Oculus čeká prodej zhruba milionu kusů prvního Riftu a zřejmě bez zisku
zdroj: tisková zpráva

Oculus čeká prodej zhruba milionu kusů prvního Riftu a zřejmě bez zisku

12. 6. 2014 19:20 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Ještě pár měsíců zpátky byla partička lidí tvořících Oculus Rift za skupinu nadšenců, dnes to však po dvoumiliardové akvizici firmy Facebookem skoro vypadá, že zítra budeme helmy nosit všude. Zástupci Oculus VR však v E3 interview pro Ars Technica celkový hype mírní - prý budou rádi, když první verze prodají "sotva přes milion jednotek". 

"Rozhodně nejde o trh o velikosti toho konzolového," pokračuje Brendan Iribe, CEO Oculus VR. "Jednou možná bude, ale to není náš momentální cíl. Tím je ponechat očekávání nízká, přilákat k produktu technické nadšence, získat jejich feedback a pak teprve začít tvořit něco opravdu kvalitního." Uh, vskutku prapodivná slova od šéfa společnosti. Zlý jazykové by možná dodali, že po odkoupení Facebookem nejde i u technických nadšenců nastavit očekávání od Oculus Rift níže... Ještěže jsme přející optimisté.

Oculus bude dle Iriba ve své první použitelné verzi stále na polovině cesty. A to navzdory vehementnímu testování. Až po roce nebo dvou jeho dalších úprav bude společnost připravená vydat druhou zákaznickou verzi helmy. A od tohoto okamžiku si Iribe slibuje skutečný boom možností VR technologie. "Od téhle chvíle začneme sledovat úžasné věci, svatý grál videoher, killer app pro VR užití." Teprve následně se prý k helmě dostanou miliony zákazníků...

Rozhodně je jasné, že Oculus bude co nevidět hledat exkluzivní AAA titul, který se bude snažit k němu přitáhnout masy. Odkoupení Facebookem však nebude mít ještě dlouho na produkt jakýkoliv vliv - jestli se požadavky Facebooku na něčem podepíší, bude to až druhá verze helmy.

Peníze Facebooku však mohou přilákat důležité osobnosti herní scény, třeba pro spolupráci na vývoji hardware či software. Právě zde je znát touha přilákat AAA studio pro tvorbu exkluzivního titulu. Akvizice však bude mít i další výhodu, nad kterou nadšenci asi příliš nezapláčou - srazí cenu produkce helmy, a tak i její konečnou cenu. Právě minimalizace ceny je prý největší touha Marka Zuckerberga. I vzhledem k tomu je Oculus na vážkách, jestli si na sebe helma na počátku vůbec vydělá.

"Doufám, že nebudeme na hardwaru ztrácet peníze. Všichni se asi shodneme, že kdybychom mohli helmu prodávat s alespoň vyrovnaným rozpočtem (ani zisk, ani ztráta), bylo by to skvělé," pokračoval Iribe, navazující však příslovečným "ale". Konkrétněji řečmi o nezbytné snaze srazit cenu produktu co nejníže pro koncového zákazníka. Oculus ruku v ruce s Facebookem kalkulují do hodně vzdálené budoucnosti a je jasné, že prvotní zisk maxima zákazníků je její součástí.

Oculus má před sebou tedy ještě hodně dlouhou cestu, než se dočká nějakého (s hrůzou tušeného, alespoň pro kritiky) propojení s prvky sociálních sítí, pokud vůbec. Je ale vlastně trochu paradoxní, že technologičtí nadšenci po celém světě dlouhé dekády sní o rozšířené virtuální realitě, a nakonec je to právě Facebook, kdo jim možná kyberpunk přinese na stříbrném podnosu. Uvidíme, jak se Oculus bude vyvíjet dále - korporace mohou znamenat velký přísun peněz i nemilosrdnou pragmatičnost ve chvíli, kdy jejich dotovaný produkt nesplní očekávaný cíl.

Nejnovější články