„Naší prioritou je fanouškovská komunita,“ říká Eric Hirshberg z Activision v rozhovoru o Call of Duty a Destiny
zdroj: Activision

„Naší prioritou je fanouškovská komunita,“ říká Eric Hirshberg z Activision v rozhovoru o Call of Duty a Destiny

4. 7. 2017 17:52 | Téma | autor: Václav Pecháček |

Kdyby po vás někdo chtěl, abyste co nejlépe generalizovali přístup firmy Activision k publikování počítačových her, co byste řekli? Já sám vlastně nevím, jaká slova bych zvolil, ale můžu upřímně říct, že CEO Eric Hirshberg mě v rozhovoru pro Games Industry docela překvapil. Soustředil se totiž na něco, s čím si tuhle společnost na první pohled tak docela nespojuji – neustálému naslouchání fanouškům.

Je to trochu zvláštní prohlášení, že? Vždyť Activision trvalo vážně dlouho, než hráče přestala každoročně bombardovat hrami z budoucnosti a vrhla se zpátky do tolik očekávané řeže druhé světové války. Hirshberg ostatně sám přiznává, že Infinite Warfare už byla přes čáru, „jedna hra z budoucnosti navíc“, ovšem zároveň dodává, že tituly se musí schválit roky dopředu, takže si nemůžete vybírat podle konkrétní nálady hráčstva.

Filozofie naslouchání fandům se však prý neodráží ani tak ve vydávání nových titulů, ale spíš v podpoře těch starých. Série CoD se totiž nyní potýká s podstatně roztříštěnou komunitou. Každý z dílů si najde miliony nových majitelů, ale spousta z nich se od Black Ops III či Advanced Warfare odrazí a vrátí se zpátky k předchozímu dílu, k jeho komunitě a mechanikám. Někteří si samozřejmě nový titul vůbec nekoupí. A pro jiné jde o vůbec první výlet do světa vysokorozpočtových stříleček.

zdroj: Archiv

Takže tu máme alespoň 4 rozdělené komunity (musíte připočíst i velice oblíbenou Modern Warfare Remastered), a to je za dveřmi další hra, která má potenciál pořádně rozvířit usedlé písky. A tady se dostáváme k onomu naslouchání fanouškům. Activision totiž nechce ani na jednu z komunit zapomenout, a výsledkem může být například čerstvé vydání DLC pro Black Ops III. Tahle hra je stará dva roky, což je na poměry každoroční značky střihu Call of Duty hotová věčnost – od té doby už vyšla jak Infinite Warfare, tak zmiňovaný remaster čtyřky.

A na tom podle Hirshberga stojí úspěch celé značky. „Call of Duty není ani tak perzistentní platforma, jako spíš perzistentní charakter. Je to hra, která ve vás vyvolává konkrétní pocity, očekáváte od ní určité základní mechaniky, tón, způsoby,“ říká a dodává: „Tyhle hry mají pro naše fandy dlouhou životnost. Při vydání nevíte, jak dlouhá bude, takže musíte reagovat na chování komunity.“

zdroj: Vlastní

Nabízí se logická otázka, kterou také novinář Christopher Dring řediteli Activision položil: je vůbec potřeba mít každý rok nové Call of Duty? Nebylo by lepší to udělat jako s Destiny, která byla několik let rozšiřována updaty a až poté bylo oznámeno pokračování?

Podle Hirshberga může být i druhá zmiňovaná strategie velmi účinná, ale jde jen o jeden ze způsobů, jak vytvořit komunitu: „Destiny 2 je pokračování, tvrdý restart, a to rozhodnutí nebylo jednoduché. Hodně jsme o tom debatovali, protože když máte trvalý vesmír, lidé toho do něj pochopitelně investují víc. Jenže to taky může způsobit, že pro nové hráče je o dost strašidelnější se k tomu přidat.“

Každoročním modelem Call of Duty sice riskujete, že někteří hráči v určitém bodě odpadnou a další podobnou hru si nekoupí, ale na druhou stranu můžete pořád přicházet s novými nápady a měnit jádro hry způsobem, který by u takového WoW byl jednoduše nemožný. Navíc tak snáze přitáhnete úplné nováčky.

Hirshbergovi se oproti tomu příliš nelíbí kadence přílivu nového obsahu pro střílečku od Bungie. „V první Destiny se nám toho hodně povedlo, ale nezvládli jsme držet krok s poptávkou po novém obsahu. Naše DLC byla skvělá, ale zjevně byla chuť na víc. V Destiny 2 to uděláme tak, že zaměstnáme další AAA vývojáře z ekosystému Activision, kteří budou s Bungie pracovat na obsahu pro Destiny.“

zdroj: Vlastní

Dvě série, dva přístupy. Pokud máte čas, přečtěte si celý rozhovor, Hirshberg v něm nabízí vcelku zajímavé názory a argumenty, dotýkající se mimo jiné například figurek Skylanders. Přesto ho však podezřívám z toho, že systém vydávání Call of Duty adoruje alespoň z určité části proto, že díky němu může firma každý rok vydat téměř zaručený hit za plnou cenu. Můžete pumpovat DLC, kolik chcete, ale tolik peněz jako nové CoD vám stejně nikdy nevydělají.

Na druhou stranu je třeba počítat s masivně nižšími náklady… Inu, finanční propočty už bych radši nechal na obchodních expertech Activisionu, takže raději připojím poslední názor: pokud se všem CoD dostane kontinuální péče navzdory tomu, že už by se mohly všechny peníze sypat do dalších dvou, tří dílů najednou, je to jedině dobře jak pro vývojáře, co nenechají svůj výtvor zemřít pomalou smrtí, tak především pro hráče, kteří se své oblíbené hry nemusí hned tak vzdát.

Nejnovější články