Nezávislý rozcestník: E3 2013 indie edition
zdroj: tisková zpráva

Nezávislý rozcestník: E3 2013 indie edition

24. 6. 2013 19:30 | Téma | autor: Marek Král |

Pokud vás letošní E3, potažmo naše články, dosud baví, mám pro vás dobrou zprávu: i dnešní Nezávislý rozcestník ukazuje směrem k první z letošních dvou velkých herních výstav (Gamescom na konci léta bude rovněž stát za to). Připomíná nadějné nezávislé tituly, a nenápadně tak oslavuje firmu Sony, která vyšla proti proudu vstříc milovníkům nezávislých kusů.

Obrázek v plné velikosti si můžete stáhnout z výstavky dekstyra.

Oddworld k nakousnutí

Bývaly doby, kdy byl první PlayStation něco jako zázrak. V těch dobách navíc u nás vycházel časopis, k němuž se přibaloval kotouč s demáči, že by se vám z toho dneska roztočily panenky. Na jednom z nich vyšel v roce 1997 i první Oddworld: Abe's Oddysee. Toho jsme pařili pořád dokola, až se divím, že nás to tehdy furt bavilo. Plejstejšňákům jsem upřímně takovou hru a vůbec tu celkovou pohodu bez instalování záviděl. Netušil jsem, že za pár let hra vyjde i jako příloha k LEVELu. Nebyla to sice Oddysee - byl to Exoddus, ale stejně jako tenkrát mě Abe čapnul za ruku, pronesl svoje: Follow me, a já šel znovu a rád si hrát.

Skoro jako by se měla historie opakovat, o tři konzolové generace později vyjde předělaná verze původní klasiky, tentokrát s názvem Oddworld: New ‘n’ Tasty. Ve spolupráci s Just Add Water se vrací Oddworld Inhabitants, a to i dřívější členové týmu, kteří se v nové verzi vyřádí na nových animacích k příběhovým předělům. Rupture Farms tak opět ožívají, mudokoni znovu slepě hákují a ozbrojené hlídky prohánějí Aba, který má v plánu všechny obejít.

Tvůrci ženou původní obsah vylepšeným enginem Unity3D, což přinese několik změn. Předchozí flip-screen, kdy se úrovně rozdělily do jednotlivých oken, nahradí takzvaný scrolling system, kdy se celé úrovně představí hráči za pochodu. S tím se pojí pozměněná umělá inteligence nepřátel a návrhy jednotlivých úrovní včetně hádanek, aby všechno pěkně odsejpalo a my měli pocit, že to tu doopravdy žije.

V následujících měsících se dozvíme bližší informace o ceně a datu vydání hry, která má vyjít už letos. Jediná jistota je, že Oddworld: New ‘n’ Tasty vyjde pouze digitálně - fyzické nosiče se tvůrcům bohužel nikdy nevyplatily.

...

Jedna, dvě, tři, čtyři, pět, šest. Šest, perfektní číslo.“

Bývaly doby, kdy špagety chutnaly zatraceně dobře. V těch dobách totiž diváci hltali westerny, a Wallach - Eastwood - Cleef vládli stříbrnému plátnu velmi drsným způsobem. Switchblade Monkeys jsou od přírody taky pěkně drzí. Jejich hra Secret Ponchos s výraznou stylizací a hudbou voní po špagetách tak, že by snad mohla zachutnat i tomu nejvášnivějšímu jedlíkovi italských westernů.

Secret Ponchos bude fikce. Dost se stylizuje do komiksu, je schválně přehnaná a řídí se mottem: Na kolik si ceníš svojí hlavy? Vytvoříš si psance, vstoupíš do města Lonetree a ať chceš, nebo ne, tak se ti na hlavu vypíše odměna. A pak se to teprve rozjede. Čím víc živých psanců odpráskneš, tím tučnější plakát na tebe šerif vylepí. Pokud nemáš svůj den a dostáváš od ostatních hráčů pořádný výprask, vypsaná odměna se na tvoji hlavu pro změnu sníží. Je jasný, že čím víc bodů máš, tím se učíš lepší finty, a určuješ si, jak moc velkej hajzl vlastně budeš.

Akce přebírá postupy žánrů mlátiček a týmových stříleček a pochlubí se těmito herními režimy: jeden na jednoho, přestřelky dvou až čtyřčlenných gangů, nebo přestřelky mezi osmi hráči, každý sám za sebe. Co ty na to, gringo?

...

Vyděržaj, pioněr!

