Olomoucký festival AFO odhalil edukační potenciál tradičních her
zdroj: tisková zpráva

Olomoucký festival AFO odhalil edukační potenciál tradičních her

3. 5. 2014 16:15 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Popularizace her pro široké masy je obvykle realizována skrze televizní či jiné reklamy. Jak však zájemcům o náročnější druh obsah představit komplexnější pohled na význam či vývoj her? Tato otázka stála i letos v pozadí menšího bloku věnovaného hrám v rámci olomouckého festivalu AFO. Zatímco loni došlo během AFO na promítání dokumentů o hrách, letos Olomouc navštívilo několik vývojářů se svými přednáškami včetně Dana Vávry, kterému jsem použil několik otázek ohledně historických a výzkumných aspektů vývoje Kingdom Come. Odpovědi najdete v samostatném článku.

Herní cyklus na Academia Film Olomouc začal již v úterý přednáškou Holky a hry od Michaely Buchtové, doktorandky na UK spojené s jinými projekty ohledně interaktivních médií (v minulosti a částečně snad i v budoucnu s MU Game Studies). Přednáška Hry a holky se zaměřila především na ženské hráčky, žel bohu jsem však akci nestihl - náhradní reportáž si můžete přečíst na webu 25fps.

Ze zbylého herně zaměřené obsahu na AFO nám tak zbývá přítomnost marťanského simulátoru Take on Mars, nainstalovaného na počítačích v odpočinkovém atriu, a dále pak sestava vývojářů, kteří do Olomouce dojeli přednášet. A jelikož Take on Mars je cokoliv, jenom ne vhodnou hrou pro pobavení unavených batůžkářů (zvláště, běží-li na FATÁLNĚ pomalých počítačích), popojeďme raději k tomu, jaké informace přivezli vývojáři.

Jako první si v pátek v rámci bloku Hry jsou věda platformy Industry 4 Science, zaměřené na setkávání profesionálů a "profi laiků", před návštěvníky festivalu stoupl Jim Van Verth (dříve se podílel na Rainbow Six či Portal) s tématem "Science of Games". Hned po něm následoval odborník na edukaci a popularizátor programování Llewellyn Falco.

afo49 zdroj: tisková zpráva Michaela Buchtová, přednáška Holky a hry

Úvodní Van Verth se bohužel představil jako zdaleka nejhorší bod programu. Zaměřil se na prezentaci fyzikálních propriet herních enginů. Pojal ji jako pojednání o prvcích, které programátoři musejí osekat z reálné fyziky – například nesimulovat dualitu částic a vlnění světla, ale řešit jej pouze jako paprsek dle základní optiky.

Ačkoliv Van Verth nakousl význam podobných periperií pro zobrazování ve hrách, prvních patnáct minut kvůli jeho ne-zcela-strhující dikci připomínal přednáškový sál spíše inscenaci v exodu posluchačů než místo pro poučení a debatu...

Naproti tomu Falco s tématem How Video Games Teach probudil usínající diváky sérií brilantních příkladů o tom, jak hry učí své hráče, a jak postupy přejaté z her mohou oživit tradiční vzdělávání. Detailně analyzoval několik vybraných her od stříleček přes Portal až po vlajkový příklad, arkádu Limbo.

Vedle ukázek přirozeně fungujícího učení navíc Falco bombardoval diváky i příklady situací, kdy hry mohou zlepšovat hráče. Ačkoliv se Falco nezaměřuje na vyučování pomocí her (pouze se u her inspiruje), rozhodně bylo potěšující z úst odborníka slyšet, že hraní stříleček z pohledu první osoby nejen že nezhoršuje zrak, ale naopak zvyšuje schopnost oka zaostřit a pohotově reagovat.

Take On Mars zdroj: tisková zpráva

Daleko narvanější než úvodní zahraniční blok bylo jeho pokračování s českými vývojáři. Dorazili tři. Za Bohemia Interactive Martin Melichárek a Rudolf Klenovský, vývojáři Take on Mars. Melichárek celý projekt Take on Mars nakopl – původně se jednalo o modifikaci pro Doom 3, následně mělo jít o mod pro Carrier Command, ale po schválení v Bohemce se z Take On Mars stal samostatný projekt pro mezinárodní publikum.

Na obou vývojářích byl znát zápal nejen pro vývoj her, ale i pro kosmický program jako takový. Nejzajímavějším aspektem celé prezentace bylo, že krom prezentace hry samotné fungovala přednáška i jako popularizace programu o výzkumu Marsu. Diváci se tak dozvěděli mnohé nejenom o vývoji Take on Mars, například o přeměně satelitních map do hry (základem jsou skutečné snímky, mapa je ovšem poté ručně dokreslována kvůli detailům). Navíc se návštěvníci seznámili s existencí sond jako Mariner či Viking nebo s nedávným výzkumem Rudé planety "vozítky" Sojourneru či Curiosity. Pokud by přednáška v tomto duchu šla jenom o fous dále, parádně by se hodila jak do jiných tematických bloků AFO (třeba toho věnovaného kosmologii), tak snad i přímo do školních lavic.

A tím se dostáváme i ke zlatému hřebu bloku Hry jsou věda, konkrétně přednášce o Kingdom Come: Deliverance z úst Daniela Vávry. Projekt asi netřeba dlouze představovat. Stejně tak není problém si odvodit, že sál po okraj zaplnila zřejmě především jeho přítomnost. Vávra se podobně jako Melichárek s Klenovským zaměřil na popis hry pro neherní publikum. Mezi jeho hlavní body patřila snaha prezentovat historii bez příkras typických pro hollywoodské historické eposy, ale třeba i zjištění, jak jsou historická fakta znásilňována členěním do archetypálního vyprávění ve třech aktech.

afo49 zdroj: tisková zpráva

Rovněž historická věrnost je podle Vávry dvousečná – příkladem toho, že ne vždy lze být stoprocentně realistický, je například triviální výška stropů. Vávra to ilustroval na problému kamery v animovaných scénách. Ve hrách neviditelná kamera se musí vtěsnat do virtuálního prostředí. Středověké stavby však měly velmi nízké stropy, vývojáři je proto chtěli navýšit, jenže tím by se následně do historického hradu nevešlo tolik pater, kolik v něm skutečně bylo.

Druhým příkladem z podobného ranku byl jazyk herních postav, kterým bude v Kingdom Come angličtina a nikoliv staročeština - jeden z posluchačů byl však i touto změnou překvapen. Z několika let výzkumu Vávry a Warhorse obecně je však cítit na míle daleko výukový potenciál Kingdom Come: Deliverance zrovna tak, jako čpěl i z prezentace Take on Mars.

Nezbývá než doufat, že produkce AFO zůstane hrám věrná rovněž v dalších letech. Rozhodně by však stálo za úvahu herní obsah organicky vměstnat do obecného festivalového programu. Existují desítky dalších her a stovky témat, které by mohly posloužit k popularizaci vědy, a je proto politováníhodné, že hry na AFO prozatím stojí tak trochu stranou celkové pozornosti.

Kingdom Come: Deliverance zdroj: tisková zpráva

Nejnovější články