NSA sledovala Xbox Live, World of Warcraft a mnoho dalších her
zdroj: tisková zpráva

NSA sledovala Xbox Live, World of Warcraft a mnoho dalších her

10. 12. 2013 12:43 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Nově odhalený a zveřejněný dokument americké NSA odhalil, že její agenti a také přidružené organizace jako je britská GCHQ aktivně sledovaly oblast online a MMO her stejně jako kanály „herní“ komunikace. Tuto informaci zveřejnil server Guardian z balíku informací poskytnutého Edwardem Snowdenem. Více než osmdesátistránkový dokument si můžete v celé kráse přečíst zde.

Dokument pochází již z roku 2008 a obsahově tedy odpovídá poněkud starší situaci v herním odvětví, ale i tak nabízí velmi dobrý a zajímavý obraz vnímání herní oblasti podobnými agenturami a uskupeními. Výsledný obraz není k hrám nelichotivý a nabízí hned několik možných přístupu k celému virtuálnímu hernímu prostoru.

Jedním z hlavních cílů je postižení potenciálního terorismu, který by v online hrách mohl najít prostředky ke snazší komunikaci, výcviku (kupříkladu kulturně reálné hry by mohly napomoci při adaptaci na neznámé prostředí) a v neposlední řadě třeba i zisku financí a šíření propagandy.

Stejně tak ale vidí zpráva prostor online her jako velmi plodný a potenciálně atraktivní z hlediska zisku vlastních rekrutů. Kupříkladu je zajímavá informace o tom, že 28 procent (amerických) hráčů America's Army se následně šlo podívat do místního náborového střediska. Jen to vyvolává otázky, jak se taková data získala, pokud nebyl dotazován každý hráč AA.

Co se týče samotného sledování onlinovek jako World of Warcraft nebo Second Life, který si ve své době držel status významné komunikační hry, nasazeno prý bylo nemalé množství agentů. Dokonce jich bylo tolik, že byly nasazovány týmy, které měly řešit případy, kdy se agenti sledovali navzájem. Takže, pokud vás nenápadně sledoval ve WoW nějaký troll, kdoví, kdo to mohl být...

Nicméně zase vážněji k tématu. Z dokumentu je celkem jasné, že se agentury snažily komplexně postihnout nejen teroristickou aktivitu, ale i samotný potenciál dat, které z celého herního universa vystupují. Zmíněna byla třeba možnost vytipovat si jedince, kteří vynikají v Counterstriku z hlediska schopnosti střílet (což zní hodně přitaženě za vlasy), operovat v týmu, uvažovat takticky apod. (což už nezní tak přitaženě za vlasy). Dokument i nastiňuje možnosti využití herního prostoru pro potřeby propagandy teroristy, ale vzhledem k použitým definicím by se snadno toto dalo vztáhnout na „druhu stranu.“

Problémem celého protiteroristického snažení je ale to, že se nepodařilo získat žádné důkazy reálného využívání herního online prostoru pro zmíněné aktivity. Dosáhlo se vysledování a zlikvidování skupinky, která kradla čísla kreditních karet, ale to má k cíli, který byl možná primárním, daleko. Přesto se agentury rozhodly pokračovat ve sledování zmíněných platforem včetně využití exploatačních modulů k WoW a Xbox Live.

Firmy, které dané služby provozují, jasně říkají, že o nějaké takové činnosti nevěděly. Což se dalo čekat, nejde dělat podobný „špionský“ průzkum a prosit o svolení provozovatele. Blizzard se jasně vyjádřil, že je o svolení k podobné akci nikdo nežádal a neměli povědomí o žádné podobné sledovací akci. Stejně zní prohlášení Microsoftu. „Nejsme si vědomi nějaké sledovací aktivity. Pokud se skutečně udála tak, jak je popisováno, pak to bylo bez našeho vědomí.“

Celá kauza je velmi zajímavá, pokud se samozřejmě člověk oprostí od faktu, že byla jeho činnost při hobby, jímž hraní je, sledována. Poukazuje na to, že určité skupiny uvnitř různých výzvědných agentur berou hry celkem vážně a to jak z hlediska potenciálního zneužití jako komunikačního kanálu, tak i využití jako zdroje dat, ale třeba i lidských zdrojů.

Ve zprávě můžete najít i zajímavé analýzy herních systémů na základě metodiky cíle, výzvy, zlepšování, adaptace, odměny a také prognózy na další vývoj. Tady pak je zpráva celkem jasná a co se týče dalšího vývoje herního odvětví, dokonce i přesná.

Posuďte sami: „Nastupující trendy budou podporovat prorůstání herní oblasti napříč genderovými a věkovými skupinami, stejně tak jako napříč kulturními okruhy. Změny uvnitř herního prostoru budou probíhat rapidně. Hry se stanou mocným médiem, které bude hrát stále silnější roli v lidských záležitostech a vztazích.“

Pokud máte čas a věříte své angličtině, doporučuji vám ne zrovna krátký dokument k pročtení. Nabízí jak úhel pohledu z vnějšku na vaše oblíbené médium, tak i pár zajímavých informací a hlavně spoustu témat k zamyšlení, které vychází právě z pohledu mimo herní komunitu. Nu a dávejte si tedy pozor, kdo vás při příštím raidu sleduje...

Nejnovější články