Bývaly doby, kdy herní studia skutečně experimentovala. V těch dobách by se rádi ocitli autoři Philippe Morin, David Chateauneuf a Hugo Dallaire, kteří odešli z velkých továren na Uncharted: Drake’s Fortune a Assassin’s Creed, aby si založili vlastní studio Red Barrels a uskutečnili to, o čem vždycky jenom vášnivě žvanili. Fanoušci hororů si teď tvoří svůj plíživý sen realistického boje o přežití v opuštěném ústavu pro choromyslné. Outlast bude takový horor, že by se ho velká studia bála vůbec dělat.

Borci z Red Barrels jsou dostatečně hardcore na to, aby obětovali klidný spánek vyššímu cíli - všechny nás vyděsit. Strach je podle nich nejmocnější emoce, jakou vůbec máme. Jak lépe tedy na hráče zapůsobit než právě hororem? A že bude Outlast děs a hrůza, to se ví. „Víte, proč jsou postavy jako Jason nebo Michael Myers tak děsiví? Protože je nic nezastaví a bez ustání po vás jdou, aby vás zabili,“ píše Philippe Morin ve svém příspěvku na blogu PlayStationu. V Outlast se máme těšit na jednoho zrovna takového magora, který navíc ještě něčím překvapí.

Mimo inspirace herní sérií Amnesia a všelijakými odkazy popkultury se tvůrci spojili s vědeckou společností Thwacke, která nadšencům do hororu poskytla cenná data, jak vypadají reálné ústavy a reálně narušení pacienti. Všudypřítomný strach tak v Outlast bude přirozeně reálný. Navíc s ohledem na skutečnost, že ústřední postavou tu je bezbranný novinář, který nemá žádnou bojovou schopnost, tudíž je opravdu zranitelný. Kdokoliv ho může vykuchat, a pokud nebude často utíkat nebo se dobře schovávat, tak se tak nakonec i stane.

Předchozí zkušenosti tvůrců by na hutný horor měly stačit. Autoři pak ještě lákají na parkour a dostatečnou chytrost nepřátel, kteří vyčmuchají naprosto všechno. Outlast vyjde koncem příštího roku na PS4.

...

Dvousečný tranzistor

Bývaly doby, kdy tvůrci ze Supergiant Games byly ještě děti. V těch dobách propařily nejedno RPG od sérií Ultima po Final Fantasy. Propařily nejednu mlátičku od Street Fighter II po Samurai Shodown. A užívaly si tu skutečnost, že hrám propadly teprve nedávno a že na své začátky budou ještě mnohokrát vzpomínat, poněvadž hrály festovní klasiky žánrů.

Dnes po úspěchu Bastionu, titulu, který posbíral desítky cen a který si koupily dva miliony hráčů, si studio upevnilo pozici nezávislých autorů. Mohou tak směle vyprávět příběh o jednom Transistoru, mluvícím meči, jejž třímá v rukách svých dívčina uzpívaná, zvaná Red. Příběh tak smělý, že prvně zazní na PlayStation 4.

Rok a půl vyvíjené a vlastní identitu hledající akční RPG si bere to nejlepší z tahovkových a taktických rolovek plných napětí. Stejně jako v Bastion bude i v případě Transistor veledůležitá úloha hudby, která bude součástí mocného prožitku.

...

Megahit, nebo Blow up?

Bývaly doby, kdy vyšel Braid a všem se zježily vlasy. V těch dobách to inspirovalo takové množství garážových umělců, že si to ani neumíte představit. Vlastně počkat... umíte. Vždyť se podívejte, jak nezávislá tvorba bují a kolik toho denně vyjde. A teď ta představa, že začátkem příštího roku přijde na PS4 The Witness, Blowova druhotina, která už před svým vydáním budí dojem indie megahitu nové generace. Pokud se tak doopravdy stane, domyslíte ty důsledky? Už teď nestíháme hrát všechno – co teprve potom?

Ať je Jonathan Blow jaký chce (a dle slov jeho nezávislých kolegů prvním dojmem dost klame), dělá hry přesně podle mého gusta: vrhne mě do svého světa, chová se ke mně jak zmetek, mystifikuje, zaměstnává můj mozek, nechá mě mnohokrát zajásat: ahá, abych pak na konci přemýšlel, čeho jsem to byl zrovna svědkem. The Witness má být přesně takový.

