenné rady k postupu ve hře.

 Modifikace
Obrázek zdroj: tisková zpráva Ještě než se vrhneme do modifikování, chtěl bych podotknout, že vodítkem na úvod mi byl návod z MafiaWorld.co.uk, podle něhož jsem se postupně učil Mafii modifikovat. Nyní tedy předkládám své postřehy z mnoha pokusů, jichž bylo větší procento zdárných, neboť jde ve skrze o jednoduché úkony. Dále tímto vyzývám pokročilejší modifikátory, aby se neostýchali své poznatky zveřejnit do našeho fóra. Poslední věc, kterou mám na srdci je rada, abyste veškeré originální soubory, se kterými budete manipulovat, patřičně zálohovali. Nikdy totiž není jisté, že mody jsou dobře odladěny a mohou tak způsobit třeba padání hry.

Nyní bych vás rád stručně seznámil, jak lze celkem jednoduše pozměnit daný vůz či osobu, a to mnohdy k nepoznání. Základem je program MafiaXtractor (24 kb), který dokáže rozpakovat obsah souborů *.dta do příslušných adresářů. Pro nás budou nejdůležitější tyto soubory:

a2.dta - definice modelů (/models)
a6.dta - textury (/maps)
ab.dta - hudba (/sounds/music)


 Postup
Obrázek zdroj: tisková zpráva Když program spustíte a vyberete v menu příslušný soubor, jeho obsah se rozpakuje do uvedeného adresáře, kde máte hru nainstalovánu. Tady bych rád upozornil, že především adresář s texturami zabere na disku slušný prostor. Souhrnná velikost všech souborů je sice 622 MB, avšak díky tomu, že jich je celkem 16 386, zaberou fyzicky mnohem více. Např. při 16kB clusterech je to přes 800 MB. Avšak nebudete-li se chtít sami přehrabovat v texturách či modelech, hledat, co k čemu patří a modifikovat je, není tyto soubory nutné vůbec rozpakovávat. Chcete-li si zkusit texturu, kterou jste si stáhli z webu, pak úplně postačí, když založíte adresář „maps“ a příslušný bmp soubor sem nakopírujete. Hra si jej pak sama načte a nahradí jím originální soubor v archivu (podobně jako např. u přídavků pro Quaka).

Nyní ale budu předpokládat, že jste si archivy rozpakovali a to buď z důvodu, že chcete sami upravovat textury (hodně štěstí při hledání potřebných textur, jisté vodítko viz níže u Tomma), nebo třeba jen z čisté zvědavosti. Samozřejmě je dobré původní soubory zálohovat, třeba jen přidáním podtržítka ke koncovce. Pokud hodláte upravovat více souborů a používáte-li Windows Commander, doporučuji si nastavit filtr pomocí Ctrl-F12 tak, aby se vám zobrazovaly jen soubory *.bmp, případně i zálohy originálů (tedy např.: *.bmp;*.bmp_). Původních 16 tisíc souborů v adresáři „maps“ klesne asi na 4 500, takže listování a hledání v nich je o něco rychlejší.

 Nahotinky a zebra
Obrázek zdroj: tisková zpráva Nyní stačí jednoduše spustit hru, která, najde-li adresář „maps“, načte data z něj namísto ze souboru „a6.dta“. Takto si tedy můžete upravit textury automobilů (obrázek), které lze rychle zkontrolovat třeba v encyklopedii, skiny postav (včetně těch hambatých, viz obrázky 1 a 2 - download, 87 kb :), reklamy na billboardech apod. Příkladem za všechny budiž mód Lassiter V16 Fordor, který přelakuje uvedený automobil na zebru (download, 121 kb). V adresáři „maps“ si najdete soubor „2Ca.bmp“, ten si zazálohujte, pak jej nahraďte stejnojmenným souborem z modifikačního archivu a na výsledek se můžete podívat zde.

