V tento měsíc, ale před 16 roky - přesně 5.května 1992, se na PC trhu objevila dnes již legendární hra, která se významnou měrou zasloužila o definování žánru FPS, jenž je dodnes nesmírně populární. Od doby vzniku Wolfenstein 3D, o němž je tady pochopitelně řeč, má tenhle žánr celkem logicky spoustu úspěšných následovatelů, mezi něž se záhy zařadili Doom a později Quake, z těch novějších, majících podobně silný dopad, pak Half-Life. Sluší se připomenout, že Wolfenstein 3-D ale nebyl přese všechno premiérovou střílečkou v pohledu z vlastních očí, nicméně byl svého času nejúspěšnější, jakkoliv mu nepopiratelné zásluhy posléze uzmul technicky pokrokovější Doom.
Když odhlédneme od počinu Maze War ze sedmdesátých let minulého století, je tu minimálně ještě projekt Catacomb 3-D z roku 1991, co je shodou okolností taktéž dílem id Software. Nicméně tento byl kvalitativně za Wolfensteinem, o jehož velkou popularitu se zapříčinilo rozšíření shareware verze a zajímavé téma, kde jako boss figuroval dokonce samotný Adolf Hitler. Jenž se dokonce objevil v žebříčku největších bossů videoherní historie.
Ačkoliv Wolfenstein 3D nabízel jednoúrovňovou herní zkušenost (tedy žádné schody a vyšší platformy), svého času ohromil hráče jako žádná hra předtím, měli jste totiž pocit, jako byste byli přímo ve zdejším virtuálním světě. Ten byl v Německu zakázán kvůli otevřenému zobrazení nacistických symbolů či použité hudební kompozici (skladba Horst Wessel Lied). Přitom Wolfenstein 3D obsahoval fiktivní příběh se sci-fi prvky, využívajíce nacistické Německo jenom jako takovou šablonu pro vytvoření přesvědčivého obrazu vašeho nepřítele, kterážto se však, stejně co herní mechanismy, stala enormně oblíbenou.
Zajímavostí budiž fakt, že po vzoru 2D verze Wolfensteina bylo i do Wolfa3D počítáno se silnými stealth prvky, jako odtahování mrtvých těl, aby nevzbudily pozornost, převlékání uniforem pro zmatení protivníků, tiché útoky, apod. Jelikož uvedené prvky drasticky zpomalovaly hraní a ve finále šlo o příliš komplikované ovládání, tvůrci od nich nakonec ustoupili. V řadě portů se pak hraní ještě lehce modifikovalo a vzhled upravoval, jako tomu bylo např. ve SNES verzi, kde již nebyla k vidění svastika, krev a namísto psů na vás - na popud četných stížností ochránců zvířat - útočily gigantické krysy :-) Závěrem snad jen připomínka novodobých zástupců Wolfenstein série a opožděná gratulace k jubileu!