Nezávislý rozcestník – žralok je náš kamarád
zdroj: tisková zpráva

Nezávislý rozcestník – žralok je náš kamarád

1. 4. 2012 14:25 | Téma | autor: Marek Král |

Jen se na Rozcestníkovy šipky pořádně podívejte: žraloci, krev, harpuny, krev, dinosauři, voxely, vesmír, MMORPG, Mozilla, cestování časem, střílení, masakrování vetřelců, IGF a spousta tipů na nezávislé hraní. Pořád nic nevidíte? Pak si rozklikněte celý článek a podívejte se ještě blíž.

Cesty do hlubin

Kdo by nemiloval Čelisti z roku 1975? Kdo by je nemiloval?! A zatímco žralokům se od té doby na plátně tak nějak daří, v herních vodách to mají horší. Už jako prcek jsem, dovolím si krátkou odbočku, uchcával z her, jež umožňovaly hrát za postavu s největší pravděpodobností nehratelnou. Poprvé jsem si tak cvrnknul do kalhot u kamaráda, jenž mi ukázal Jurassic Park (1993) na Sega Genesis. Nevěřil jsem vlastním očím – mohl jsem skutečně hrát za záporáka Velociraptora! Chápejte, v té době jsme všichni z dinosaurů šíleli (díky, Stevene!) a pak: já byl z domova navyklý na svou SNES-verzi, kde mi pořád chyběly náboje do zbraní a kde boj s pravěkými tvory byl jeden velký horor. Hraní za Velociraptora tak bylo splněným nevyřčeným přáním a zároveň zapomenutím, že se u her s dinosaury musím vždycky bát.

Nemám moc obdobných příkladů, kdy by mi hra dala možnost být zároveň i tím „zlým“ a mocným. Zrovna teď mě ale napadá Aliens Versus Predator (1999), v níž bylo hraní za vetřelce, ale především za predátora naprostou lahodou. Jenže kolik takových her doopravdy je? Ať už je číslo jakékoliv, můžeme si k němu připočíst nový nezávislý titul Depth. Konec krátké odbočky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Depth nabídne výše popsaný pocit v prostředí pod hladinou moře a když byla řeč o Čelistech, na žraloky se pochopitelně nezapomnělo. Bude to vypadat nějak takto: zátoka v Mexiku a banda natěšených potápěčů, kteří se už vidí, jak úspěšně vytahují starobylé a drahocenné zlaté poklady napadané do oceánu. Potápěči nicméně nejsou hloupí, a tak jsou pro všechny případy vybaveni ostrými harpunami a nejmodernějšími technologiemi s detekcí nepřátelského pohybu – řeč je o žraloku zabijákovi, jenž se zas pro změnu spoléhá především na své přirozené instinkty pod vodou. Aby taky ne, když jeho smysly patří mezi „technologicky“ nejvíce vyspělé.

Z posledního videa, představeného na letošní GDC, se můžeme přesvědčit, že o krev a o akci nouze rozhodně nebude: ti, co budou hrát za „predátory pod mořem“ si tak vychutnají zběsilé nájezdy na potápěče, pak se s chutí zakousnou do libového a začnou trhat hlava nehlava, noha nenoha. A ti, co budou za potápěče hrát? Ti se budou muset hodně přemáhat, aby si neulevili do neoprenu.

zdroj: Archiv

Cesta do pravěku

Od žraloků přes dinosaury ke žralokům a pak zase zpátky k dinosaurům. Planet Explorers od tvůrčího studia Pathea Games, se sídlem v Memphisu a v Čchung-čchingu, je RPG s otevřeným světem plným divotvorných bytostí a... dinosaurů. Videoukázka naznačuje určitou podobnost se sérií Monster Hunter. Planet Explorers nabídne velký svět k prozkoumávání, zabíjení, sbírání a následné kombinování předmětů, stavění čehokoliv od zbraní až po auta a utváření zemského povrchu k obrazu svému.

