Reportáž: tuzemští vývojáři zanechali na konferenci CEGC 2016 výraznou stopu
zdroj: tisková zpráva

Reportáž: tuzemští vývojáři zanechali na konferenci CEGC 2016 výraznou stopu

8. 3. 2016 19:30 | Téma | autor: Václav Pecháček |

Ve druhé polovině února (18. - 19. 2.) proběhl na půdě Vídeňské univerzity už druhý ročník Central European Games Conference, která se konceptem podobá pražské Game Developers Session. V rakouském hlavním městě se sešli zástupci nejrůznějších odvětví herního průmyslu, aby se zúčastnili dvou dní plných přednášek, panelů a odborných diskuzí. Nechyběla ani „výstavka“ nezávislých her, na které vývojáři představili svá díla od mobilních her po mnohem rozsáhlejší projekty. Konference se zúčastnilo přes 600 návštěvníků, další stovky a tisíce pak sledovaly záběry z akce skrze streamovací službu Twitch.tv. Napovídá to, že o akce jako CEGC nebo GDS je v naší části Evropy zájem. Pro ty, co se z nějakého důvodu do Vídně nedostali, jsme tedy přichystali přehled nejzajímavějších událostí, které konference nabídla.

Mezinárodní obsazení, česká stopa 

Organizátoři se snažili, aby letošní konference měla vpravdě mezinárodní dosah a přizpůsobili tomu i výběr přednášejících. Kromě Rakušanů, Čechů, Poláků nebo Slováků jste si mohli poslechnout rady a zkušenosti od lidí, kteří dorazili z balkánských zemí, ze Skandinávie, Francie či Velké Británie.

Právě česká a slovenská stopa byla na konferenci hodně výrazná, když si pro sebe zástupci obou států uzurpovali celý blok přednášek v největším sále. Šimon Šicko vyprávěl o historii a vývoji slovenského studia Pixel Federation, které se výrazně angažovalo i na listopadovém GDS. A po Marku Rabasovi z Madfinger Games se ke slovu dostal i Marek Rosa, zakladatel Keen Software House.

Od AI přes marketing až po diverzitu 

Rosova přednáška byla prohlášením sebevědomých cílů ambiciózního studia, které paralelně připravuje tři velké projekty - Space Engineers, Medieval Engineers a GoodAI. Zásadní vizí je ale postupná integrace technologií a postupů využívaných v jednotlivých programech, která by měla studiu poskytnout úplně nové možnosti v oblasti vývoje. Představte si třeba, čeho by byla schopná opravdu chytrá umělá inteligence na poli procedurálního generování prostředí! Nekonečné množství realisticky poskládaných planet ve Space Engineers by najednou bylo na dosah ruky.

Přednášky se ale rozhodně netýkaly pouze užšího tématu vývoje počítačových her. Frank Naggies byl zodpovědný za přednášku poněkud bombasticky pojmenovanou „10 Insane Unity Secrets you did not know!“, týkající se oblíbeného herního enginu. Alon Kaplan zase mluvil o skládání hudby v počítačových hrách. Thomas Reisenegger z ICO Partners přišel s nanejvýš užitečnými tipy, jak propagovat svou hru pomocí guerilla marketingu. Návštěvníci si velmi pochvalovali i „Education Summit“, který nabízel informace o vzdělání v oblasti vývoje počítačových her. Zkrátka a dobře bylo z čeho vybírat.

Ústředním tématem celé akce však byla diverzita. Organizátoři konference si dali za cíl ukázat rozdílnost a individualitu herních studií ve střední Evropě, ale též propagovat přijímání skupin, které jsou v oboru zastoupeny nepoměrně málo. V našem prostoru se s tímto problémem potýkají hlavně ženy. A proto mohli návštěvníci zhlédnout hned několik přednášek propojených s touto problematikou. Prezentace Maty Haggis z Matazone Games byla dokonce vůbec nejsledovanější částí konference na Twitchi, přestože přímo v sále nebylo zrovna nabito. Pokud jste tenhle nebo kterýkoliv jiný proslov zmeškali, většiny záběrů se brzy dočkáte na YouTube.

