Odvrácená tvář kickstarterového úspěchu
zdroj: tisková zpráva

Odvrácená tvář kickstarterového úspěchu

18. 3. 2014 16:45 | Téma | autor: Martin Bach |

O Kickstarteru a crowdfundingu obecně čteme především v souvislosti s úspěchem. Víme, že ten a ten vybral tolik a tolik, co za to slíbil, a v některých případech už i to, jak své sliby dodržel. Příkladem takového úspěšného příběhu by mohl být i Steve Swink - vývojář, který nedávno úspěšně zvládl kampaň na financování svého projektu jménem SCALE. Ale kupodivu, na GDC 2014 nevypadal tenhle člověk moc spokojeně a šťastně - spíše naopak. A ve své přednášce nazvané "SCALE a etika Kickstarteru" se pokusil vysvětlit, proč se pro něj jinak úspěšná kampaň stala doslova utrpením.

"Jsou mezi vámi nějací novináři? Nebo Youtubeři? Nebo neznáte někoho, kdo má hodně odběratelů na Twitteru? Prosím, dejte všem vědět o mé hře, udělám cokoliv. Vážně, cokoliv, závisí na tom celý můj život. Počkejte chvíli, tady máte tričko, haló pane, prosím!"  Swink si dělal na začátku své prezentace legraci ze sebe, ale i z ostatních menších vývojářů, kteří jsou schopni během kampaně na Kickstarteru zapomenout na jakoukoliv sebeúctu. Zároveň bylo ale od začátku jeho přednášky jasné, že tomuhle týpkovi se na Kickstarter nevzpomíná zrovna dobře. "Během těch třiceti dnů jsem spal sotva pět hodin denně a ani po konci kampaně se to moc nezlepšilo," říká Steve.

SCALE je poměrně zajímavou logickou FPS hrou, která je založena na zvětšování a zmenšování předmětů. Swink na její vývoj vybral skoro 110 000 dolarů a svou cílovou částku překročil zhruba o 20 procent. Ptáte se tedy, v čem je problém? Steve Swink je evidentně hodně přemýšlivý mladý muž a už v průběhu kampaně přišel na to, že mu vlastně žádání o cizí peníze nevyhovuje. Stres, do kterého sám sebe dostal, pramenil ze dvou hlavních zdrojů. Především šlo o strach ze zklamání: "Nedokázal jsem se vyrovnat s tím, že lidé mi ty peníze dávají, protože věří tomu, že to dokážu. Věděl jsem, že už není cesty zpět, a že teď už to zkrátka dokončit musím." Jinými slovy, úspěšný Kickstarter vyvinul na Swinkeho tlak, pod kterým se mu nechtělo pracovat. V prvních týdnech po skončení kampaně prý podle vlastních slov nebyl schopen na hru ani sáhnout a s nevítanou měrou zodpovědnosti, která jej tíží, se prý potýká dodnes.

Druhý problém, který se ve Stevově hlavě nečekaně vynořil, s tím prvním přímo souvisí. "Cítil jsem, že nedělám věci tak, jak by se měly dělat. Normálně bych vyrobil hru, tu vypustil mezi lidi a pokud by se jim líbila, dostal bych peníze na další práci. Kickstarter ale tohle pořadí v podstatě otočil," říká Swink a přirovnává celý stav k výhře v loterii nebo k cheatování ve vaší oblíbené hře - ano, i tady něčeho dosáhnete, ale takový úspěch vás určitě nenaplní. "Je to pak spíše jako kletba, která vám pořád připomíná, že jste něco obešli, že jste narušili správný řád věcí," pustil se během přednášky do filozofování a stihl se přitom odkázat i na samotného Sokrata. "Podle Sokrata lidé jednají nemorálně, ale je to jen důsledek jejich nevědomosti. Jinak řečeno, pokud nevíte co v dané situaci dělat, protože už ta samotná situace je nepřirozená, můžete udělat chyby a někomu ublížit, třebaže to nemáte v úmyslu."

Možná si nyní říkáte, že Steve Swink je prostě trochu blázen, který jen neunesl fakt, že mu komunita dala 100 000 dolarů. A zřejmě na tom něco bude, protože jeho přednáška na letošní GDC patřila bezesporu mezi to nejdivnější, co jsme zatím na konferenci viděli. Na druhou stranu ale Stevova dilemata dobře ilustrují fakt, že mnoho vývojářů jde na Kickstarter s vidinou získání absolutní nezávislosti, aby se nakonec ocitli v přesně opačné situaci - pod tlakem zodpovědnosti za svěřené peníze, pod tlakem komunity, která si žádá změny v původním tvůrčím záměru a také pod tlakem nároků na co nejlepší produkční hodnoty hry, který se samozřejmě zvyšuje s množstvím vybraných peněz.

Další články a fotky z Game Developers Conference 2014 najdete v našem speciálu!

Nejnovější články