Oculus Rift se stane mainstreamovou platformou až se prodá 50-100 milionů kusů
zdroj: tisková zpráva

Oculus Rift se stane mainstreamovou platformou až se prodá 50-100 milionů kusů

31. 10. 2014 18:00 | Téma | autor: Adam Homola |

Během konferenčního hovoru s investory nemluvil Mark Zuckerberg jen o Facebooku, Instagramu či WhatsAppu. Nechyběla zmínka o Oculus Rift a načrtnutí plánů, které s virtuální realitou firma má. Své úvodní slovo rozdělil Zuckerberg do tří částí, každá pro jinou fázi budoucnosti firmy: tříletá strategie, pětiletá strategie a nakonec strategie pro příštích deset let. Oculus Rift patří podle vedení Facebooku mezi dva projekty, které má firma pevně zařazené v desetiletém chlívku - z dobrých důvodů.

Oculus Rift je příliš mladý projekt, ale fakt, že s ním Facebook počítá v rámci desetileté strategie neznamená, že by se mělo čekání na finální uživatelskou verzi protáhnout. Desetiletá strategie v kontextu Facebooku znamená předpokládané období, než dojde k rozšíření virtuální reality mezi běžnou populaci. Teprve tehdy se z virtuální reality stane pro Facebook plnohodnotný ekosystém plný aplikací, her, vývojářů a uživatelů. A samozřejmě i plnohodnotný a výdělečný byznys.

Než tuto cestu Oculus Rift ujde, musí se dle Zuckerberga prodat 50 - 100 milionů kusů, v několika vývojových verzí zařízení. Stejně jako se Apple s iPhone nedostal na současná čísla díky jedné verzi, ani Oculus Rift nebude stačit jedna či dvě verze. Teprve po dosažení zhruba 50 milionů zařízení "v oběhu" bude na Oculus nahlíženo jako na významnou počítačovou platformu - s tím jde v ruku v ruce nevyhnutelné rozšiřování ekosystému Oculus Rift jako platformy. Ve tom vidí firma potenciál pro byznys a je to jeden z důvodů, proč Oculus VR vůbec koupila.

zdroj: Vlastní

Klíčová je ale informace, že pro vedení Facebooku se virtuální realita nerovná jen Oculus Rift. Mark Zuckerberg dodal, že stejnou optikou nahlíží i na "mobilní verzi": tedy na Gear VR od Samsungu, na kterém se Oculus VR podílí. Pro masivní rozšíření virtuální reality mezi běžnou populaci budou v rámci příštích deseti let pravděpodobně důležitější mobilní telefony než samostatný headset určený pro relativně výkonné herní počítače.

Trh s počítači poslední roky neroste, což se o trhu s mobilními telefony či tablety říct nedá - naopak. Už teď je na světe víc aktivních SIM karet než obyvatel. A díky iniciativám jako je Android One, Project Loon, či přímo Facebookový projekt Internet.org (jeho druhý "desetiletý projekt") se budou v nadcházejících letech rozšiřovat kvalitní chytré telefony s internetem do zemí, které se na chytré telefony přejít teprve chystají. Ke kompatibilitě většiny těchto nových telefonů s virtuální realitou a její podpoře ze strany výrobců hardware a software je pak v rámci příští dekády jen krůček. Největší potenciál pro růst virtuální reality tak bude, nejen pro Oculus Rift, spočívat právě v mobilních zařízeních.

Je to hudba ne zas tak daleké, ale pořád budoucnosti. Krátkodobý plán Facebooku je nastartovat růst Oculus VR, což se jim prý daří - Zuckerberg je dle svých slov nadšený z reakcí vývojářské komunity a nedávno vydaný vývojářský prototyp Crescent Bay je prý jen dalším krůčkem k finální verzi headsetu.

Čísla Crescent Bay neznáme, ale dohromady se všech dev kitů rozeslalo už přes 100 000 kusů do více než 130 zemí. "Než naše úsilí dosáhne plného účinku, potrvá to ještě nějakou dobu. My se ale na budoucnost pořád připravujeme agresivním investováním," řekl na konferenci pro investory a akcionáře Mark Zuckerberg.

Nejnovější články