Moderské minimum: čím si musíte vylepšit svůj System Shock 2
zdroj: tisková zpráva

Moderské minimum: čím si musíte vylepšit svůj System Shock 2

20. 2. 2013 20:10 | Téma | autor: Pavel Dobrovský |

Čtrnáctého února prudce vyskočila křivka aktivity na polomrtvých fanouškovských fórech System Shock 2. Ozýval se jásot, práskání kapslíkových pistolek a provolávání slávy Good Old Games, kde System Shock 2 vyšla a spousta lidí si jí tak mohla legalizovat. Stárnoucí hráči si odkašlali a na fórech začali mentorovat nováčky zatímco další vypínali Dead Space 3, aby se ponořili do chodeb korábu Von Braun, a pak s překvapením hlásili, že jde vlastně o dost příbuzné hry.

System Shock 2 otevřela dveře Kenu Levinovi a týmu Irrational k vývoji velkých her a za těch čtrnáct let, které uplynuly od vydání, se toho stalo hodně. Nejen, že se Levine podepsal pod Bioshock, který ideově navazuje na přístupy použité v System Shock 2, ale přišly nové generace grafických karet, monitorů, zvukových řešení a herních mechanik. System Shock 2 sice dokáže čelit času se ctí (a nyní i s rozlišením 1900*1200), jenže i tak nad ním hráč zvyklý na moderní grafiku může ohrnout nos. A proto jsme připravili průvodce po nejzásadnějších modech, které z System Shock 2 udělají System Shock 2 na druhou.

Modování je pro vás dobré. V případě System Shock 2 se nemusíte bát, že byste museli s dlátem a pájkou vnikat do INI a CFG souborů a upravovat v nich na první pohled nesmyslné hodnoty. Verze vydaná u GOG.com je totiž k modování připravená, a tak veškeré moderské úpravy spočívají pouze v překopírování nových souborů do herního adresáře. Pakliže vás i taková představa děsí, připravil pro vás Mikhel Tsäko speciální System Shock 2 Mod Manager.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Ještě než se jako hladoví vlci vrhnete na instalování modifikací, je tu pár věcí, které byste měli vědět. Modů existují desítky a stává se, že rozšiřují původní hratelnost natolik, že System Shock 2 pak není takovou hrou, jakou jí autoři zamýšleli. V našem seznamu uvádíme nejdůležitější modifikace, které s hratelností samotnou zásadně nehýbají a zážitek zlepšují lepšími texturami a modely.

Pozor, některé mody snižují svižnost hry (například po instalaci nových vodních efektů mi padla rychlost vykreslování z 60 na 19 FPS) a jsou tu i další, ve kterých se zase nepřátelé začínají chovat jako myši na heroinu. Nezapomínejte, že mody upravují to, co ve hře již je – nepřidávají tedy moderní efekty typu rozostření anebo antialiasing.

Pakliže se rozhodnete k instalaci dalších modů, přečtěte si pozorně jejich dokumentaci a ohlasy na fórech SystemShock.org. Tam se také můžete dozvědět klasickou pravdu: chcete-li si System Shock 2 užít, dohrajte ho nejprve v původní verzi, a pak teprve modujte.

ADaoB

Ani System Shock 2 se po vydání nevyhnuly chyby. Některé z nich vývojáři nestačili opravit, a tak nastoupili modeři a mod „Anomalies, Discrepancies and outright Bugs“. Jeho cílem je opravit, co největší množství chyb na jeden zátah a místy dokonce zasahuje do původní podoby hry (nicméně nejde o velké změny). AdaoB nainstalujte ještě před spuštěním nové hry, jinak nebude fungovat. A teď se můžeme vrhnout na mody s viditelnými dopady.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Cyberblutch Rebirth 02 (a tohle si stáhněte také)

Tak jako se každé dítě učí chodit, tak každý moder System Shock 2 začíná s Rebirth. Rebirth nahrazuje původní nízkopolygonové postavy detailnějšími modely, a to nejen co se živých nepřátel týče. Mnohem lépe vypadají duchové, mrtvoly na zemi a dokonce i laboratorní opice, které zamořují palubu Von Brauna. K Rebirthu doporučujeme doinstalovat modely avatarů hráčů pro multiplayer a SHTUP, bez kterého působí nové modely ve světě složeným z textur s nízkým rozlišením jako koláž žáka sedmé třídy.

Praktická poznámka: jestli se vám nepovede natáhnout Rebirth pomocí mod manageru (podobně jako mě), tak soubory z archívu jednoduše překopírujte do kořenového adresáře hry. Druhý soubor (earth.zip) upravuje pozdější fáze hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Shock Texture Update Project (SHTUP)

Všimli jste si při testování Rebirth těch kostrbatých nápisů na zdech? A těch hranatých otazníků na tabulích s nápovědou v úvodní lokaci? Odporné, že? Proto je dobré nainstalovat SHTUP, který většinu textur na objektech převádí do vysokého rozlišení a dělá tak z Von Brauna a pozdějších lokací mnohem hezčí místo pro žití a umírání.

