Největším kickstarterovým problémem Warhorse nejsou chybějící odměny, ale špatná komunikace
zdroj: tisková zpráva

Největším kickstarterovým problémem Warhorse nejsou chybějící odměny, ale špatná komunikace

27. 2. 2018 17:30 | Téma | autor: Václav Pecháček |

Kingdom Come: Deliverance je nezpochybnitelný úspěch. Nejenže nás v redakci vážně baví dítko studia Warhorse hrát, ono se navíc i velice dobře prodává. Přesto se kolem hry bohužel točí i negativní PR, které úzce souvisí s odměnami z kickstarterové kampaně. Stručně řečeno, průšvih se týká toho, že některé odměny jsou jiné, než měly být, a další dokonce vůbec nedorazily. A všechno to provází nedostatečná a poněkud arogantní komunikace samotných vývojářů.

Sliby chyby

Je třeba myslet na to, že během čtyř let vývoje se může leccos změnit (však také původně plánované tři akty vykrystalizovaly v samostatnou hru) a že Kickstarter je platforma, na níž projektům vyjadřujete podporu na vlastní nebezpečí. Když se vám pak na výsledku něco nelíbí, nikoho žalovat nemůžete, nicméně pokud tvůrce projektu nemůže či nechce dodat odměnu, má povinnost vrátit peníze.

Pojďme si ale projít jednoduchá fakta, respektive výčet toho, co přispěvatelům Kingdom Come chybí. Je to fyzický manuál jako za starých časů, který byl zrušen ve prospěch masivního tutorialu a herního kodexu; dále plakát podepsaný Danem Vávrou (plakáty sice dorazily, ale bez podpisu); kovový box pro fyzickou edici, kde tvůrci narazili na problémy s výrobou a infrastrukturou; a DVD s videem Making Of, na němž se teprve pracuje, aby obsahovalo i závěrečné měsíce vývoje.

Kromě toho přišla trička v jednotné velikosti místo toho, aby byl zohledněn výběr jednotlivých backerů, a protože existují lidé velcí i lidé malí, spoustě z nich teď tričko zkrátka nebude. Nedošlo ani na DRM verzi hry, jelikož kód je třeba aktivovat na Steamu, nikoli na GOG, kde hra vychází dnes. Některým lidem dorazila verze pro špatnou platformu (např. na PC místo Xboxu) a leckomu se nelíbí ani skutečnost, že DVD jim bylo v podstatě k ničemu, protože hra stejně okamžitě začala stahovat desítky GB dat. Někteří backeři jsou pak nespokojení s tím, že personalizované rytí na meči představuje pouze pořadové číslo. A další jsou zklamaní, že meč z limitované edice ze stránek Warhorse vypadá jinak, než byl inzerován.

Počkat si musejí i přispěvatelé na vyšších tierech, kteří měli obdržet meč a štít, a některým hráčům dokonce vůbec nepřišly jejich klíče na Steam. K dalším námitkám, které jsou hojně dostupné na fóru hry, patří i absence scénáře v PDF nebo digitální mapy (pozn. red.: scénář po vydání hry dorazil, mapu jsme objevili pod záložkou Poster). V konečném důsledku seškrtávání odměn se tak mnohým přispěvatelům stalo, že obdrželi stejný obsah jako lidé s běžnou sběratelskou edicí, za niž ale zaplatili třeba třikrát méně.

Za pět minut dvanáct

To všechno se může stát, zvlášť když Warhorse těsně před vydáním určitě nemohli postrádat příliš mnoho lidí, například svého kreativního ředitele, který by měl najednou místo ladění detailů podepisovat tisíce plakátů. Ponechme stranou, že kdyby si to studio trochu lépe rozplánovalo, třeba by to stihnout šlo. Rád bych se věnoval jiné věci, která mě osobně na celém tom nepříjemném divadle zaujala nejvíc: komunikaci.

Warhorse oznámili změny včetně chybějícího manuálu a stejné velikosti triček 11. února, tedy dva dny před datem vydání. To je pozoruhodně pozdní čas, kdy s něčím takovým jít na veřejnost. Všechny problémy a nutné kompromisy musely být známé už dlouho předtím.

