„Pryč s nacisty!“ hlásá slogan k Wolfenstein II: The New Colossus, a některým lidem se to vůbec nelíbí
zdroj: tisková zpráva

„Pryč s nacisty!“ hlásá slogan k Wolfenstein II: The New Colossus, a některým lidem se to vůbec nelíbí

10. 10. 2017 18:30 | Téma | autor: Václav Pecháček

Jenom ten, kdo velice pozorně sledoval i ty zdánlivě nejnicotnější informace o chystaném Wolfenstein II: The New Colossus, si z různých indicií mohl odvodit jednu nečekanou pravdu: ve hře budete zabíjet nacisty. Vím, je to neskutečně šokující – vždyť zatím se podobná aktivita v sérii objevila v pouhých sto procentech případů! Není divu, že někteří lidé vůbec nebyli spokojení s marketingovým hashtagem #NoMoreNazis a twitterovým sloganem Make America Nazi-Free Again a začali tvůrce kritizovat. A tak musel vystoupit marketingový ředitel Bethesdy Pete Hines, aby celou situaci uvedl na pravou míru.

A jaká že je ona pravá míra? Dovolte mi Hinese přímo citovat z jeho rozhovoru pro Games Industry, protože jeho vyjádření je opravdu velice kontroverzní: „Když přijde na nacisty, můžete nás zařadit do sloupečku proti.“ BJ Blazkowicz by se jistě obracel v hrobě, kdyby tedy nebyl naneštěstí pro legie nácků v okupovaném New Orleans až příliš plný života.

Marketingová kampaň Bethesdy se evidentně dotýká současných problémů v Americe, kde můžou ulicemi Charlottesville volně procházet pravicoví radikálové křičící nezastřeně nacistické slogany. Jejich internetoví sympatizanti pak bohužel protestují, že Wolfenstein je liberální propaganda.

zdroj: Archiv

Těžko se mi to chápe. BJ přece vždy a všude zabíjel nácky, protože je nesnáší. Je to naprosto ústřední pilíř celé jeho osobnosti, až do nedávného Wolfenstein: The New Order dokonce možná ten vůbec jediný. Příběh nové hry navíc začal vznikat už dávno před současnou společenskou krizí, takže tvůrce dokonce ani nikdo nemůže obviňovat z toho (nebo je za to chválit), že jejich hra je přímým podobenstvím skutečných událostí.

„Na začátku nikdo z nás netušil, že naše hra bude považována za komentář k současným problémům, ale stalo se,“ řekl Hines. „Bethesda nevyvíjí hry, aby vyjádřila konkrétní postoj nebo vyvolala politické diskuze. Děláme hry, o nichž si myslíme, že jsou zábavné, mají význam a vtáhnou dospělé publikum. V případě Wolfenstein je čirá náhoda, že ulicemi Ameriky pochodují nacisté, a je znepokojivé, že někdo naši hru vůbec považuje za kontroverzní politické vyjádření.“

Ano, je to smutné, ale leckomu vadí „využívání hysterických levičáckých mocenských fantazií“, jak se píše v jednom tweetu. Jiný si zase stěžuje: „Cool. Nevěděl jsem, že se Bethesda spojila s SJW a Antifou!“ A jiného trápí to, že vývojáři do své hry tahají „politiku“. Takoví lidé si pak nejspíš nového Wolfa nekoupí. Znamená to snad selhání oné odvážné marketingové strategie?

Podle Hinese nikoliv: „Rozhodně tu existuje risk odpuzení některých zákazníků, ale abych byl upřímný, lidé, kteří jsou proti osvobozování světa od nenávisti a vraždění nacistického režimu, nejspíš nemají zájem hrát Wolfenstein.“ Třeba by se jim ale mohlo zalíbit hypotetické DLC, kde byste v roli roboführera rozšmelcovali Blazkowicze, jeho rodinu, přátele a všechny NPC bez árijského rodokmenu. Kampaň by se mohla jmenovat třeba „Ve jménu objektivního, nezaujatého pohledu na rasovou nenávist.“

Takže pokud si to shrneme: ano, nový Wolfenstein bude o zabíjení nácků, a ne, Bethesda se za to vůbec nestydí. „A co jako?“ odfrkl by si oprávněně čtenář před pár lety, ale dnes je to, zdá se, důležitá novinka. Možná by nebylo marné na obal hry nalepit patřičné upozornění, něco jako „18+: sex, drogy, brutální násilí, boj proti zrůdnému politickému režimu“, aby se někdo náhodou nepohoršil.

BJ dorazí dělat to, co dělá nejraději, 27. října na PC, PlayStation 4, Xbox One a Switch, a na Steamu za jeho dobrodružství zaplatíte 60 eur.

Nejnovější články