Rozsudek ve sporu o virtuální realitu zní: Oculus musí zaplatit ZeniMaxu půl miliardy dolarů
zdroj: tisková zpráva

Rozsudek ve sporu o virtuální realitu zní: Oculus musí zaplatit ZeniMaxu půl miliardy dolarů

2. 2. 2017 13:44 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Nedávno jsme vás informovali (viz článek), že začal soud mezi Oculus VR a ZeniMaxem, který měl rozhodnout, zda lidé z Oculus VR (především Palmer Luckey, Brendan Irbe a John Carmack) ukradli obchodní tajemství ZeniMaxu a následně jej využili při vývoji Oculus Rift. A jak zní rozsudek? Jak už to bývá, je dost nečernobílý z hlediska vznesených obvinění. Výsledek je nicméně jasný: obvinění musí dohromady zaplatit ZeniMaxu 500 milionů dolarů.

Pro pochopení, zač musí Oculus platit, bude nejjednodušší rozložit jednotlivé položky z půlmiliardové pokuty. 200 milionů je za porušení dohody o mlčenlivosti (NDA) ze strany Palmera Luckeyho. 50 milionů je za porušení copyrightu a dalších 50 za „lhaní o výrobci produktu“ (false designation). Za to samé musí zaplatit bývalý šéf Oculus VR Brendan Irbe 150 milionů a Palmer Luckey 50 milionů.

Co se ale tedy dokázalo? To už je hodně diskutabilní. Nejsnazší je sáhnout k vyjádření obou stran ohledně rozsudku. Předem je třeba zkonstatovat, že se obě strany hodlají odvolat, takže celá soudní tahanice ani zdaleka nekončí.

Vyjádření Oculus VR je, ve zkrácené verzi, následující: „Základem celého procesu bylo rozhodnout, zda Oculus ukradla ZeniMaxu obchodní tajemství, kdy porota jasně rozhodla v náš prospěch. S dalšími aspekty dnešního verdiktu nejsme spokojeni, ale na našem postoji se nic nemění. Produkty Oculus jsou vybudovány za pomoci technologie od Oculus.“ Pak už následuje jen deklarace o tom, jak je firma rozhodnuta vyvíjet technologie, které změní způsob, jak lidé komunikují.

Společnost ZeniMax vydala delší prohlášení, které klade mnohem větší důraz na právní nuance. Nespokojenost na jejich straně pramení především z faktu, že chtěla zaplatit 4 miliardy dolarů a zastavit prodeje Oculus Rift. I vyjádření ZeniMaxu si dovolím zkrátit a vypíchnout jen klíčové pasáže.

„Vina žalovaných byla prokázána nevyvrácenými důkazy, které ZeniMax předložila. Včetně průlomu ve VR technologii, k němuž došlo v březnu 2012 v id Software skrze snahu bývalého zaměstnance Johna Carmacka (jde o práci, kterou ZeniMax vlastní). K technologickému pokroku došlo ještě před tím, než došlo ke kontaktu ZeniMaxu se žalovanou stranou. Tuto VR technologii jsme s obžalovanými sdíleli pod NDA, které jasně říkalo, že veškerá technologie patří ZeniMaxu. … Oculus přiznal, že získal klíčovou část kódu od Zenimaxu. Carmack úmyslně zničil data na svém počítači poté, co zjistil, že jsme sáhli k právním krokům, přičemž data smazal i ze svého počítače v Oculus a z USB úložiště. … Když odešel z id Software, tajně stáhl a zcizil 10 000 dokumentů ZeniMaxu, stejně jako zdrojový kód Rage a id tech 5 engine, které pak nahrál na svůj Oculus počítač. … Tvrzení Oculus VR, že nikdy nepoužila při vývoji kód ze ZeniMaxu, popřelo svědectví programátorů Oculus VR, kteří přiznali přímé kopírování kódu ZeniMaxu do Oculus SDK.“

Jakkoliv se dle dalšího vyjádření šéfa ZeniMaxu Roberta Altmana firma může spokojit s rozsudkem, který dle něj potvrzuje vinu žalovaných, zvažuje firma další kroky. Asi nejdůležitější a potenciálně nejničivější je případná snaha o zastavení prodejů veškeré technologie Oculus VR, která by využívala kód, zahrnutý do porušení autorských práv ZeniMaxu.

Otázkou ale je, co z toho všeho vyčíst. Je jasné, že porota nerozhodla plně ve prospěch ZeniMaxu, na to poukazuje jak Oculus, tak i „mírná“ pokuta, která i tak dosahuje závažné výše. Jisté je, že Carmack přiznal zkopírování emailů a zdrojového kódu, ale sám tvrdil, že pro Oculus napsal zcela nový kód a zmíněné zkopírované věci nevyužil. ZeniMax naopak tvrdil, že ano, stejně jako VR dema, která vytvořil, když byl ještě na výplatní pásce ZeniMaxu.

Vzhledem k tomu, z čeho byla Oculus VR odsouzená je pravděpodobné, že tohle není pravda, rozhodně ne úplně. Luckey a spol. zjevně porušili NDA, ale především, došlo k porušení copyrightu a lhaní o tom, kdo za produktem stojí. Minimálně část z materiálu, který vznikl za peníze ZeniMaxu tak byla použitá při vývoji Oculus Rift. Nicméně, vzhledem k tomu, že jde o jediné věci, kvůli kterým má Oculus platit pokutu, vyvstává otázka, jak moc důležitý byl kód a jiné materiály ZeniMaxu pro další vývoj Oculus Rift.

Jelikož se ale asi obě strany odvolají, respektive Oculus se odvolá a ZeniMax bude chtít navázat dalším soudním sporem, nejspíš se další detaily dozvíme později. Bez znalosti rozsudku, který zatím není veřejný, se totiž můžeme jen dohadovat o využití zkopírovaného materiálu pro faktický vývoj.

Nejnovější články