Největší bitva v dějinách EVE Online nakonec skončila fiaskem
zdroj: CCP Games

Největší bitva v dějinách EVE Online nakonec skončila fiaskem

30. 1. 2018 8:42 | Téma | autor: Mars Vertigo |

Po roce závodu ve zbrojení, studené válce mezi dvěma nejsilnějšími super-frakcemi New Edenu, Impéria a Severní koalice a jejich spojenců, došlo dle očekávání konečně k vojenskému vyhrocení situace. Výsledkem měla být bitva apokalyptických rozměrů, v níž měly shořet tisíce lodí v hodnotě milionu dolarů. Prostě něco, co EVE Online ještě neviděla.

Pro vysvětlení výše načrtnuté zápletky. Severní koalice a jejich spřátelené frakce jsou bývalou páteří smrtonosného kolosu Moneybadger Coalition (MBC). Ten předloni vyhnal mocné imperiální armády z jejich ležení během super-ničivého konfliktu známého jako Cassino War anebo také World War Bee, záleží na tom, která strana se o něm zrovna vyjadřuje. Cassino War byla kontroverzní už jen proto, že žoldnéřská smečka MBC byla sponzorovaná tajemným Lennym

Jde o majitele ilegálního webového kasina, kde se hráči mohli mimoherně věnovat gamblingu, avšak za užití ISKů, tedy herní měny EVE. Lennyho účet byl nakonec zablokován, MBC přišla o sponzoring z jeho zdánlivě bezedných kapes a její struktura se z časti rozpadla. Nicméně její alianční jádro zůstalo soudržné a krom Severní koalice (NC) jsou jeho součástí také zapřisáhlí rivalové Impéria z Pandemic Legion a jejich početná odnož Pandemic Horde.

zdroj: Archiv



Impérium vrací úder

Impérium v čele s Goonswarm Federation se tedy konečně rozhodlo, podniknout vojenský výpad na sever, tedy zpět ke svým dávno ztraceným državám. K tomuto kroku se velení imperiálních vojsk rozhodlo zejména poté, co se bez boje podařilo zakoupit problematický region The Fountain. Jde o území, které slouží jako spojnice mezi jejich momentálním domovem v Delve a Cloud Ring, což je hraniční država seveřanů. Díky tomu, že region koupili i s obří citadelou třídy Keepstar, která umožňuje zakotvit super-kapitálky včetně titánů, si tak zajistili dobře najímatelné předmostí kam se brzy vydalo na několik set těchto mamutích plavidel plus pár tisíc doprovodných lodí.

A tak se v pondělí 15. ledna stala právě ústřední bašta regionu Cloud Ring Keepstar terčem obří flotily Impéria. Díky novým mechanikám je možné útočit na tyto superstruktury pouze v rámci relativně krátkého časového okna. Tam je nejprve třeba obráncům zneškodnit štíty a pancéřování v jedné bitvě a o týden později, v dalším okénku, mají útočnici možnost dorazit samotnou strukturu těchto masivních stanic. Ovšem, zničit tu největší z nich, tedy, dá fůru práce i pořádné flotile. O to víc, když se obrany účastní obdobně silný a odhodlaný soupeř.

Miliónová bitva

V noci 23. ledna se tedy mělo rozhodnout o tom, zda bude severní tažení Impéria po počátečním úspěchu pokračovat anebo se zastaví v řeži obrovské i na poměry EVE Online. Nikdy předtím, a to ani v legendární bitvě z roku 2013, se na jednom kolbišti nesešlo naráz tolik hráčů jako se očekávalo právě o oné úterní noci. Již o týden dříve se v úvodní bitvě v 9-4RP2 utkalo více než 500 titánů a dalších téměř 700 super-kapitálek a dohromady na téměř šest tisíc pilotů. Úterní bitva měla být ještě větší, už jen proto, že se okolo ní vytvořil masivní hype, a tudíž měla přitáhnout do systému ještě notnou dávku pilotů třetích stran z řad zvědavců a supů. V kuloárech se totiž mluvilo o tom, že celková hodnota plavidel znesvářených stran má dosahovat rekordní jeden milion dolarů díky čemuž vznikla přezdívka Milionová bitva.

