Nejlepší modifikace pro Command & Conquer: Generals
zdroj: Vlastní foto autora

Nejlepší modifikace pro Command & Conquer: Generals

10. 9. 2016 16:30 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Real-time strategie se dnes nacházejí tak trochu ve stavu klinické smrti - občas se jejich EEG malinko zachvěje, i nové hry však silně čerpají z nostalgie a recyklují staré nápady. Málokdy navíc zůstanou v paměti po delší dobu. Fanouškům žánru proto možná přijde vhod návrat do starých časů - k jedné z nejlepších her žánru, C&C: Generals. Vybrali jsme tři zásadní modifikace a hrst doplňkových, které rozhodně stojí za pozornost.

ShockWave (download, wikia)

Jako první si připomeneme modifikaci ShockWave, která se C&C: Generals - Zero Hour pokouší vylepšit čistě rozšiřováním možností původní hry. Nečekejte žádné nové strany ani bizarní koncepty a jednotky. ShockWave působí jako oficiální a relativně střídmý datadisk. Nabízí více diverzifikované původní strany včetně generálů - hra za každého z nich tak ještě více než v Zero Hour disponuje unikátní paletou taktik a akcí, ale i Achillových pat. Je radost objevovat nové jednotky, ale zároveň jimi nebýt zahlcen. Díky své relativní střídmosti je ShockWave zdaleka nejlépe vybalancovaná modifikace z celé zmíněné trojice.

Neznamená to, že by se ShockWave úplně štítila větších novinek. Když si vezmu třeba mého oblíbeného USAF generála, tak nyní může do boje vyslat větší paletu dronů, jeho pozemní síly jsou však zcela zásadně osekané. I staré jednotky jsou navíc v řadě případů výrazně pozměněné. U Townese tak třebas stále najdeme Combat Chinook, avšak krom upravené kapacity a síly mašiny (a skinu) navíc stroj dovoluje... pustit ven do herního prostředí z repráků Wagnerovu Valkýru. Je to zřejmě nejujetější nápad v celé modifikaci. Právě kvůli absenci podobně bizarních momentů jsem u ShockWave strávil nejvíce času. Hraní této modifikace se totiž zdaleka nejvíce blíží tomu, co jsem zažíval v roce 2003 u původní verze Generals a Zero Hour. 

GENMODS zdroj: Vlastní foto autora
Contra (download, web

Prakticky naprostým opakem ShockWave je modifikace Contra. Krom více méně z okna vyhozeného balancování v ní totiž najdete překopané původní strany plné pološílených tanků, vojáků a letadel. Srovnám-li opět generála za USAF, Contra zcela zahazuje jeho nemožnost budování tanků, naopak mu k ruce dává letecké síly budoucnosti. Je libo postavit si bombardéry, které na vzdálenost jedné obrazovky na cíl vystřelí sadu Tomahawků? A co kasárna produkující třeba piloty s frčkou, jimiž lze bez boje vylepšit své letadla na absurdní úroveň? Anebo ultimativní superzbraň v podobě souvislého kobercového náletu několika strategických bombardérů najednou? Contra je power fantasy nejvyšší jakosti!

Díky důrazu na zábavu a zahození většiny posledních bariér převzatých z reality (za vše mluví skutečnost, že Colonel Burton má obličej Duka Nukema) Contra dost možná připomíná spíše nástupce Red Alert 2. Vedle bezuzdné zábavnosti však modifikace nabízí i několik jinde neviděných prvků. Letectvo je například výrazně lépe ovladatelné než v jiných modech, protože všechny stroje jednoho typu máte nyní schované pod jedinou ikonkou na okraji obrazovky. Povyšování na generála nově ovlivňuje i přístup k lepším technologiím - než se dostanete ke strategickým zbraním, musíte nejprve nabrat pár frček. Dříve to ovlivňovalo jenom generálské schopnosti, v Contra se tím však řídí celý skirmish. Nenajdeme tu sice nové strany, Contra však rozhodně stojí za pozornost, když vás pseudorealismus Generals, Zero Hour a ShockWave začne trochu nudit.

GENMODS zdroj: Vlastní foto autora
Rise of the Reds (download, wikia)

Jde o nejlepší modifikaci ze všech v článku zmíněných, která navíc nabízí i největší množství úprav a novinek. V první řadě jde o dvě nové a radikálně odlišné strany - Rusko a Evropu. Je pěkné, že se pro ně vývojářům podařilo najít padnoucí, avšak zároveň vcelku netradiční kombinace známých taktik. Rusko krom supersilných tanků (ale překvapivě s absenci Mamutů a Apocalypse), které zahanbují i čínské Overlordy, sází především na para výsadky a silné vrtulníky. Kombinace třiceti rudých baretů, vysazených do vaší základny, spolu s plíživými kolosy na horizontu sice připomíná Čínu, avšak Rusové v RotR sázín ještě o něco víc na hrubou sílu na úkor sofistikovanosti a bojového letectva.

