Představení PlayStation 4 čtyřikrát jinak aneb, co člověk, to názor
zdroj: tisková zpráva

Představení PlayStation 4 čtyřikrát jinak aneb, co člověk, to názor

24. 2. 2013 11:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Nedávné představení konzole PlayStation 4 vzbudilo logicky vlnu dosti různorodých emocí. Nejenom obecně, mezi hráčskou a laickou veřejností, ale i v naší redakci. Každý z nás pojímá předvedený hardware, hry, služby a celkové plány trošku jinak, podle toho, co je pro něj u konzole důležité. A ještě než se o tom příští týden pohádáme v přímém přenosu ve Fight Clubu, nabízíme vám vhled do myšlenek čtveřice redaktorů v psané podobě. Zároveň to berte jako výzvu ke konstruktivní diskusi – rádi bychom znali váš názor na PlayStation 4, její funkce, hry a šance, že zaujme či nezaujme nejenom vás, ale trh obecně. Co se vám na představení PlayStation 4 líbilo, a co rozhodně ne? Nebojte se, pochlubte se.

Martin Bach - "Sony se poučila z problémů, které vývojářům způsobovaly v minulosti její unikátní hardwarová řešení a přiblížila architekturu nové konzole, co nejvíce klasickému PC."

PlayStation 4. Také vám to zní tak... normálně? Žádné kódové označení, žádné složité vysvětlování „filozofie” za názvem. Prostě jen 4, která následuje po trojce, dvojce a jedničce. Jakoby se vlastně nic nestalo. Sony neukázala revoluci, to ostatně asi ani nikdo nečekal, ale spíše přirozený posun, který PS4 do našich obýváků přinese. Jak už bývá u Sony zvykem z E3 konferencí, většina programu byla zaměřena na prezentace her. To, že z nové konzole byl ukázán v podstatě jen ovladač, je možná z mediálního hlediska trochu nevděčné, ale z určitého pohledu to smysl dává - stále bude co představovat na E3 a zároveň se pozornost hráčů zbytečně neodpoutává od samotné herní nabídky.

Můžeme se tak nyní hodiny bavit o tom, že Watch Dogs vypadá stále stejně neurčitě, ale zároveň slibně, jako loni na E3. Můžeme chválit i Destiny od Bungie, Deep Down od Capcomu nebo lehce načrtnutý inFamous od Sucker Punch. Pokud by se Sony nějakým zázrakem povedlo zařídit, aby alespoň většina předváděných her zaujala pozici launchových titulů PS4, šlo by zřejmě o nejzajímavější line-up v historii. Zapomeňte na Ridge Racery, Tony Hawky, Genji nebo Motorstormy. Hry předváděné v New Yorku by obstály i jinak, než jako benchmarky nového hardwaru, a to se počítá.

Co se týče hardwarových specifikací, skoro jsem čekal, kdy se na jevišti začne vykřikovat ballmerovské "Developers, developers, developers!". Sony se poučila z problémů, které vývojářům způsobovaly v minulosti její unikátní hardwarová řešení a přiblížila architekturu nové konzole co nejvíce klasickému PC. Vývoj nových her to asi nějak radikálně nezlevní, ale pozitivní je už jen to, že ani nedojde k jeho dalšímu výraznému zdražení. Všichni si uvědomili, že křivka rozpočtů na nové AAA tituly nemůže růst do nekonečna, a pod tlakem úspěchu malých vývojářů a indie her se konečně zatáhlo za záchrannou brzdu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Už jen fakt, že na pódiu vystoupil tvůrce Braidu Jonathan Blow, dává jasný důkaz toho, že PS4 bude už od začátku přístupná nejen obřím publisherům, ale i nezávislým firmičkám. A skoro bych se vsadil, že ani zdaleka nešlo o posledního indie vývojáře, který se během letošních "next-gen" představovaček objeví v jedné z hlavních rolí. Mimochodem, velmi zajímavé bude sledovat, jak se budou vývojáři vypořádávat se souběžným vývojem pro PS3 a PS4. Řada předvánočních hitů bude zřejmě k dispozici na obou konzolích a jsem velmi zvědavý, zda PS4 dokáže nabídnout dostatek argumentů pro to, aby ji hráči hojně kupovali ještě pod letošní vánoční stromeček.

Ještě víc, než přítomnost Jonathana Blowa mě překvapila absence EA a částečně i 2K, potažmo Rockstaru. Zatímco v druhém případě se dá vynechání konference ještě pochopit (GTA V by uneslo podobnou akci jen na svých bedrech), v případě EA už je to složitější. Technologické demo nové Fify nebo nástupce Battlefieldu by určitě upoutalo hodně pozornosti, předvedlo by skvěle možnosti nové konzole a hlavně - nenechalo by stát jednoho z hegemonů herní branže při tak důležité události stranou. Bůhví, jestli se někdy dozvíme, co za absencí EA na představení PS4 stojí, ale jak jsem už napsal, z mého pohledu jde o největší překvapení večera.

