S.T.A.L.K.E.R. 2 už zase ožívá. Tentokrát se s ním počítá pro rok 2021
zdroj: tisková zpráva

S.T.A.L.K.E.R. 2 už zase ožívá. Tentokrát se s ním počítá pro rok 2021

16. 5. 2018 13:50 | Téma | autor: Patrik Hajda |

Studio GSC Game World si zkrátka nedá pokoj. V minulosti se o dokončení rozpracované dvojky skvělého S.T.A.L.K.E.R.a (dále už bez teček) pokusilo hned několikrát, následně se rozpadlo, poté opět sjednotilo, a teď nám zase dělá chutě. Snad už tedy naposledy, abychom zase nemuseli informovat o zmatcích ve vlastnictví práv, vnitřních rozkolech a dalších nepříjemnostech, které tvoří minulost ukrajinského studia.

Co se novinek ohledně STALKERa 2 týče, musím vás zklamat. Všechny jste se totiž dozvěděli již z titulku. GSC Game World jednoduše spustili novou webovou stránku, která spojuje známý název s předalekým datem vydání. Jde dost možná o vůbec první hru oznámenou pro rok 2021, tedy docela dobrý důvod vyhlížet budoucnost za 3 roky odteď.

Nemá smysl polemizovat o tom, co bude, proto si spíš připomeňme historii tohoto dosud nešťastného projektu. Původní trilogie vycházela s téměř ročními odstupy od roku 2007, kdy se do mnohých hráčských srdcí zapsal první STALKER Shadow of Chernobyl. O rok později dorazil podobně povedený Clear Sky a v roce 2010 neméně skvělý Call of Pripyat. Ještě téhož roku byl oznámen regulérní druhý díl, jenže…

…jenže se objevily problémy. Studio neodhadlo množství práce spojené s vytvořením úplně nové hry na novém enginu (předchozí pokračování stavěla na základech jedničky), nezvládlo sehnat investory a vlivem nedostatku financí nejenže ukončilo vývoj STALKERa 2, ale nadobro zavřelo. Tedy, nebylo to zdaleka tak jednoduché. Šlo o období, kdy z různých stran létaly zvěsti potvrzující i vyvracející konec studia a STALKERa. Máte-li čas, doporučuji vám si chronologicky pročíst naše články na kartě hry (případně si rozklikněte konkrétní z nich v rámečcích níže). Byl to slušný zmatek.

Nicméně k zavření studia skutečně došlo na přelomu let 2011 a 2012. Krátce nato ovšem vzniká nové studio Vostok Games tvořené bývalými zaměstnanci GSC Game World. Těm sice chybí práva na STALKERa, ale tvoří alespoň jeho duchovní nástupce. Můžete si vyzkoušet jejich multiplayerovou prvotinu Survarium, která je stále v early accessu na Steamu, a zároveň vyhlížejte jejich druhý projekt, tentokrát battle royale Fear the Wolves.

Někde mezi tím se na scénu vrátilo i původní studio GSC Game World, které krátce po svém návratu vydává Cossacks 3. Následovalo dlouhé ticho, které jako blesk z čistého nebe rozčísl právě znovu oznámený STALKER 2. A tím by snad měly být vyřešené i dávné dohady ohledně práv.

Tenkrát kolovalo opravdu hodně fám. GSC Game World ztratili práva na STALKERa, prodali je Bethesdě, prodali je německé společnosti bitComposer Entertainment AG, nechali si je… Dokonce se objevil pravděpodobně podvodný projekt Areal od údajně původních vývojářů STALKERa, který na Kickstarteru sice dosáhl svého cíle, ale vzhledem k pochybnostem ze strany provozovatele crowdfundingu byl předčasně zrušen.

Je docela jedno, u koho práva celou tu dobu ležela. Hlavně aby v tento moment patřila GSC Game World. K oznámení se zatím vyjádřil jen Sergej Galjonkin (tvůrce SteamSpy, zaměstnanec v Epic Games), který na svém Twitteru dříve než kdokoliv jiný odkazoval na novou webovou stránku STALKER 2. Pod příspěvkem pak ještě vyzval k uhádnutí enginu s dodaným „lol :D“. Můžete si o tom myslet cokoliv, já z nabídky enginů tipuji Unreal Engine 4.

Galjonkin se přitom v souvislosti se STALKERem neobjevuje poprvé. To on na svém tehdejším blogu informoval o zavření studia a později i o prodeji práv Bethesdě. Se zavřením měl sice pravdu, ale s Bethesdou to úplně nedopadlo. Tak uvidíme, jak mu to vyjde tentokrát.

Na závěr jedno malé zamyšlení. PC je jistota, ale co konzole? Jestli se s nimi vůbec počítá, bude to současná generace, nebo už se myslí i na zatím jen spekulovanou PS5 a její ekvivalent od Microsoftu? V každém případě bych s bližšími informacemi v brzké době moc nepočítal.

Nejnovější články