 Záměna postav
Další možností je např. úplná záměna postav. Po rozpakování souboru a2.dta do adresáře „models“ získáte definice všech modelů ve hře. Příslušnost některých souborů lze odhadnout již podle názvu, obvykle jde o známá jména postav ve hře. Hodně postav je ale definováno několikrát podle toho, jak mají vypadat, či zda jde o vysoké nebo naopak nízké rozlišení. Když si např. prohlédnete soubor „Tommy.4ds“, uvidíte v něm, kromě změti různých znaků i odkazy na textury: Tomova hlava - TOMMY1.BMP, sako - @SKO011.BMP, kalhoty - @KLHT06.BMP atd. Podle toho lze identifikovat, jaké oblečení bude mít Tom na sobě. Další soubory jako třeba TommyDELNIK.4ds nebo TommySAILOR.4ds, popisují Toma v jiném úboru. V těchto případech je tedy oblečen jako dělník (mise s doutníky v přístavu), nebo námořník (mise na parníku). Podobné odkazy naleznete i u popisů modelů aut, které tak snad pomohou identifikovat patřičné textury.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Pokud tedy jednoduše nahradíte ten správný popis modelu jiným, můžete získat někdy až bizardní kombinace. Chcete-li např. místo lidského mechanika zaměstnat mimozemského tvora, pak postačí, když souborem „UfoPanak.4ds“ nahradíte „Ralph.4ds“ (obrázek). Stejně tak si Tommy může vyjít na rande místo Sáry se zeleným mužíčkem (UfoPanak.4ds -> Tommy.4ds, obrázek), nebo pro doutníky může místo Toma jet Sára (Sarah2LOW.4ds -> TommyDELNIK.4ds, obrázek) atd. atd. Možností je mnoho, záleží jen na vaší fantazii.

 Výměna vozidel
Kromě postav, můžete zaměňovat samozřejmě i vozy. Tady asi bude zajímavé využít v normální hře některý z prototypů z extrémní jízdy (obrázek), ale může to být i jiné vozidlo, třeba buldozer (obrázek) nebo autobus (obrázek). V tomto případě je ale situace poněkud komplikovanější, neboť názvy souborů nejsou už tak jednoznačné. Pak nezbývá nic jiného, než se prohrabovat adresářem „models“, postupně zaměňovat podezřelé soubory za něco jiného, např. za model nějaké postavy a v encyklopedii aut pak hledat změnu. Po půlce dne pečlivého hledání získáte tuto tabulku:

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Nakonec bych chtěl upozornit, že tímto postupem změníte pouze vzhled auta, kdežto zvuk motoru a jeho výkon zůstává stejný, jako u původního vozu. Zřejmě je třeba zaměnit i další popisné soubory, ale které to jsou, jsem už nevypátral.

 Reálná jména vozidel
Zajímavou modifikací je změna názvů značek jednotlivých automobilů podle skutečnosti. Bolt se změní na Ford, Schubert na Chevrolet, Lassiter na Cadillac atd., a to včetně označení jednotlivých typů od každé značky. K tomu potřebujete Real Carname patch 1.0 (download, 292 kb) a případně Xtractorem rozpakovaný soubor aa.dta. Do adresáře „tables“ pak nakopírujete příslušné „def“ soubory z patche.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Bohužel upravené jsou pouze soubory pro anglickou a německou verzi. V české verzi se proto změna názvů neprojeví v menu pro výběr značky ve volné jízdě. Uvidíte tedy postaru Bolt místo Ford, ale když na položku Bolt kliknete, objeví se menu s přejmenovanými typy „Ford Model bla bla…“. Nezměněné zůstanou také hlášky typu: „Naučil jsi se odemknout ten a ten typ vozu.“ To vše je totiž spolu s českými titulky uloženo v souboru „textdb_cz.def“. Kompletní převodní tabulka vozů je součástí výše uvedeného patche.

Asi poslední pozoruhodnější modifikací je možnost změnit hudební repertoár. Pokud si rozpakujete archiv s hudbou, najdete v adresáři „sounds/music“ 37 hudebních souborů ve formátu „ogg“. Nevím, o jak moc rozšířený formát se jedná, avšak Winamp jej zná a existují konverzní prográmky, které převedou vaše oblíbené melodie z „wav“ či „mp3“ do formátu „ogg“. Pak už stačí je nakopírovat pod příslušnými názvy do Mafie.

