Norská armáda testuje Oculus Rift při řízení transportérů
zdroj: tisková zpráva

Norská armáda testuje Oculus Rift při řízení transportérů

6. 5. 2014 17:05 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Pamatuji si, že v Kulhánkově románu Cesta krve byl skoro všemocný tank jménem Saladin, jehož inteligentní maskovací a zároveň kamerový povrch promítal okolí do řidičových brýlí. Podobná budoucnost možná není tak daleko. Server TU Jobs informoval o tom, že norská armáda zkouší něco podobného s použitím brýlí Oculus Rift a normálních obrněných transportérů.

Systém je geniálně jednoduchý. Na bocích transportéru se nachází kamery, vysílají obraz do PC, to následně signál předává do Oculus Rift, který má na očích řidič transportéru. Výhoda pro použití v bojových podmínkách je jasná. Řidič nebo jakýkoliv člen posádky nemusí otevírat poklop, aby získal dokonalý přehled o okolí vozidla. Namísto toho mu propojení kamer a Oculus Rift nabízí 360 stupňů široký rozhled kolem celého vozidla, takže de facto vidí „skrz“ pancíř.

Na softwaru pro propojení Oculus Rift s kamerami pracuje místní firma Making View a na testovacím polygonu v Reně se ukazuje, že je tato technologie plně využitelná. Díky rozložení a záběru kamer dokáže řidič zaparkovat vozidlo na centimetry přesně, což by díky omezení viditelnosti nebylo logicky možné. Daniel Mestervik z Making View navíc dodává, že pracují na rozhraní, které by do brýlí vysílalo dodatečné informace jako je celková mapová pozice, geografická orientace vozidla, sklon terénu a rychlost. Prostě informace, které jsou ve hrách běžné.

Mestervik potvrzuje, že při projektování softwaru se mnohdy hrami inspirovali. Na armádě leží jiný úkol - vycvičit posádky tak, aby mohly během bojových situací využívat informace, které samozřejmě mohou řidiče či velitele vozidla při velkém stresu zahltit. Na projektu této augmentované reality pro vojenské účely při propojení s Oculus Rift pracuje firma Augmenti z Trondheimu.

Jak se můžete přesvědčit z videa, které najdete zde, test se armádě zatím zamlouvá. Systém dává řidiči mnohem větší svobodu i autonomii při řízení a navigaci a velitel vozidla tak má více prostoru na řešení aktuálních vzniklých situací.

Řidič není navigován do slepých prostorů a prostě kolem sebe vidí. Major Ola Petter Odden se k projektu vyjadřuje velmi pozitivně: „Jde o velmi slibný koncept. Samozřejmě vidíme, že brýle zatím nemají potřebné rozlišení, abychom viděli do dostatečné vzdálenosti a řidič je občas dezorientovaný. Ale věříme, že tohle se velmi rychle vyřeší.“

Řešení uvedeného problému se opravdu dá očekávat, protože armáda pracuje s první verzí devkitu Oculus Rift, který už je oproti aktuálním HD prototypům zastaralý. Navíc má podporu aktivně pracujících studií, která se věnují výše zmíněným funkcím, a pro hovoří další věc – cena. Na poměry zakázek, se kterými armády pracují, je směšná.

„Myslím, že celý systém technologicky dospěje během dvou až tří let,“ vysvětluje Odden. „Potom budeme potřebovat nějaký čas na kvalifikaci a přípravu systému pro dopravu. Takže tak za pět let bychom mohli být připraveni.“

Ačkoliv pro mnohé fandy bylo zakoupení Oculus Rift ze strany Facebooku negativem, pro norskou armádu jde naopak o pozitivní informaci. To, že nyní systém patří bohaté firmě totiž znamená, že projekt bude pokračovat a nezadrhne se na finančních nedostatcích.

Nejnovější články