Ale i kdyby se vývojáři vyjádřili včas, tón jejich zprávy byl i tak dost podivný. Omluva přišla jen u chybějících kódů na Steam. Zbytek příspěvku by se dal shrnout zlidovělým a v případě Kingdom Come dosti tematickým „sestimsmiř“. Takhle to prostě je, a basta. Jedna věta dokonce prohlašuje: „Nejdůležitější odměnou je pro vás a zvlášť pro nás samotná hra.“

Popel na hlavě, ale jak kde

Nutno uznat, že zarážející tón příspěvku do příště zcela vymizel. Další zpráva pro přispěvatele z 22. února je už plná omluv, vysvětlení, proč že to nakonec dopadlo jinak, než si mnozí hráči představovali, a návrhů, jak některé politováníhodné situace včetně poničených fyzických verzí hry vyřešit. Verbální sypání popela na hlavu obsahuje například vyjádření, že nedodané odměny vývojáře „rmoutí víc, než si dokážete představit.“

Po přečtení takového vyjádření by nemohl být naštvaný snad nikdo. Jen je škoda, že přišlo pozdě a druhé v pořadí. Mezitím se co do zvláštních výměn názorů dostalo i na českou sekci herního fóra. Jiří Rýdl, marketingový ředitel Warhorse, tam na námitky některých diskutujících odpověděl dost osobitým způsobem.

Cituji: „Tak jako někteří z Vás jsou z nás zklamáni, my prožíváme také jedno zklamání! Někteří se pozastavují nad existencí podobné sběratelky v obchodech. Crowdfunding ale přece není jenom předprodej – crowdfunding je sdílení hodnot s projektem od jeho počátku, možnost komentovat na fórech, jistou mírou ovlivňovat některé věci ve hře (třeba obal, který jste vybrali v hlasování), možnost hrát alfa verze, beta verzi hry, což nikdo jiný, než vy backeři neměl. Dárková krabice, kterou teď držíte v ruce je částí poděkování a odměny, jakkoliv významnou, přesto jen částí.“

Nedá se říct, že by Rýdl v jádru neměl pravdu – stát se přispěvatelem na Kickstarteru je rozhodně víc než běžná předobjednávka. Ovšem srovnávat své vlastní „zklamání“ z lidské povahy s tím, jak se cítí lidé, kterým toho v jejich vysněné (a draze zaplacené) edici leccos chybí, je poněkud necitlivé.

Snad příště

Je to mrzuté. Naprosto chápu, že celý tým měl práce nad hlavu a odměny musely ustoupit potřebám samotného vývoje, ale celé to mělo být s backery řešeno dopředu, transparentně a výrazně jiným tónem. Jsem si vědom toho, že větší počet uživatelů internetu shromážděných na jednom místě velmi rychle začíná být radioaktivní, ale v tomhle případě se naštvaným reakcím pod příspěvkem na Kickstarteru z 11. února ani nedivím. Jak to dost přesně vyjádřil backer jménem Shaboomm: „V podstatě nám říkáte: no, dostali jste hru, tak buďte šťastní.“

Naštěstí je to vážně dobrá hra, takže doufám, že většina lidí nakonec šťastná bude. Kde jinde se projdete ve virtuálním lese tak autenticky středoevropském, že prakticky cítíte vůni borového jehličí po dešti? Navíc z toho plynou dvě užitečná poučení. To první pro hráče: Kickstarter není předobjednávka, ale risk, po němž může následovat zklamání. To druhé pro vývojáře: je jasné, že se toho spousta pokazí. Ale musí se o tom včas a upřímně mluvit.

Z článku byly po komunikaci se studiem Warhorse vyňaty zmínky o chybějícím steelbooku. Ten nebyl součástí odměn na Kickstarteru, nýbrž speciální edice, za niž odpovídá Koch Media. Za tuto nepřesnost se omlouváme.

UPDATE: Přidáváme vyjádření marketingového ředitele Warhorse Jiřího Rýdla:

„Možná, že jsme mohli komunikovat dříve či lépe, ale ohrazuji se proti tomu, že jsme nekomunikovali vůbec. Natáčeli jsme videa, odpovídali na fórech, aktualizovali Kickstarter (1. únor20. prosinec16. listopad17. srpen3. srpen), rozesílali newsletter. S backery jsme řešili doručovací adresy, změny platformy nebo formátu digitální za fyzické a naopak, řadu z nich jsme oslovovali přímo kvůli jménům nebo obrázkům pro ingame odměny atd. To děláme dodnes a každému backerovi se snažíme individuálně vyhovět, pokud je to jenom trochu možné.

Něco jsme jistě mohli udělat lépe, ale doufám, že jsme to již dostatečně vysvětlili zde:

https://www.kickstarter.com/projects/1294225970/kingdom-come-deliverance/posts/2119081

Díky!

Jiří Rýdl“

Nejnovější články