Vžijeme se do role jednoho pozemského kolonisty, jenž je v roce 2287 společně s dalšími vyslán na průzkum slunečního systému Epsilon Indi, konkrétně na planetu Maria. Jak už to tak ve vesmírných operách bývá, něco se „úplně nevyvede“ a kolonizační loď se řítí smrtící rychlostí k planetárnímu povrchu. Spolu s vybranými společníky se nám však podaří přežít – což je v zásadě maličkost oproti přežívání, jaké nás čeká tam venku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Planet Explorers je hrou stavěnou na základech Unity 3D enginu a na voxelech. Voxely nejsou pro nás hráče nic nového: už hry jako Blood (1997), Blade Runner (1997) nebo Hexplore (1998) tento grafický engine využívaly, nejvíc ho však svého času proslavil Outcast (1999). V současnosti se o jeho rozšíření mezi mladé tvůrce zasloužil Minecraft Markuse Perssona, ačkoliv i velká studia formátu Crytek rovněž daný engine v omezené míře využívají. Proč to vlastně vytahuji? Představte si totiž možnosti Minecraftu v grafickém prostředí, jež by všechny vámi vytvořené úžasnosti dokázalo řádně rozpohybovat. Pochopitelně si budeme muset připravit „GT 240“ a nejspíš i novější modely. Ale tak: tvůrci slibují, že výsledek bude stát za to. Kluci mají rozhodně ambice na rozdávání.

První otevřená beta Planet Explorers vyjde letos v červenci na PC a pravděpodobně i na Mac. Pokud jsem nezmínil příběhovou linku, postranní úkoly a NPC postavy, pak proto, že tyto věci beru u otevřeného RPG za samozřejmost. Tvůrci z Pathea Games také samozřejmě myslí jak na hru pro singleplayer, tak pro multiplayer. Nechme se tedy překvapit.

zdroj: Archiv

MMORPG od Mozilly

BrowserQuest – jednoduchý, zato výstižný název akční RPG hry v prohlížeči. BrowserQuest vznikla coby podpora HTML5, CSS3 a nejnovějšího vydání knihoven JavaScript. Za hrou stojí nezisková organizace Mozilla Foundation, jež tak ukazuje, čeho všeho je nejnovější jazyk schopný. Proč by to kohokoliv mělo zajímat?

Předně: hra je zdarma, včetně zdrojového kódu pro programátory a nadšence, kteří by si z BrowserQuest rádi vytvořili SvůjvlastníQuest. Žánrově se tu bavíme o grindovacím MMORPG, jež naráz utáhne až 1 000 hráčů - dle vývojářů z Mozilly i o dost víc. Svého avatara tak pochopitelně neustále zlepšujete, sekáte se s nepřáteli a jelikož je to MMORPG, domlouváte se s ostatními hráči na hromadných rejsách – ke komunikaci s ostatními poslouží jednoduchoučký chat. Co ještě vypíchnout? No ovšem: grafická stylizace si půjčuje z dob, kdy se dělaly pořádné 2D Zeldy, tudíž tu fanoušci dvourozměrného Linka budou jako doma. A hudba? Ta je prostě prima.

Pokud zrovna nemáte do čeho seknout (Torchlight II, Diablo III... Nyrthos taky kdesi), určitě si BrowserQuest zahrajte – předznamenává sílu, jakou budou mít v budoucnosti hry v prohlížečích.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Husto-kruto-přísně-démonská střílečka

Nezávislé Kapybary si pro nás chystají další pecku! Po Might & Magic: Clash of Heroes a Superbrothers: Sword & Sworcery EP přichází Super T.I.M.E. Force! A než se zdržovat vlastními slovy, přečtěme si, co o hře píší sami tvůrci:

ROK: 198X. MÍSTO: Vesmír / 4. rozměr neboli čas. PROBLÉM: Všechno je v prdeli! POSLÁNÍ: Dát vše do kupy! CÍL: Učinit svět lepším místem jak pro tebe, tak pro mě... a pro vetřelce! TÝM: T.I.M.E. (Temporal Inevitability Manipulation Experts), husto-kruto-přísně-démonská elitní jednotka, jež cestuje časem. SCHOPNOSTI: Nejvyšší možná míra husto-kruto-přísné démonskosti. KROMĚ TOHO: Nechali si patentovat svou výstroj času. PLÁN: Přenést se časem a zabít spoustu věcí a zarazit zlouny. NAPŘÍKLAD: Vetřelce, nacisty, SOPA a jejich utajené plány invaze. HÁČEK: Změna ještě neexistujících událostí skrze časoprostor by mohla mít strašlivé následky. NÁSLEDKY: Naprosté vyhlazení všeho, neočekávané stárnutí vaši matky. PRAVDĚPODOBNOST ÚSPĚCHU: Nejistá. RISK: Stojí za to. KDY TO SPUSTÍ: Teď!

