Mass Effect a Dragon Age: historie DLC ve hrách od BioWare
zdroj: tisková zpráva

Mass Effect a Dragon Age: historie DLC ve hrách od BioWare

23. 2. 2012 23:59 | Téma | autor: Marek Tvrdý |

A máme tu další kontroverzi v produkci EA. DLC pro Mass Effect 3 vydané v den vydání hry, které působí dojmem, že je vytrženo ze hry, ale musí se platit zvlášť. Rozhodl jsem se podívat na věc trochu hlouběji a podíval se i na historii DLC v podání BioWare.

Osobně DLC dělím na 4 různé typy:

1) vylepšení (zbraňové balíčky, přídavná auta, zlatá brnění a podobně)
2) rozšíření příběhu/hratelnosti, která jsou příliš malá pro datadisk (zde patří i přídavné tratě pro závodní hry)
3) vytržený kus hry prodávaný zvlášť
4) mapy pro multiplayer

U her od BioWare najdeme všechny tyto typy DLC. První kategorie je jasná a nemá smysl o ní debatovat (Firewalker nepovažuji za přídavné auto ;).

Představitelem druhé kategorie jsou DLC Lair of the Shadow Broker, Arrival, Mark of the Assassin, Leliana's Song atd. Vše jsou jednoznačně rozšíření, která nejsou důležitá pro děj samotné hry, ale fungují jako rozšíření děje, či jsou přímo spojovacím článkem s dalším dílem. De facto suplují funkci datadisků, ale s menším množstvím obsahu za méně peněz.

Zde bych měl možná vysvětlit technickou část oněch DLC vydávaných společně se hrou. Často se jedná prokazatelně o součást plánovaného příběhu, na jejichž dokončení nebyl čas v průběhu vývoje hry. Takže buď se daná část zcela vyhodí (viz vystřižené konce v Saboteur či God of War III), anebo se po dokončení masteru hry a jeho odeslání na verifikaci do Sony a Microsoftu pracuje na nedodělcích, tedy DLC.

Pro DLC platí poněkud jiné normy než pro hry na discích a jejich schvalování je výrazně kratší. Tudíž v období mezi vydáním hry mohou programátoři, designéři, grafici a další pracovat na DLC a přesto ho stihnout dokončit do vydání hry.

Třetí kategorie DLC je ona problémová, která mnoha lidem pije krev. A má jakési dvě podkategorie: obrannou a ždímací. Typickým představitelem obranné podkategorie jsou DLC Zaeed či Stone Prisoner - jedná se zcela očividně o vytržený kus hry, který je nabízen samostatně, ale je zdarma k dispozici prvním majitelům hry. Je to obrana vůči prodejům hlavně konzolových her do bazarů. S tímto ne příliš vhodným způsobem jsem se smířil, ač mi vadí, že data nejsou na instalačním disku a já musím ještě čekat, než se mi stáhne další kus hry, abych konečně mohl hrát.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Co mi ovšem vadí, je druhá podkategorie - ždímací. Jsou to DLC připravená exkluzivně pro nějakou událost/účel. Ať jsou to exkluzivní autíčka pomalovaná logem nějaké společnosti, exkluzivní mise pro konkrétní obchod (koukám se na tebe L.A. Noire) či DLC pouze pro limitované/sběratelské edice. Nemám nic proti tomu, když někdo za předobjednávku dostane zdarma DLC první kategorie, tedy nějaké auto či zbraň, popřípadě kabát, který zpřesňuje míření (zase koukám na tebe L.A. Noire) a distributor ho následně za poplatek nabídne i ostatním hráčům. Ale mám hodně námitek proti tomu, aby byli lidé nuceni doplácet za něco očividně vytržené ze hry, pakliže si nekoupili hru u určitého prodejce či nějakou konkrétní edici.

Pojďme se podívat do historie her od BioWare, jak to bylo s různými DLC. Asi první DLC, na které jsem u her od BioWare narazil, je bonusový obchodník do Baldur's Gate II s 10 unikátními předměty. Byli dokonce dva: jeden pro předobjednávky v USA, druhý pro americkou Collector's edition (je na stejném disku společně se soundtrackem). Oficiálně nebyl žádný jiný způsob, jak se k nim dostat (neoficiálně se daly oba instalátory najít na různých fórech). A dle popisu je jasné, že de facto šlo o DLC prvního typu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Teprve u Mass Effect se objevuje DLC třetího typu - Bring Down the Sky. Po podrobnějším zkoumání jsem došel k závěru, že se jedná o slepenec různého "odpadu", tedy materiálů vystřižených z plné verze, doplněný o jakýsi příběh. Na Xboxu placený (původně 400 bodů, nyní 80 bodů), na PC je zdarma. Druhé DLC pro ME1 je čímsi mezi 3. a 4. typem. Jedná se o koncept multiplayeru pro ME1, který se přerecykloval do jakéhosi bojového simulátoru na stanici Pinnacle. Dodnes je zpoplatněn a na PC ho lze zakoupit pouze na Originu.