Ze záhadného ostrova po nás navíc pokukuje Myst a podivná věžovitá budova, která snad čeká na své: Sezame, otevři se. Třicetihodinové putování napříč místy s odlišnou herní logikou bude mít hádanky patrné i skryté. Snadno se tak přihodí, že kouknu na pěkně košatý strom, abych pak prozřel a uzřel v něm důmyslný rébus. Jindy se budu snažit pochopit význam okenního rámu, abych se posléze skrz něj zadíval tupě do dálky a v ten moment mi nad hlavou svitla naděje. Vnímání prostoru a s ním souvisejících hádanek bude jenom na mně. Nikdo mi v ničem neporadí a já se o radu nikoho prosit nehodlám.

Zvukové záznamy, které budu v průběhu cesty za tužením mozkovny nacházet, budou postupně odkrývat příběh celého ostrova. Na konci pak šťastně pochopím, že nic není jen tak a že všechno souvisí se vším. A pak se snad rozplynu v herní nirváně. Snad.

...

Dvoutlačítková bojovka a kol.

Je dost pravděpodobné, že všichni z osmičlenného týmu Young Horses frčí celoročně na syncophinu. Takže je napadají věci jako Octodad: Dadliest Catch, herní simulátor otce-chapadlovce. Jejich komerční debut (první Octodad hra vyšla jako freeware, stáhnout si ji můžete odsud) by mohla být stejně tak pro holky jako pro všechny, co si chtějí hrát a smát se. Octodad: Dadliest Catch vyjde s podporou technologie Move na PlayStation 4 v roce 2014.

...

Fanouškům herních sérií Pikmin a Overlord by se mohla líbit Ray’s the Dead od studia Ragtag. Pakliže vám všudypřítomní zombíci lezou nejenom krkem, ale i jinými tělními otvory, na video se vykašlete.

...

Ve starých dobrých RPG se hladovělo. Borci ze studia Klei to moc dobře ví, když na motivu hladovění vystavili celou Don’t Starve. I ta se má objevit na nové konzoli od Sony. Převedení herního boje a pohybu bude brnkačka. Klíčové bude, jak si poradí s přizpůsobením herního rozhraní Inventář a spol. pro plejstejšnový ovladač.

...

Mercenary Kings bude hra, která nám dovolí si klidně namontovat hlaveň od brokovnice na odstřelovačku. S více než 300 různými vzájemně kombinovatelnými částmi zbraní to budou doslovné psí kusy! Chodičko-střílečka bude poctou klasikám žánru, jako jsou série Metal Slug a Contra; mladším ročníkům se Mercenary Kings dají přirovnat ke Gunster: Rain of Bullets nebo k 2D variaci na Borderlands. Obrazem se však studio Tribute Games nejvíc blíží k Metal Slug, jelikož ožívá rukou Paula Robertsona. Hraní s až třemi dalšími kámoši by mohlo vyjít i na Vitu. Datum se stále někde krčí.

...

17-BIT po nás vystřelí 16bitovou střílečku z vesmíru. A protože mají ve studiu rádi herní filozofii Far Cry 3, bude se do jejich GALAK-Z promítat se vším všudy. Jinak se připravme na další poctu klasikám žánru jako Gradius, R-Type nebo Pulstar, stejně jako na inspiraci klasickými sci-fi anime světy pozdních 70. a raných 80. let, jako jsou Gundam, Robotech/Macross nebo Star Blazers/Yamato.

...

Koncem léta by nám na PSN mělo vyjít 16bitové RPG Dragon Fantasy Book I a pokračování II. Autoři z Muteki Corporation od minula zapracovali na herním enginu tak, že i když Dragon Fantasy Book II stále vypadá, jako by vypadla z konzole SNES, vychrlí toho na obrazovku mnohem víc. Třeba takové boje a počet potvoráků, který je ve dvojce takřka neomezený, takže si představte ten šílený chaos. Uložené pozice z prvního dílu si ve druhé knize bohužel nenalistujeme.

...

Adam „Keits“ Heart připomněl, že jeho úžasně šílená dvoutlačítková bojovka Divekick vyjde v létě na PSN.

...

Tvůrci z Roll7 jsou skejťáci. Route One dokonce pár z nich onehdy sponzorovalo. Ví, že skateboarding naživo není taková prdel, jak se nám snaží dokázat tituly jako 720°, California Games, Skate nebo Tony Hawk. A tak se vrhli na svou vlastní dvourozměrnou OlliOlli, v níž kino nebo hadr bude pro virtuálního skejťáka docela var. Skejťácká spása vyjde koncem roku pouze na PS Vita.

...

Nejnovější články