Další vybrané modifikace už jen telegraficky: FBI skiny (54 kb), Johnny Walker mod (59 kb), Německá policejní auta (34 kb), Upravené skiny vozidel (1,2 MB), Marlboro mod (13 kb), Petersilien-Peters Skinpack (3,8 MB), Policei mod 1.0 (182 kb)

 Blbůstky
Tento odstavec měl být původně pilotním tématem tohoto dílu, ale protože se mi nepodařilo získat dostatečně rozsáhlý soubor „blbůstek“, přikládám jej tedy jen jako doplněk k modifikacím. Oč vůbec jde? Již dříve jsem ve fóru k Mafii vyzval naše čtenáře, aby se s ostatními hráči podělili o různé veselé „blbůstky“ (easter eggs), na které během hraní narazili. Jde veskrze o mimodějové události, které mají hráče pobavit, či alespoň vyvolat lehký úsměv na tváři, pokud si jich hráč ovšem všimne. Přikládám tedy skromný seznam některých postřehů a doufám, že se díky vám ještě rozroste.

Úvodní menu, mise 19-07: Melouch - Bankovní loupež
Asi jste si všimli kapesních hodinek na stole v hlavním menu (obrázek), které ukazují reálný čas. Přiblížit si je můžete najetím myší na položku Nastavení. Také stropní hodiny nad přepážkami v bance z 19. kapitoly ukazují čas, který máte na počítači (obrázek).
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Mise 04-03: Běžná rutina­ - Clarkův Motel
Až se dostanete do budovy a vyčistíte spodní patro, zajděte si na pánské toalety a použijte akční tlačítko u prvního záchodu (obrázek). Dole na baru je také možnost střelit do petrolejové lampy, která v kombinaci s lahvemi alkoholu vykoná své..

Mise 08-02: Coura - Hotel Corleone
Když vyběhnete hlavní schodiště do prvního patra, vstoupíte dveřmi vpravo na chodbu a půjdete na její pravý konec, určitě nepřeslechnete vášnivé vzdychání ozývající se z posledního pokoje. Stejné to je i o patro výš. Cestou možná ještě potkáte námořníka, kterého si do pokoje vede další hotelová dívka. Nad schodišťem lze také rozbít střešní okno.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Mise 08-04: Kněz - Překvapení
Až si nahrajete tuto část, otočte se zpět čelem k hotelu, odkud jste sem přešli po žebříku. Uvidíte kbelík s cihlami připevněný na kladce (obrázek). Když do kbelíku střelíte, utrhne se a dole na silnici srazí zedníka.

Mise 14-03: Všechno nejlepší! - Večírek
Vyběhněte schody před vámi a vstupte do restaurace. V levém rohu baru stojí na pultu sklenice vína. Třikrát se napijte a pak se procházejte po lodi (obrázek).

Extrémní jízda
Obrázek zdroj: tisková zpráva Nad čtvrtí Hoboken vedle slepého železničního tunelu se na vás šklebí kamenná tvář (obrázky 1 a 2), za kterou se skrývá tajná jeskyně (jak se do ní dostat, najdete zde). Na staveništi mezi Hoboken a Down Town (obrázek) je za dřevěnými vraty, skrz které lze projít, ukryt zvláštní vůz. Pokud do něj nasednete a vyjedete ven, po chvíli začne postupně mizet, až se nakonec ztratí i vaše postava (obrázek).

 Další postřehy vítány
Sami vidíte, že těch postřehů není mnoho a tak neváhejte a popište podobným způsobem své vlastní nálezy, budeme jen rádi :-) A samozřejmě piště i poznatky z modifikací. Přeji dobrou nevšední zábavu a nashledanou u datadisku, který se pro Mafii možná chystá (info).

Stáhněte si: Demo, Nejstarší trailer (16 MB), E3 2001 trailer (29 MB), Gameplay videa 2x (8 MB a 2,5 MB), Videa 4x (3 MB - 6 MB), TV trailer (1,5 MB), Video 1.mise (2 MB), GameStar video (5 MB nebo 13 MB), Screenshoty 142x, Cheaty

Související články: Recenze, Kompletní návod, Reportáž z launch party, Videoreportáž (8/2002), První dojmy z prezentace hry (11/2001), První rozhovor (6/2000), Druhý rozhovor (9/2000), Novinky

 
Nukem
připravil: jd


 
 

Nejnovější články