Na spuštění Super T.I.M.E. Force si ale ještě chvíli počkáme – po letošní IGF, odkud si chlapci odnesli Cenu XBLA (přislíbení od Microsoftu, že jim pomůže s dofinancováním projektu a postará se, aby ho na Xbox Live Arcade nikdo nepřehlédl), se s hrou ještě chtějí pochlubit na letošní PAX EAST (Boston, 6. - 8. dubna), kam přivezou hratelnou verzi k osahání. A pak? Pak už hru snad konečně vydají!

zdroj: Archiv

Výherci IGF = tipy pro vás

Skrze Super T.I.M.E. Force se dostáváme k páté šipce na Rozcestníku: k letošnímu 14. ročníku IGF (Independent Games Festival). Mezi nominovanými tituly v jednotlivých kategoriích je dobrá většina těch, o nichž jste si mohli počíst i u nás. Zbytek, který jste doposud neznali, berte jako další doporučení nejpovolanější poroty schopné soudit nezávislou videoherní tvorbu. Pod každé heslo vkládám klíčový odkaz, abyste se k daným hrám dostávali co nejsnáze, takže si je pěkně všechny rozklikněte a dožeňte, co neznáte. GameSpot průběh celé akce rovněž nahrával – předávání cen a celkovou atmosféru si tak můžete natáhnout až přímo k vám do pokoje. Kdo tedy postoupil a kdo nakonec vyhrál?

Velká cena Seumase McNallyho: Fez. Ostatní nominovaní: Dear Esther, Frozen Synapse, Johann Sebastian Joust, Spelunky.

Cena za vynikající výtvarné zpracování: Dear Esther. Ostatní nominovaní: Botanicula, Lume, Mirage, Wonderputt.

Cena za vynikající technické zpracování: Antichamber. Ostatní nominovaní: Fez, Prom Week, Realm of the Mad God, Spelunky.

Cena za znamenitý design: Spelunky. Ostatní nominovaní: Atom Zombie Smasher, English Country Tune, Frozen Synapse, Gunpoint.

Cena za perfektní zvuk: Botanicula. Ostatní nominovaní: Dear Esther, Pugs Luv Beats, To the Moon, Waking Mars.

Cena za nejlepší mobilní hru: Beat Sneak Bandit. Ostatní nominovaní: ASYNC Corp., Faraway, Ridiculous Fishing, Waking Mars.

Cena Nuovo: Storyteller. Ostatní nominovaní: At a Distance, Dear Esther, Fingle, GIRP, Johann Sebastian Joust, Proteus, Storyteller, WAY.

Nejlepší studentská hra: WAY. Ostatní nominovaní: The Bridge, Dust, The Floor Is Jelly, Nous, One and One Story, Pixi, The Snowfield.

Cena publika: Frozen Synapse.

Cena Microsoft XBLA: Super T.I.M.E. Force.

Co se všechno odehrálo, zatímco jste hráli

  • Do osmi kategorií ankety Booom 2011, jež vznikla díky Asociaci herního průmyslu ČR a SR, bylo nominováno hned několik nezávislých titulů. Z českých zástupců: Coraabia, Gyro 13, Shadowgun, Take on Helicopters, ze zahraničních pak Bastion.

  • Mojang má kromě úžasného úspěchu s hrou Minecraft také úžasnou reklamu na nový projekt Scrolls. A zdarma! Ostatně jako studio Bethesda, jež se v kauze The Elder Scrolls / Scrolls naplno vyřádila. Podstatné ale je, že se chlapci konečně (!?) pochopili, a pokud Mojang neplánuje ve Scrolls kopírovat úspěšně prodávaný Skyrim, pak si může ponechat podobně znějící název titulu a jít si po svých. Vlk se nažral a koza zůstala celá.

  • Finští Frozenbyte na letošní GDC (Game Developers Conference) oznámili dvě věci: jednak přidanou hodnotu k plošinkové Trine 2 a jednak novou hru Splot plánovanou na tento rok. Na video k přídavku Trine 2 se podívejte sem.