Hráči jsou nevyzpytatelné, nevděčné a pekelně náročné publikum. S plánem uspořádat svůj "next-gen večer" takřka tři měsíce před tradiční tiskovkou na E3 si tedy Sony ukousla pořádnou porci. Zatímco při oznámeních v průběhu E3 můžeme porovnávat nabídku jednotlivých firem přímo a vidíme je v podstatě "vedle sebe", nyní byla pozornost upřena výhradně na PlayStation 4. Všechno zatím nasvědčuje tomu, že Sony v tomto testu obstála.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Aleš Smutný - "Dobré je, že Sony představila řadu titulů, které by měly zajistit, že při launchi nebudou všichni hrát čtyři „tradiční“ hry."

V zásadě si nemám nač stěžovat. Krabici jsme sice neviděli a nevíme přesně, co v ní je, ale tak nějak je jasné, že prostě bude PS4 hardwarově silnější a dá snad spolu s dalším Xboxem vzniknout novému konzolovému cyklu, který se pár let udrží. A díky architektuře se snad vývojáři rychleji dostanou „pod kůži“ konzole (stačí se podívat na hry ze začátku PS3 a dnes).

Dobré je, že Sony představila řadu titulů, které by měly zajistit, že při launchi nebudou všichni hrát čtyři „tradiční“ hry (ano, na tebe se koukám, PS Vita). Přijde mi, že tentokrát Sony launchovou sestavu nepodcenila. A oceňuji onu sdílenou „multiplatformnost“ PS3 a PS4 (a dalších) u her jako je Destiny, Diablo III a Watch Dogs – není to sice zpětná kompatibilita, ale je to lepší, než mít jenom PS4 exkluzivity.

Co se týče doprovodných prvků, přání, aby Dualshock prošel pořádným faceliftem se mi nesplnilo. Ale tak alespoň si někdo uvědomil, že oblé analogy a triggery vážně nejsou šikovné. Ono módní sdílení všeho možného, na které je DualShock a konzole také připraven, to jde mimo mne. Nebudu nikomu cpát, co zrovna hraju, ani nepotřebuji, aby to někdo sdílel se mnou. Tohle umělé vytváření dalších pseudosociálních sítí mě spíš irituje. Ale část lidí to asi ocení. Streamování demoverzí přes Gaikai zní v náčrtu fjan a streamování na Vitu také, ale je to spíše vychytávka, než věc, kterou bych používal často (pokud vůbec).

Nevíme ale nejdůležitější věc – cenu. Pokud bude opravdu kolem těch šuškaných 400 liber, bude to dle mě mezní hranice, na kterou se dá v dnešní době tabletů vydat. Navíc, pokud vyjde ve stejný rok nový Xbox, může vyšší cena Sony mimo Japonsko zlomit vaz. Ale tohle bude zkouška pro obě nové konzole – zda tabletový, mobilní, free-to-play trh nebude pro velké (drahé) konzole už moc nepřátelský. Ale po těch porodních bolestech PS3 už je asi Sony odolné...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Adam Homola - "Užitečně působí i jakýsi ekvivalent sleep módu, kdy se vám bude všechno automaticky stahovat na pozadí..."

Přiznám se, že jsem od oznámení nového PlayStationu moc nečekal. Byl jsem připraven na nic neříkající tech dema, fráze, grafy a neurčité vizionářské sliby. Místo toho jsem dostal konkrétní herní záběry z chystaných projektů, poměrně bohaté nastínění nových funkcí PlayStation Network a hezky popsané hardwarové specifikace. I když mi na konferenci otevírala ústa spíše únava a nikoliv úžas, byl jsem nakonec příjemně překvapen. Možná právě proto, že jsem očekával tak málo.

Určitě mě potěšila absence bití se do prsou a nabubřelého vychloubání se. Kdo si pamatuje na sliby a kecy, kterými oznámení PS3 v roce 2005 doslova přetékalo, ví, o čem mluvím. Sony je teď v hodně jiné pozici, a pokud lze soudit na základě první tiskovky, vypadá to, že umí používat hlavu. Své “požehnání” dostali dokonce i od Carmacka. Možná to vyšachování nekompromisního Kutaragiho z vývoje nového hardwaru bylo pro PlayStation to nejlepší od doby, kdy stvořil komerční zázraky jménem PS1 a PS2.

