Microsoft odhalil detaily vydávání a podpory indie her na Xbox One
zdroj: tisková zpráva

Microsoft odhalil detaily vydávání a podpory indie her na Xbox One

20. 8. 2013 13:45 | Téma | autor: Adam Homola |

Microsoft nedávno nezávislým vývojářům i veřejnosti přislíbil, že na Xboxu One si budou moct vývojáři vydávat svá díla sami, bez nutnosti uzavírat smlouvy s vydavateli. Dokonce měl být každý Xbox One použitelný pro vývoj, nebylo by nutné kupovat drahé devkity (vývojářské verze konzole). Mnoho toho ale neodhalil a jen takpomrknul s tím, že na gamescomu se dozvíme víc. gamescom tu je a Microsoft svůj slib dodržel. Na své akci potvrdil, že vlastní vydávání her, tzv. self-publishing, bude na Xbox One možný a to se spoustou výhod.

Předně se ale od minulých plánů trošku couvlo - každý Xbox One bude devkitem, ale až časem. Ze začátku tomu tak nebude a pro vývoj budete muset použít onu speciální vývojářskou verzi konzole. Kdybyste ale chtěli na Xbox One něco vyvíjet, tak nemusíte střádat do prasátka tisíce dolarů. Prvním krokem pro self-publishing na Xbox One je registrace. Jakmile jí projdete a Microsoft vás akceptuje, dostanete od nich zdarma dva devkity s kompletní vývojářskou dokumentací, přístupem na speciální fóra apod.

Obří finanční bariéra pro maličké nezávislé týmy tak odpadá. Zaslání dvou devkitů je ale pouze začátek, časem chce Microsoft dostát i svým dřívějším slibům a umožnit vývoj her na opravdu každé své nové konzoli. Po registraci přichází na řadu druhý krok a tím je TLA - Title Licence Agreement. Vy pošlete Vaši hru do Microsoftu, tam se na ni podívají a jakmile to projde schvalovacím procesem, dostanete Title ID a můžete hru vesele vydat na Xbox One Marketplace.

Během TLA odpadá vývojářům další velký bolehlav a bariéra, na kterou si v posledních letech stěžovalo veřejně několik studií a jedinců a to jsou poplatky. Dřív jste museli za každé zprocesování hry přes certifikaci Microsoftu platit, stejně jako když jste chtěli vydat DLC, nebo jen obyčejný patch. Někdy to šlo až do několika desítek tisíc dolarů, tudíž si maličké týmy (např. Polytron) a chudší studia (např. Double Fine) nemohli dovolit hru ani opatchovat, když jim během testování a certifikace nějaký větší bug unikl. Teď bude všechno tohle zdarma.

Microsoft dokonce ani neomezuje počet aktualizací hry, takže si například nezačne po pátém patchi něco účtovat za šestý, sedmý a každý další. Všechno bude zdarma a to jak pro malé vývojáře, tak pro velké vydavatele. Free to play a MMO hrám tak konečně na konzolích nebude nic bránit. Jestli už teď začínáte nadšeně vyplňovat první formuláře tak pozor - zase úplná anarchie to nebude a Microsoft bude přeci jen všechny přihlášky ručně probírat. Ze začátku dostanou při registraci přednost profesionální nezávislí vývojáři, kteří už ví, jak se hra dělá a vydává nejen na konzolích a mají za sebou nějaké tituly.

Jak dlouhá bude první fáze Microsoft neprozradil, ale víme, že se bude časem rozšiřovat až to jednou dojde do stádia, že si bude moct úplně každý vyvíjet na svém domácím Xboxu One hry. Velmi pozitivní zprávou pro nezávislé vývojáře je, že na Marketplacu k nim bude Microsoft přistupovat stejně, jak k největším blockbusterům od velkých vydavatelů. Vaše maličká indie hříčka by tak neměla být zahrabaná v nějakých skoro neviditelných kategoriích a menu, ale teoreticky by se mohla v Marketplacu objevit třeba i vedle Destiny nebo Titanfallu.

“Jsme odhodlaní zpracovat objevování her v obchodu tak, aby bylo dobré pro všechny. Budou existovat tři místa, na kterých najdou zákazníci nové hry. Prvním je Spotlight, který budeme kontrolovat my. Druhým je Trending, kde budou aktuálně populární hry mezi vašimi přáteli a mezi komunitou hráčů na Xbox Live. A třetím místem jsou Recommendations, které jsou založené na tom co rádi hrajete vy a vaši přátelé,” píše se v oficiálním FAQ na webu Xbox.com. Ze začátku to asi nebude problém, ale až čas ukáže, jak kvalitní budou doporučovací nástroje, když bude Xbox Live zavalen stovkami her.

Microsoft bere stejné zacházení s malými i velkými hrami vážně a tak nebudou mít jen stejné možnosti v Marketplace, ale i ti nejmenší indie vývojáři budou mít kompletní přístup ke všemu. I jedinec, který si bude sám po nocích dělat nějakou blbinku, bude moct po úspěšné registraci využívat všechno, co mohou využívat například vývojáři z Cryteku v jejich Ryse: Son of Rome - multiplayer, Game DVR, Kinect, mikrotransakce, aktualizace, DLC, podporu pro SmartGlass a další funkce. Jinými slovy se i indie vývojáři dostanou ke všemu, k čemu budou mít přístup ti největší veteráni a vydavatelé.

Pro Microsoft je tak oznámení self-publishingu dalším velkým krokem správným směrem a odstranění finančních bariér je dlouhodobým přáním snad všech menších vývojářů a určitě nejen jich. Sice to oznámení přišlo možná trochu později než by bylo záhodno, Sony má v domlouvání indie her trochu náskok, ale Microsoft ho může svým přívětivým přístupem bez jakýchkoliv poplatků rychle dohnat. Navíc většina nezávislých vývojářů bude chtít, aby se jejich hra dostala k co největšímu počtu hráčů, takže kdo nebude svázán exkluzivní smlouvou, objeví se nakonec asi na obou platformách.

Nejnovější články