  • Videoherní ročník 2012 se ohlíží do amerických dějin 18. století. Nový Assassin, pochopitelně, také však dvojice nezávislých titulů: v říjnu minulého roku zmiňované JRPG Americana Dawn, letos pak plošinková Children of Liberty.

  • Kickstarter frčí a naši oblíbení videoherní veteráni válí! Napřed Tim Schafer s Double Fine Adventure, teď pro změnu Brian Fargo s druhým pokračováním kultovního předchůdce obou Falloutů Wasteland. Aktuálně přislíbená částka: 1 638 480 dolarů (30 226 679 korun). Chceme-li, aby se Wasteland 2 produkční hodnotou přiblížil prvním Falloutům, musíme Fargovi přislíbit ještě jednou tolik. Tak hurá do toho!

  • Italští tvůrci z Dreampainters se upínají k folklóru a žánru 3D adventur. Podívejte se, jak může vypadat jedna záhadná vražda ze starého mlýna.

  • Escape Plan je dobrá hra, jak píše Petr ve své recenzi – jen mohla mít daleko na víc.

  • Letošní GDC nás novým videem znovu namlsalo na středověkou rubačku Chivalry: Medieval Warfare.

  • Martin Jelínek (tvůrce očekávaného RPG Nyrthos) si pro vás našel čas a s klukama z podcastu se zakecal nejen o sobě a o projektu, ale i o dalších „tradičnějších“ tématech.

  • Můj učitel vždycky říkával: „Repetitio est mater studiorum.“ Tak co bych vám nepřipomněl minulý díl Nezávislého rozcestníku s masem, krví a kostmi? Pokud jste ho ještě nečetli, tak to určitě napravte.

  • 90. léta vrací úder a fanoušci série Wing Commander si tak po deseti letech fanouškovského vývoje mohou konečně zahrát pokračování Wing Commander Saga: The Darkest Dawn!

  • Torchlight II nebo Diablo III? Máte svého favorita?

  • Je nereálné, aby se přes Kickstarter časem financovalo pokračování série Baldur's Gate? Já doufám, že není. Ale tak: ještě si musíme počkat na úspěch její plánované rozšířené edice. Rovněž bude velmi klíčové, jak se pánové Schafer a Fargo pochlapí s vlastními Kickstarter projekty.

  • Pavel Dobrovský ve své videorecenzi velmi umně setřídil myšlenky o Dear Esther.

  • Patch Downtown pro Take On Helicopters hráčům umožní proletět se v prostředích ArmA her.

  • Dan Vávra z českého studia Warhorse nahodil na blog zamyšlení, jestli by hry s menším počtem lidí (zato však s jasnější vizí) a za menší objem peněz nebyly ve výsledku lepší? Kdo fandí Schaferovi/Fargovi, ten nepochybně souhlasí.

  • „Výborná stealth logická hříčka s hlavním hrdinou, který vám ihned přiroste k srdci,“ Pavel Válek hodnotí osmičkou hru Warp od nezávislých Trapdoor.

  • The Age of Decadence od Iron Tower otevírá brány veřejné bety. Kromě milého označení old school RPG bych určitě vypíchl tvůrčí chuť hru portovat na systémy Linux a OS X.

  • 71. díl redakčního podcastu Fight Club přinesl kromě obvyklých podezřelých také neobvyklého Jakuba Hussara se svou nadějnou karetní hrou Coraabia.

  • Za loňský rok vydělal Minecraft Mojangu 80 milionů dolarů (1 475 840 000 korun). Důkaz, že skvělý nápad je prostě k nezaplacení.

  • Seriál Tomáše Junga pokračuje – tentokrát se zaměřil na mody pro Men of War: Assault Squad, Half-Life a další.

  • Dungeon Master Legend of Grimrock se připomíná překrásným videem. Hra se dá před-objednat z GOG.com, odkud se dá 11. dubna stáhnout a konečně hrát!

Máte i vy nějaké nezávislé tipy? Jakékoliv: nedávno zakoupené indie hry, jež byste chtěli doporučit, nebo naopak tituly, od kterých byste rádi čtenáře odradili, nově objevené stránky „zapadlých“ nezávislých tvůrců, tipy na videoherně-filmový / hudební / divadelní / prostě umělecky underground, cokoliv. Pak se je nestyďte napsat do diskuze. Prozraďte rovněž, jakou hru budete v nejbližší době hrát a na jakou další se těšíte?

Nejnovější články