Nejzajímavěji ze všeho mi ale do uší zněla část o Gaikai, kdy David Perry popisoval vizi cloudového hraní všech PlayStation titulů na čemkoliv. Stejně líbezně zněla možnost zkoušet dema všech PS4 her bez nutnosti dlouhého stahování. Proti srsti mi ale bylo nadměrné využívání fráze “dlouhodobý cíl”. Takových dlouhodobých cílů už bylo a jak to dopadlo... Perry se hezky poslouchal, ale na kolik se jeho slibů dočkáme v prvním roce, a na kolik až po několika letech?

Užitečně působí i jakýsi ekvivalent sleep módu, kdy se vám bude všechno automaticky stahovat na pozadí a konzole bude pořád připravená, včetně rozehraných her. Rychlost je velkou slabinou současné generace konzolí - než to zapnete, než spustíte hru, než se proloadujete přímo ke hraní, uplyne několik minut. Za tu dobu vás dokáže tablet či telefon zabavit. Instantní zábava a služby jsou pro konzole logickým krokem kupředu.

Šance PlayStation 4 teď ještě těžko hodnotit. Z prvních informací můžu mít pocit sebelepší, ale jsou tu dvě velká “ale”. Prvním je Microsoft. Zatím netušíme, jak silná váha do ringu nastoupí a jestli v porovnání s gigantem z Redmondu nebude působit PlayStation 4 jako chudý příbuzný. Druhým “ale” je sama Sony. V minulosti už několikrát dokázala naházet klacky pod nohy vlastním, jinak kvalitním produktům.

Sony na PlayStation Meeting 2013 ukázala zajímavé nápady, koncepty a sliby. Teď je musí dokázat naplnit. Včas, za rozumnou cenu a se skvělou hodnotou. Nebude to mít lehké, protože v současné době proti nim stojí mnohem silnější soupeři než je Microsoft.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Petr Poláček - "Nedokážu si představit, jaké kapacity by Sony musela v Číně najít, aby stihla vyrobit dostatek strojů pro všechny tři hlavní teritoria na letošní Vánoce."

Pamatuji se na proklamace vývojářů před a po launchi PlayStation 3 a X360 – uznávali PS3 za možnost šahat funkcemi doslova až na železo, ale s lítostivým výrazem ve tváří naznačovali, že zejména u multiplatformových her k tomu prostě nebude čas a prostor (a peníze). Na to konto dodávali, že je zkrátka snadnější vyvíjet i portovat pro X360, protože to je architektura podobná PC, což jim šetří čas a peníze. V následujících letech se to projevilo v plné míře, kdy first-party hry od Sony vypadaly opravdu skvěle, protože vývojáři mohli s Cell architekturou pracovat s maximální podporou Sony a využívat tak výkon PS3 naplno. Naproti tomu multiplatformové hry na PS3 vypadaly o fous hůře a obecně byly problémové – jen se podívejte, k čemu to vedlo třeba u Skyrimu.

Takto zdlouhavě začínám jenom proto, abych doložil, jak nesmírně důležité pro budoucnost Sony bylo, je a bude, aby jejich nová konzole nebyla pro vývojáře opruz. Aby i za podmínek standardního multiplatformového vývoje mohli výkonový potenciál konzole využívat v plné míře a nemuseli přitom šahat k magickým rituálům. Přechod na x86 platformu mě přesto překvapil a považuji to za nejdůležitější aspekt nového stroje a jeho nedávného představení.

Představení konzole, kde samotná konzole není vidět, je trošku smutné, ale dá se s tím žít, zejména s přihlédnutím k tomu, že finální verze stroje ještě není k dispozici. Z toho mimochodem docela jasně plyne, že my v Evropě si letos na PS4 nesáhneme. Nedokážu si představit, jaké kapacity by Sony musela v Číně najít, aby stihla vyrobit dostatek strojů pro všechny tři hlavní teritoria na letošní Vánoce. Musela by se potýkat se stejným, možná dočasným, prodejním neúspěchem Nintenda s Wii U, ale tomu příliš nevěřím. Hardwarově, hrami i funkcemi je v této chvíli PS4 až příliš lákavá, aby ji trh ignoroval, stejně jako ve větší míře Wii U, kde zkrátka onen tabletový ovladač moc jako lákadlo nefunguje a absence next gen výkonu a progresu vadí.

Právě na funkce a hry zaměřená prezentace dává tušit druhý rozměr PS4 – rozměr obsahový. V centru dění nemá být jenom výkon, výkon, výkon a ještě jednou výkon, který sám o sobě ale zábavu nenabídne. Jde hlavně o zábavu plynoucí z kvalitních her, které onen výkon může jenom podpořit - budiž, třeba i v onom sdílení obsahu, které mě nezajímá, ale je dnes nesmírné populární viz let's play videa na YouTube.