Kromě jasně viditelných změn upravuje mod také záblesky při výstřelech ze zbraní a všechny možné obrazovky – ať už jde o portréty Xerxese nebo detailnější textury gamblingových automatů. Upraveny jsou také špatné návaznosti textur a překlepy v některých nápisech na zdech.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Four Hundred

Když už máme vylepšené textury s textem, displeje a další, tak by také nebylo od věci vylepšit zbytek. Postará se o to Four Hundred – několik desítek enviromentálních textur (podlahy, stěny, stropy atd), které jsou o čtyři sta procent větší než původní textury. Four Hundred je často opomíjený mod, protože jeho efekt není tak viditelný jako u Rebirth nebo SHTUP, ale přitom to není žádný levoboček a nenápadně posiluje důvěryhodnost prostředí. Jděte do něj.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

SS2 DeepFriedBeer Sound Upgrade V3b a Schatten SHMUP

Hlavní grafické mody máme za sebou. Ani to nebolelo, že? A teď je zapotřebí vypořádat se s další stránkou System Shock 2 - s hudbou a se zvuky. Pro obojí existují mody. DeepFriedBeer připravil kompletní novou databanku zvuků pro všechny zbraně. Nejde jen o jeden remasterovaný zvuk, ale o sadu výstřelů pro různá prostředí. Uslyšíte tedy mnohem realističtější rány vzhledem k místu, kde střílíte.

Druhý mod se týká hudby, nikoliv SHoot 'eM UP her. Zkratka pochází z SHock Music UPdate a autor modu Schatten přiznává, že prostě nemohl odolat vtipné zkratce. Schatten udělal kus práce. Vzal kompletní soundtrack od Erica Brosia s vysokým bitratem a rozdělil jednotlivé skladby na části, které DarkEngine dokáže pouštět ve správnou chvíli. S velikostí přes 300 MB jde o největší rozšíření, které zde uvádíme.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Vurt's Space

Hlavní mody máme již odfajfkovány – můžete hrát! Anebo ne, počkejte ještě chvíli. Z řady menších modů vám představíme alespoň produkci modera Vurta. Jde o neuvěřitelně produktivního chlapíka, který se zamyslel nad tím, co ještě pro System Shock 2 nebylo namodováno a přišel s estetickými úpravami prostředí – třeba výhledů z oken!

Loď Von Braun se nachází ve vesmíru, což je fakt prezentovaný skrz příběh, ale když se podíváte z oken, tak mezihvězdnou romantiku moc neoceníte. Proto Vurt nahrazuje ve svém modu fádní texturu krásným pohledem do kosmických hlubin, ve kterých uvidíte galaxie, temná mračna a hvězdokupy. Konečně se mezi jednotlivými bitkami můžete na chvíli zastavit u oken a zameditovat si na téma „ztracen ve vesmíru.“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Vurt's Flora

Vurt zjistil, že se snahy moderské komunity neupřely ještě na květiny, které stojí v ubikacích posádky, a že samotná část se skleníky by potřebovala pořádně pozvednout. A tak předělal kytky... co dodat. Béda Trávníček by měl radost.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Čeština od Wexe

System Shock 2 je pořádně ukecaná hra. Na každém rohu se povalují deníkové zápisky kdysi živých členů posádky, v terminálech si můžete číst hotové povídky a navíc váš boj o život přerušují komunikace s dalšími... ne, nebudeme spoilerovat a raději řekneme, že se tu prostě hodně povídá. Texty, které nejsou přímo kódovány do textur přeložil do češtiny Wex, což je záslužná práce a určitě mu v duchu poděkujete, jestli angličtinou moc dobře nevládnete.

Přeložené jsou nejen deníky, ale také popis věcí, informační texty a další. System Shock 2 má v současné verzi jeden malý problém s texty - při maximálním rozlišení 1900*1200 se krčí v levém horním rohu a jsou téměř nečitelné. Za to ale Wex nemůže. Praktická poznámka: češtinu do hry nainstalujte podle popisu v přiloženém TXT souboru (nakopírujte soubory do adresáře se hrou).

Nyní máte System Shock 2 úplně vybavený k hraní. Kdyby vám námi uvedené mody nestačily (a že jich je ještě hodně), tak se podívejte na příslušná místa na SystemShock.org. A nezapomeňte se v diskusi pod článkem podělit o svých zkušenostech s mody, o nichž tady nepadla řeč.

Nejnovější články