Jen pro úplnost vysvětlím, že v EVE lze za prémiovou herní měnu nakupovat herní čas a další komodity jakými jsou například skill injektory. S touto měnou lze navíc v rámci herní ekonomiky také obchodovat, čímž dochází k její dynamické valorizaci závislé na stavu herní ekonomiky. Za současného kurzu se tedy přepočítání hodnot těchto obřích flotil zastavilo zhruba na milionu amerických dolarů. Kdo by u toho nakonec nechtěl být, že ano. Bohužel, ti z vás, kdo znají mechaniky EVE již vědí své a pravděpodobně si celou podívanou raději nechali ujít.

zdroj: Archiv

Ve spárech časové dilatace...

Časová dilatace neboli TiDi (Time Diletation) jak je zkráceně označována v herní komunitě, je způsob, jakým se systém hry vyrovnává s přílišnou zátěží způsobenou současně řešenými operacemi vyvolanými nadměrným množstvím hráčů na relativně malém prostoru. Není asi třeba dodávat, že takto masivní střet, k jakému mělo v úterý dojít, je daleko za hranicemi schopností jediného společného serveru, na kterém hra běží, zobrazovat dění v reálném čase.  I přesto se však oné osudné noci obě velmoci a třetí strany v 9-4RP2 utkaly.

V absolutní špičce pak TiDi dosáhla šílených pěti procent, tj. jednosekundový tik odpovídal 20 sekundám reálného času! Rozhodně tedy nic pro posezení u Twitche s popcornem. Bitva trvala něco okolo sedmi hodin reálného času v housenkových intervalech TiDi. I přesto, že se Impériu nakonec nepodařilo stanici zničit, dle redditora avreeho, pilota znepřátelené Severní koalice, nakonec nevyhrál nikdo. Důvodem jsou prý zejména zrádné a neférové mechaniky podstatně zvýhodňující v tomto případě obránce.

...tedy až na jednoho

Jednou z těchto nových mechanik představených v rámci příchodu hráčských citadel Upwell je i jedna nezanedbatelná, avšak palčivá, maličkost. Zdá se, že právě ta měla nemalý vliv na výsledek bitvy. Jde o to, že během vřavy, kdy se aktivuje TiDi, ji podléhá běžně každá reakce ve hře, ať už jde o pohyb jednotek nebo frekvenci zásahů. Bohužel do ní již jaksi nespadá auto-opravovací schopnost citadely, která tak stojí ve vlastní časové bublině a odehrává se tak v reálném čase bez postihů zpomalení.

Aby za těchto podmínek útočník zvítězil silou, jež měl k dispozici, bylo zapotřebí, aby konstantně poškozoval citadelu po dobu delší než šest hodin, aniž by jeho útočná síla zakolísala na více než 15 minut. Háček je v tom, že za oněch 15 minut je považován herní čas, tedy čas po aplikování průměrné hodnoty časové dilatace, což přepočítáno na čas reálný vychází na pouhých 40 sekund. A to je zoufale malé okénko i pro ty zdaleka nejzkušenější velitele. Do toho si připočtěte neustálé výpadky, kdy se kvůli náporu nemohli včas znovu připojit do hry, moduly vynechávající cykly v rámci působení dilatace apod.

zdroj: Vlastní

Ne, zdaleka nešlo o férový souboj a zdá se, že si hra zároveň sáhla na samé maximum svých technologických možností. A nemůže za to jen, dnes již poměrně zastaralá, architektura systému řízení hry, která nikdy nebyla dostatečně uzpůsobená masivním střetům. Vina jde na vrub také jisté krátkozrakost vývojářů, kteří měli dost indicií, aby dokázali podobné situace předvídat a upravit mechaniky hry tak, aby byly v podobných případech podstatně férovější.

A tak se nakonec kataklyzma masivní bitvy neslo v duchu úplně jiného a mnohem méně epického závěru. Ironií je, že navzdory takto zdrcující účasti, byly celkové materiální ztráty zúčastněných stran poměrně mizivé; v přepočtu šlo pak zhruba jen o 10 tisíc dolarů. Takže nakonec miliónovým, zdá se, zůstal jen problém sužující hru jako takovou.

Nejnovější články