Z předvedených her mě sice žádná nezaujala natolik, abych na Aukru začal dražit svou duši, ale byly to ukázky letmé a solidní - až E3 to v tomto ohledu rozsekne. Kdyby polovina z předvedených her byla na launch, jakože Killzone a Watch Dogs se to asi povede, bude to launch atraktivní. A mohl by být více, kdyby se Sony opravdu podařilo na svou stranu získat indie vývojáře, které překvapivě zastupoval Jonathan Blow, tvůrce Braidu, se svým titulem The Witness. Něco podobného by dříve nebylo možné – jen si vzpomeňte na dlouholetou politiku Sony, že na svých strojích nechce levné, nezávislé a hlavně 2D tituly. Začalo se to už na PS3 měnit a s PS4 očekávám, že indie hry budou tvořit jeden z hlavních pilířů kompletní nabídky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Co se však oproti předchozí generaci nezměnilo, to je rivalita Sony s MS na úrovni exkluzivního obsahu. Kdepak, čistou platformovou exkluzivitu už dnes nikdo z third-party firmy nevydoluje, tak se řeší alespoň dílčí obsah. V minulé generaci se na něm s Activision (ale třeba i s Bethesdou) dohodl Microsoft pro X360, letos se zdá, že tuhle firmu na svou stranu přetáhla Sony, viz obsah pro Destiny. Ostatně, s Blowem a jeho The Witness je to nemlich to samé. Vždyť tento chlapík s Braidem odstartoval na microsoftím XBLA celou tu dnešní vichřici profesionálně provedených, kriticky ceněných a komerčně úspěšných indie her. A nyní se upsal Sony – to nebyla náhoda, ale šťouchanec do MS.

Je to ale spíš vtipné, než důležité. Tedy v tuto chvíli. Ještě by se hodilo, aby Sony umožnila používat oficiálně PS4 ovladač na PC, jak je tomu u X360 ovladače, a hned by ten zájem ze strany indie vývojářů, kteří jsou zvyklí své majstrštychy na noťasu a s ovladačem tvořit kdekoli, byl ještě větší (k tomuto tématu si přečtěte tento podnětný článek). Když už tedy pro vývoj není nutně potřeba drahý dev kity, ale každé PC - aneb další výhoda x86 architektury.

Také důležitá, ale hlavně do budoucna, bude integrace služeb Gaikai do PSN a PS4. Zatím jsou plány se streamováním demoverzí a her na PS Vita velké a hezké, ale neurčité. Zejména časově. Chápu, proč tohle muselo být prezentováno, ale prakticky jistá absence této funkcionality na launch konzole bude Sony omlácena o hlavu, to je jasné už nyní.

Tak důležité aspekty nové konzole, jako ovladač s dotykovou ploškou a sdílecím tlačítkem, nebo nová PS Eye kamerka, mě nechávají chladným, stejně jako obecně všechny odperezentované funkce, které nebyly předvedeny v praxi. Ony jsou totiž nápady pěkné, ale když je pak nikdo moc nepoužívá, tak jsou na nic. A vám v ruce zůstane stroj, který jste kvůli speciální funkci koupili, jen abyste ji nakonec vůbec nepoužívali, protože je do her implementována hloupě nebo také vůbec (ano, dívám se tvým směrem 3DS).

Nechci ale předbíhat. PlayStation 4 svou premiéru zvládla se ctí, čehož je důkazem fakt, že celá PC komunita si dělá srandu, jak až po X letech lidem v Sony došlo, co je nejlepší na světě – PC. Jenže ona je ta sranda přejde, až zjistí, že z toho de facto profitují také. X86 architektura potenciálně neznamená jen snadné porty z PC na PS4, ono to funguje i přesně opačně. Tituly jako Dragon’s Dogma už pak nebudou muset zůstávat jen na konzolích, protože jejich port by byl příliš nákladný. Tak si to alespoň maluju. Možná růžově, ale je to tak.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Teď už půjde jenom o to, kolik bude PS4 stát, protože o zajímavé hry a služby je, zdá se, pro start konzole postaráno. Přiznám se, že 16 litrů za novou konzoli už opravdu nedám, jako u PS3. Kdyby to bylo kolem desítky, tak bych se nad tím ale zamyslel. Než se tohle vyjasní, tak už budeme znát další Xbox od Microsoftu. A teprve potom nastane ta správná chvíle na pořádné srovnávání. Sony každopádně vykročila zdatně, teď je na tahu MS.

P.S. Všechny informace související s představení PlayStation 4, tedy i o PS4 hrách, najdete seřazené, a na vás poslušně čekající, za tímto odkazem.

Nejnovější články