Po devíti letech od oznámení se do „placených modů“ pouští i Blizzard

25. 4. 2018 17:30 - Téma
autor: Adam Homola

Vychází na platformách: Windows, MAC

Můžeme tomu říkat placené mody, ale nebudeme přesní. Jako univerzálně pochopitelná zkratka nám ovšem placené mody poslouží asi lépe než volitelné, uživateli vytvořené mapy. StarCraft II si totiž oficiální cestou nenamodujete, ani kdybyste se na hlavu stavěli, ale vlastní mapy, ty si do něj vytvořit můžete. A právě o nich, respektive o jejich prvních placených vlaštovkách, bude dnes řeč.

Nazývat všechny mapy dostupné v rámci menu Arcade pouhými mapami by bylo zároveň nefér. Často jde totiž o samostatné malé hry proměnlivé kvality. Jednou narazíte na stereotypní nudu, jindy na docela fajn blbinku, a někdy můžete kápnout na skutečnou perlu.

A právě perlami chtěl Blizzard svůj Arcade zaplnit už před devíti lety. Trvalo to, ale první kousky jsou konečně tady. Jmenují se ARK Star a Direct Strike a jde o první dvě placené „mapy“, které si můžete v rámci Arcade pořídit.

V obou případech spolupracovali vývojáři StarCraftu II s komunitními tvůrci zhruba rok a sám Blizzard o nich mluví jako o „vysoce kvalitních prémiových“ mapách. Každá z nich nabízí něco jiného, každá stojí pět dolarů a z každého prodeje půjde jisté, zatím blíže nespecifikované procento tržeb právě jejich vývojářům.

ARK Star

StarCraft II: Legacy of the Void zdroj: Archiv

Hned v případě první mapy ARK Star zjistíme, že název „uživatelské mapy“ je stejně nepřesný, jako placené mody. Tady jde v podstatě o malou hru – singleplayerové taktické tahové RPG s novými postavami, částečně novými assety a vlastním příběhem odehrávajícím se dlouho po událostech Legacy of the Void.

Pořád jsme v univerzu StarCraftu, ale namísto Raynora a Kerrigan tu máme skupinku Protossů a jasně daný úkol: zničit tajemnou zbraň známou jako ARK Star. Průchod hrou by vám měl podle tvůrců zabrat něco mezi třemi a čtyřmi hodinami, načež se vám odemkne možnost New Game Plus.

V ARK Star prozkoumáváte se skupinkou Protossů různá prostředí, zvyšujete si úroveň členů jednotky, objevujete a craftujete výbavu, odemykáte si nové talenty i schopnosti a postupně si ladíte herní styl tak, aby odpovídal vašim potřebám.

Direct Strike

StarCraft II: Legacy of the Void zdroj: Archiv

Druhou mapou, respektive samostatnou hříčkou, je pro změnu multiplayerová Direct Strike. Ta bude známá všem hráčům Desert Strike HotS, jedné z dlouhodobě nejpopulárnějších Arcade map. Direct Strike je evolucí Desert Strike, kterou v Arcade zcela nahradí.

Základní verze Direct Strike bude v Arcade dostupná zcela zdarma, zatímco ta prémiová rozšíří chytlavý koncept o několik nových módů a kosmetické drobnosti. Základní pravidla Direct Strike jsou jednoduchá: v podstatě se s nepřítelem přetahujete o území, kdy na sebe posíláte jednu vlnu nepřátel za druhou.

Novým prémiovým módem Direct Strike je Sabotage, kdy se vaše přípravná oblast nepříteli skryje a hra vám dovolí také zakázat protivníkovi jisté typy jednotek. V druhém prémiovém módu Switch zase můžete změnit uprostřed hry rasu.

Tvůrci také vyšli vstříc komunitě a umožní hrát prémiové módy i těm, kteří si placenou verzi Direct Strike nekoupili – stačí se připojit do „prémiového lobby“ a hrajete. Stejně tak můžete hrát po zakoupení prémiové verze mapy i s hráči, kteří mají pouze její bezplatnou verzi. Po založení lobby se k vám totiž může připojit kterýkoliv hráč Direct Strike, bez ohledu na to, zda si mapu koupil nebo ne.