Studenti se činili 

Cenu pro nejzábavnější koutek celé akce si pro sebe ukradla výstava indie her. Většina titulů, které autoři předváděli, byla kvalitní. Hodně se jich nacházelo ve více či méně pokročilém stadiu vývoje, hrstka jich byla připravena k vydání nebo již dostupných na Steamu. Fakt, že se celé to divadlo konalo na univerzitní půdě, přispěl k přítomnosti velkého počtu zcela nezávislých studentských týmů a jejich školních projektů. A študáci si rozhodně neuřízli žádnou ostudu.

Jeden z jejich týmů dokonce přišel se zábavnou roguelike kooperací Rogues with Benefits, kterou návštěvníci vyhlásili nejlepší hrou celé výstavy. Taky se vám líbí nápad procedurálně generované rubačky ve čtyřech lidech, která kašle na procenta se statistikami a soustředí se čistě na skill? Tak tenhle výplod určitě po očku pozorujte.

Na druhé místo hráči zvolili skákačku Bound, nádhernou záležitost pro PS4. Sice to není tak docela nezávislá hra, ale to nevadí, když se na ni tak hezky kouká. Ještě ale uvidíme, co z toho všeho vyleze. Obtížnost ukázky byla totiž extrémně nízká a obecně vzato jsme nenarazili na moc prvků hratelnosti. Tak jen aby ta nádherně malovaná kraslice nebyla uvnitř dutá.

bound zdroj: tisková zpráva Bound pro PS4

Češi si ostudu neudělali 

Tím ovšem výčet zajímavých projektů rozhodně nekončí. Jestli se každý večer před spaním nervózně převalujete a dumáte nad tím, jak by asi vypadala kombinace Tetrisu a Space Invaders, mrkněte na Blockships. Za tuhle sympatickou hru získalo studio DrDavient třetí hráčskou cenu výstavy. A jestli se chcete vžít do role italské renesanční šlechtičny zabíjející svoje nápadníky, kteří jsou reprezentovaní obrazy jak od Da Vinciho, můžete si zdarma zkusit Masques and Muder! Jamese Pattona. I když James je docela sympaťák a on i jeho kočka by asi uvítali, kdybyste mu na konto pár dolarů poslali.

Ptáte se, jak na tom byly české hry? Dobrá otázka. I na výstavě, stejně jako v přednáškové části, jsme měli pár důstojných zástupců. Pokud vás třeba zajímají ambiciózní tahové strategie a doba antického Říma, Aggressors je jasná volba. Tenhle projekt je ve vývoji poměrně dlouhou dobu, ale jeho římské caligae se snad už konečně blíží k cílové pásce vydání.

aggressors zdroj: tisková zpráva Aggressors

Na druhé straně herního spektra je mobilní skákačka Hooply s naprosto nádhernou grafikou využívající ručně tvarovanou modelínu. Za takovou mechanicky sofistikovanější, ale podobně kouzelnou variantu by se dala považovat Summoner’s Tale. Tohle je pro vás psychopaty, kteří místo mírumilovného skákání přes lekníny radši mlátí nepřátele obřím palcátem.

Pokud byste se toho brutálního bušení nemohli nabažit, je tu ještě minimalistická strategie na motivy barbara Conana trefně pojmenovaná Crush Your Enemies. Pro ty s chutí na mobilní multiplayerovou bojovou arénu zas bude brzy k dispozici Fur Fight. Nebo vás láká spíš tradiční adventura zabývající se známou katastrofou ruské jaderné ponorky? Zkuste adventuru Undercover Missions: Operation Kursk K-141. Ta už je dokonce na Steamu a dožaduje se, abyste si ji vyzkoušeli. Ale pozor na tristní anglický dabing a některé nedodělky! 

chargedmonkey zdroj: tisková zpráva Summoner’s Tale

Tak zase příště! 

No, byla to prostě hodně bohatá výstava. A to jsem stačil zmínit jen malou část ze všech projektů a přednášek, které se ve Vídni k většímu či menšímu nadšení publika představily. Ve dnech po konferenci navíc následoval ještě dvoudenní game jam - trochou štěstí nám tak CEGC 2016 nabídne další pěkné a inovativní nápady i v následujících dnech.

Je jasné, že zrak českých fandů se vždycky obrátí spíš k tuzemské konferenci GDS. A to rozhodně ne bezdůvodně, protože její kvalita se soustavně drží na vysoké úrovni. Ale je skvělé vědět, že nám během posledních dvou let za rohem vyrostla další zajímavá akce, na kterou se můžeme těšit.

Nejnovější články