Sea Hero Quest pomáhá s výzkumem a diagnostikou demence
zdroj: tisková zpráva

Sea Hero Quest pomáhá s výzkumem a diagnostikou demence

29. 4. 2019 11:50 | Téma | autor: Šárka Tmějová |

Sea Hero Quest VR vypadá jako každá druhá hra pro virtuální realitu, studio Glitchers ji však ve spolupráci s Deutsche Telekom, několika evropskými univerzitami a neurovědci vyvinulo, aby mezi hráči pomohlo odhalit rané příznaky demence. Projekt zaznamenal obrovský úspěch: dvě minuty v podmořském světě odpovídají pěti hodinám v laboratorních podmínkách, takže se už teď tvůrcům povedlo nasimulovat přes 15 000 let výzkumu.

Studie se v této chvíli zaměřuje na gen APOE4, který podle jiných výzkumů zvyšuje šanci na rozvoj demence v pozdějším věku. Podle profesora Michaela Hornbergera, který se vědeckému zkoumání demence věnuje na univerzitě v Norwichi, si hráči nesoucí tento gen vedou hůře v prostorové navigaci. V Sea Hero Quest volí méně efektivní trasy a plnění úkolů jim tedy trvá déle.

„V roce 2016 jsme vyvinuli Sea Hero Quest pro mobily, abychom rozvrátili dosud používané metody sbírání dat a vytvořili první standardizovaný test na navigování v prostoru,“ píše tým Glitchers na svých webových stránkách. „Snížená orientace v prostoru je jedním z důležitých příznaků při diagnostice demence. Od spuštění Sea Hero Quest si ji zahrálo přes 3,5 milionu hráčů ve 193 zemích světa a tím nám pomohli získat ekvivalent 15 000 let dat z laboratorního zkoumání.“

Právě dostatek dat je pro výzkum klíčový a v případě demence je Sea Hero Quest podle šéfky britského centra pro výzkum Alzheimerovy choroby, Hilary Evans, dokonce bezprecedentní. Získaná data mohou pomoct třeba s včasnější diagnózou ve fázi, kdy demenci neodhalí standardní test u praktického lékaře. Nemoc patří k rostoucím civilizačním chorobám, v této chvílí s ní žije přes 50 milionů lidí. Odhaduje se, že v roce 2050 počet diagnostikovaných pacientů v globálním měřítku překročí 130 milionů.

Mobilní Sea Hero Quest sbírá data každou půlsekundu, verze pro virtuální realitu je ještě přesnější, údaje o pohybu hráče zaznamená desetkrát za sekundu. Zábavnou formou testuje hráčskou orientaci v prostoru, kupříkladu mají najít cestu ven z bludiště, případně označit místo, odkud přišli. Vyzkoušet si ji můžete na libovolném telefonu s Androidem či prostřednictvím headsetů pro virtuální realitu Samsung Gear VR, Google Daydream nebo Oculus.

Nejnovější články