Následující hra Dragon Age Origins je pak na DLC velice bohatá. Hromady přídavných zbraní exkluzivních pro různé obchody, DLC vytržené ze hry pouze pro první majitele hry (Stone Prisoner) a DLC Warden's Keep rozšiřující příběh vydané v den vydání - zdarma pro majitele Digital Deluxe Edition, pro ostatní za 7 dolarů. Poprvé jsme se setkali s DLC vázanými na nákup jiných věcí - Mark of Vigilance DLC jste dostali k nákupu trička od společnosti Hot Topic. Taktéž poprvé je zde provázání s jinou hrou - Blood Dragon Armor, zdarma pro všechny majitele DAO, se přenesl i do Mass Effect 2.

Mass Effect 2 je první hrou od BioWare, která nabízí zpoplatněnou vytrženou část hry bez možnosti ji získat zdarma - DLC Stolen Memory (postava Kasumi). Jasným ukazatelem vytrženosti je prázdné místo na obrazovce výběru postav. Už při finalizování ME2 se s Kasumi předem počítalo. Pro první majitele hry ME2 nabízí kromě běžných extra zbraní/brnění dvě důležité DLC, které mohou působit vytrženě - Zaeed (tady není o vytrženosti třeba vůbec diskutovat) a Firewalker.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Normandy Crash Site řadím mezi zbytečnosti typu modrobílého brnění. Provázáním s Dragon Age Origins bylo možné získat Blood Dragon Armor. A opět zde máme předměty exkluzivně pro nějakého prodejce - Američané mohli za kódy na zátkách nápojů společnosti Dr. Pepper získat různé dodatky do několika her od EA. Do ME2 to byly 3 helmy (Recon Hood, Sentry Interface, Umbra Visor). Ty následně vyšly v balíku Recon Operations Pack, který ovšem vyšel pouze na PlayStation Network.

Dragon Age II šla ještě o kousek dále. Nenabídla klasickou sběratelskou edici, ale pouze "signature edition" pro předobjednávky za cenu edice běžné, která obsahovala navíc zdarma DLC The Exiled Prince, které naplňuje definici vytrženého obsahu. Kdo nestihl včas koupit "signature edition", musel si za DLC doplatit 7 dolarů (560 bodů). Pokud jste měli v předchozím díle Blood Dragon Armor, dostanete ho i do DAII. A opět jsme se dočkali speciálních předmětů pro různé obchody (kupte si repliky zbraní a dostanete DLC Ring of Whispers).

Mass Effect 3 nám de facto uzavírá tento vývoj DLC a nabízí to, co tu už bylo dříve: bižuterie pro předobjednávky, zbraň do MP pro kupce hardware od společnosti Razer, pro sběratelskou edici pak exkluzivní zbraně, oblečky, robopes a postava s misí. Z té se vyklubalo DLC From Ashes, které podobně jako Zaeed či Exile Prince zavání odtržením, avšak za určitých podmínek ho dostanete "zdarma". Na rozdíl od Exiled Prince v DAII Signature edition to ovšem bude za příplatek, neboť sběratelská edice ME3 nestojí stejně jako ta běžná. A proto by se doplatek za DLC k normální edici teoreticky dal považovat za "morálně ospravedlnitelný", na rozdíl od DLC Exiled Prince pro DAII.

Proč tomu tak není je obsah - společník-prothean! Celá sága je o smrťácích a protheanech. A někdo v BioWare/EA rozhodl tu nejzajímavější postavu vyrvat ze hry a udělat z ní DLC, které prakticky každý fanda ME musí mít. A ještě to vyspoilerují před vydáním hry (i kdyby to zveřejnili až toho 9.3., tak je to pořád spoiler jak hrom).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Na Twitteru se dnes objevilo vysvětlení producenta hry, že je to DLC, na kterém se pracovalo až po dokončení hry. Jenže z poměrně hodně starých informací a známého Leaked beta dema vyplývá, že se se společníkem-protheanem počítalo už od začátku. Takže oficiální výmluva, že balíček vznikal zcela nezávisle na samotné hře, přinejmenším pokulhává. Naznačuje tím snad producent hry, že v průběhu vývoje ME3 došlo k problémům se začleněním protheana do hry a proto ho raději vystřihli, aby ho přepracovali až po dokončení hry bez protheana?

Na závěr bych rád upozornil, že DLC pro Zaklínače 2 původně zdarma nebyly. Před vydáním hry několik různých prodejců nabízelo 5 různých DLC (nepočítaje exkluzivní DLC pro sběratelskou edici). Ale po vydání hry selhaly registrační servery a proto CD Projekt RED nejprve uvolnil všechny DLC pro všechny a následně je zahrnul do patche. Taktéž hra samotná původně obsahovala DRM (kromě verze na GoG, která ovšem nemá českou lokalizaci), ale to bylo odstraněno v prvním patchi, za což je následně zažaloval jejich distributor Namco Bandai.

Současná nálepka "CD Projekt - DRM and DLC Free Company" je prostý marketingový tah, který prokazatelně prodává o nějaké procento více her na PC. Bohužel i ve Valve zjistili, že tato metoda je vhodná pouze pro PC trh a není možné ji z důvodu podmínek Microsoftu a Sony provozovat i na konzolích. Právě těch konzolích, které jsou hlavní cílovou platformou sérií Mass Effect a Dragon Age. A proto jsou DLC od BioWare zpoplatněny. Bohužel.

Nejnovější články