Evropané naproti tomu disponují VTOL letectvem, díky kterému jsou jejich stíhačky Harrier čímsi mezi vrtulníky a standardními letadly v původních General. Pokud Rusko platí za Čínu na steroidech, Evropa naopak patří někam mezi GDI z tiberiového univerza a standardní Spojence (NATO) z prvního Red Alertu. Zhusta sází na mohutná obranná postavení, věžiček má ostatně nejvíce v celé hře. Její tanky a vrtulníky jsou však vcelku slabé - až na možnost vybudovat unikání mašinu a/nebo supervojáka, která polechtá vzpomínky z Tiberian Sun, avšak v novém přestřiku. Rozšíření se samozřejmě dočkaly i původní tři strany, zřejmě nejvíce překvapí totální překopání budov a mechanik GLA. Původní verze modifikace nedisponovala generály, nové verze je však už konečně vracejí do hry a zážitek tak ještě prohlubují. 

Jak už to u podobně mohutných předělávek chodí, Rise of the Reds je o hodně hůř vybalancovaná než původní hra (nebo ShockWave). Nejde ani tak o superzbraně a některé jednotky - jejich likvidace je mnohdy spíše otázkou nalezení správné taktiky. RotR však obsahuje dost možná několikanásobek původních jednotek a orientovat se mezi všemi je zpočátku fuška. Mění se i jejich dostřel, avšak velikost map už nikoliv. Hratelnost je tak výrazně jiná než v General.

Na konto důrazu na dalekonosné zbraně (zejména supersilné a přes několik obrazovek létající protiletadlové střely) je v modifikaci paradoxně upozaděné i letectvo, vyšší role se naopak díky řadě silných zbraní dočkala pěchota. RotR tak ve svých nejzářivějších okamžicích připomíná cosi mezi světem Generals a Company of Heroes. Nejde o dokonalý příměr, na to je tu pěchota stále mnohem horší a životnost jednotek stále příliš krátká. Pokud vás však představa průsečíku mezi oběma hrami přesto zaujala, mohu RotR jedině doporučit.

GENMODS zdroj: Vlastní foto autora
Můžete také vyzkoušet: 

Vedle tří nejlepších a nejvíce odlišných modifikací se stojí jednou, dvěma větami zastavit také u některých jiných modifikací. Skoro všechny jsou již dokončené v hratelné (většinou i plné) verzi. 

CnC Europe - modifikace vznikla pro původní Generals a přidává do hry evropskou armádu. CnC Europe je zabugovaná a ve více významech poněkud neaktuální, grafické zpracování zdejší nové strany je však podstatně lepší než podobná frakce v RotR... 

CnC Holland - pokud se vám představa společné evropské armády nezdá dostatečně utopická, je zde ještě možnost postavit proti trojici původních supervelmocí... Nizozemsko. Větrníky jako zdroj energie v nabídce součástí samozřejmě nechybí

Realistic Combat - pravděpodobně nejlepší modifikace pro masochisty, kteří touží hrát Generals s relativně reálnou silou jednotek. Naprosto nevhodné pro zvolený žánr, rozhodně však zajímavé pro zcela nový typ hratelnosti

Modern Warfare - jediná nedokončená modifikace seznamu, kterou ale zmíním pro absurdně velkou péči tvůrců, věnovanou. Modern Warfare se snaží vyrovnat moderním strategiím a úroveň grafiky se tak podobá spíše střílečkám. Za zmínku rovněž stojí, že součástí má být i námořnictvo

Tiberian Dawn Redux - název mluví za vše. Pokud máte touhu zahrát si první Command & Conquer v nové grafice, ale stále s původním vizuálním stylem, TDR je vaší nostalgickou šancí

Cold War Crisis - modifikace pro Generals, která stojí kdesi mezi World in Conflict, Realistic Combat a Operací Flashpoint/ARMA: CWC. Z posledně jmenovaného si modifikace bere nejen název, ale i zvuky a do určité míry rovněž zápletku. Titul disponuje kampaní a hraje se diametrálně odlišně od běžného stylu Generals. Některé nápady však za uplynulé roky lépe ztvárnily právě World in Conflict či Company of Heroes.

GENMODS zdroj: Vlastní foto autora

Nejnovější články