„Placená herní měna je nešťastnou realitou moderního hraní,“ tvrdí producent NBA 2K19
zdroj: tisková zpráva

„Placená herní měna je nešťastnou realitou moderního hraní,“ tvrdí producent NBA 2K19

6. 9. 2018 17:00 | Téma | autor: Patrik Hajda |

Další ročník basketbalové simulace NBA od 2K vychází už v úterý, a zřejmě bylo načase zodpovědět otázky ohledně mikrotransakcí. Ty rozhořčily nemálo hráčů v minulém ročníků, a jak se zdá, i letos budou nedílnou součástí hry. Proč? Protože takový je prostě současný stav herního trhu. Alespoň podle seniorního producenta Roba Jonese. Nicméně NBA 2K19 hodlá jít víc na ruku neplatícím hráčům než její předchůdce.

„Každá hra v jistý moment jistým způsobem využívá měnu, která se pokouší získat dodatečný příjem od hráčů. Měli bychom se ptát na to, kdy jde o přímé tahání peněz a kdy jde o přidanou hodnotu,“ otevírá problematiku Jones.

Druhá věta má rozhodně něco do sebe. Velká studia nemají důvod vzdávat se mikrotransakcí, když plačících hráčů je ve výsledku asi méně než těch platících, vzhledem k nemalým ziskům třeba u EA. Avšak běžní hráči by se neozývali tolik, kdyby jim mikrotransakce nezasahovaly do hratelnosti, což se letošní ročník pokusí vyřešit.

zdroj: Archiv

Nicméně tvrdit, že se každá hra v nějaký moment obrátí na virtuální měnu, je opravdu odvážné. S mikrotransakcemi se setkáváme prakticky jen u velkých studií s velkými značkami, menší vývojáři bez nich většinou v pohodě fungují. Osobně si myslím, že by světová studia nezkrachovala, kdyby vypustila mikrotransakce, ale na druhou stranu chápu, že vzdát se dodatečného příjmu v řádech milionů až miliard korun je pro byznys holý nesmysl.

„Dnes již víme, že většina lidí nemá trpělivost s vypracováváním se na vrchol. Chtějí tam být prostě hned. My jsme v tom spatřili příležitost, jak jim umožnit přeskočení grindu. Ale když je pak grind příliš dlouhý, což někteří pociťovali loni, hráči jenom sedí a vůbec se do něj nepouští.“

Nemohu se zbavit pocitu, že zde mělo vyjádření znít nějak takto: „Dnes již víme, že většina lidí nemá trpělivost se zdlouhavým grindem.“ Ono dostávat se na vrchol a tvrdě kvůli tomu grindovat jsou dvě absolutně rozdílné věci. Grind je designové rozhodnutí v tomto (a nejen tomto) případě pevně spjaté s mikrotransakcemi. Kdyby grind nahradila herně zajímavá kampaň, nebyla by touha něco přeskakovat.

Opravdu chce většina hráčů přeskočit pasáž, ve které se vypracovávají z nikoho, postupují z nižších do vyšších lig, dělají si ve virtuálním světě jméno a podobně? Vážně většina utratí nemalé peníze za sportovní hru, aby v ní okamžitě byli úplně nejlepší a všechny od začátku poráželi? Nějak se mi formulace Jonesových „pravd“ nepozdává…

Avšak řešení loňského problému se naštěstí dostaví a letošní ročník NBA 2K19 by měl být o něco přívětivější k hráčům, kteří nemají zájem dodatečně plnit kapsy gigantického vydavatele. „Doufáme, že když vás budeme víc odměňovat, nebudete muset investovat a pořizovat si věci za virtuální měnu, a že se nebudete cítit tak, že se vás snažíme dostat. Nyní se můžete účastnit dalších věcí, díky kterým se dostanete k tomu, co potřebujete.“

Grind by zkrátka neměl být neúnosný a neměl by běžné hráče nutit přeskakovat části hry pomocí reálných peněz. Zároveň tu taková možnost zůstává pro hráče, které skutečně nebaví šplhat na vrchol. Pro sérii NBA je to dobrá zpráva, ale některá tvrzení Roba Jonese mi přijdou úplně zcestná. Sám nejsem vyloženým odpůrcem mikrotransakcí, ale jen do té doby, dokud mi nekazí zážitek ze hry, kterou jsem si pořídil za plnou cenu. Kombinace grindu a mikrotransakcí by se měla objevovat maximálně ve free-to-play titulech.

Nejnovější články