Jak na to

K prémiovému obsahu se v rámci StarCraft II Arcade dostanete jednoduše. Do hry přichází společně s patchem 4.3 a stačí v rámci Arcade přejít do kategorie Custom – New Premium Maps, nebo použít filtr Premium Content.

Blizzard se nepodělil o procenta, která si z prodeje prémiových map vezme a kolik pošle jejich tvůrcům, tudíž nemůžeme očekávat ani oznámení počtu prodaných kusů. Pokud se ale placené mapy chytí a komunita kolem Arcade bude vzkvétat, mohla by se stát z bezplatného StarCraftu II zajímavá platforma pro menší hry.

Placené mody

Placené mody, nebo lépe řečeno placený uživatelský obsah, nejsou ničím novým. Jen se zatím setkávaly s tak silně negativní reakcí hráčů, že zainteresovaní odvážlivci vždycky raději zařadili zpátečku. S placenými mody si pohrávalo dokonce i Valve už v roce 2015, jen aby z toho zanedlouho vycouvalo.

Nejpeprnější PR chvilky si kolem placených modů užila svého času (společně s Valve) Bethesda, která od nápadu také upustila, jen aby se k němu potom dostala zpátky oklikou přes Creation Club. Sám Blizzard se s myšlenkou placených modů, respektive map, nijak netajil. Vývojáři o ní otevřeně mluvili už v roce 2009 a i několikrát v následujících letech, jen to pořád ne a ne spustit.

Regulérní Marketplace měl být ve StarCraftu II už dávno, jen neměl dostatečně velkou prioritu a tvůrci se k němu dostali až teď, několik let po vydání Legacy of the Void. Původním záměrem bylo poskytnout komunitním tvůrcům dostatečně kvalitní platformu a prostor na to, aby ze StarCraftu II mohly vzejít mody, ze kterých by se pak mohly vyloupnout regulérní nové hry, žánry a trendy.

StarCraft II: Legacy of the Void zdroj: Archiv

Tehdy dávali tvůrci za příklad Counter-Strike a Day of Defeat, a je to ostatně první StarCraft, který položil základy žánru MOBA her. I aktuální šílenství kolem žánru battle royale má kořeny v modech, stejně jako třeba DayZ a řada dalších her, žánrů a nápadů. I blizzardí Heroes of the Storm začalo svůj život nejdřív jako pouhý mod právě do StarCraft II.

Dá se předpokládat, že Blizzard podobný PR průšvih jako Valve či Bethesdu nečeká. Namísto příliš laxního přístupu a spoléhání se na pomyslnou neviditelnou ruku trhu to má Blizzard pod kontrolou a žádný chaos se nekoná. Navíc nejde o často diskutabilní či sotva zajímavé mody (skiny, zvuky, nepodstatné drobnosti…), ale o vcelku propracované menší hry.

Blizzard zde tak vystupuje skoro v roli jakéhosi vydavatele, který komunitním tvůrcům nabízí vlastně skoro všechno – podporu, platformu, engine, assety, virtuální zázemí… A takový „vydavatel“ si pak sám velmi selektivně určí, co chce a nechce mít v portfoliu placených map v Arcade.

Podobně striktní, extrémně selektivní přístup jsme ze strany Valve či Bethesdy v minulosti neviděli, a právě v tom bude zakopaný pes. StarCraft II, respektive jeho Arcade, tak najednou nezaplaví lavina zpoplatněných drobností diskutabilní kvality, porušující všemožná autorská práva.

Kurátor v podobě samotného Blizzardu by se měl už postarat o to, aby byla oddělena zrna od plev a aby se hráči nákupem prémiové mapy v Arcade nespálili.

Zadarmo

Připomeňme, že StarCraft II je do určité míry zadarmo a jeho free to play edice je až překvapivě robustní. Součástí bezplatné verze hry je právě i Arcade, tudíž se k ARK Star a Direct Strike můžete dostat, aniž byste si samotný StarCraft II kupovali. Bezplatnou verzi Direct Strike tak můžete hrát úplně zadarmo, zatímco k ARK Star se dostanete za zmíněných pět dolarů.

Tagy: StarCraft (série) sci-fi datadisk

Zdroj: tisková zpráva, Battle.net

Poslední komentáře (0 / nových)

Vstoupit do diskuze (0 příspěvků)