Šestnácté výročí legendy jménem Wolfenstein 3D
zdroj: tisková zpráva

Šestnácté výročí legendy jménem Wolfenstein 3D

18. 5. 2008 15:15 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Věděli jste, že vlastně nebyl první FPS-kou a že původní koncept počítal se stealth prvky?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V tento měsíc, ale před 16 roky - přesně 5.května 1992, se na PC trhu objevila dnes již legendární hra, která se významnou měrou zasloužila o definování žánru FPS, jenž je dodnes nesmírně populární. Od doby vzniku Wolfenstein 3D, o němž je tady pochopitelně řeč, má tenhle žánr celkem logicky spoustu úspěšných následovatelů, mezi něž se záhy zařadili Doom a později Quake, z těch novějších, majících podobně silný dopad, pak Half-Life. Sluší se připomenout, že Wolfenstein 3-D ale nebyl přese všechno premiérovou střílečkou v pohledu z vlastních očí, nicméně byl svého času nejúspěšnější, jakkoliv mu nepopiratelné zásluhy posléze uzmul technicky pokrokovější Doom.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Když odhlédneme od počinu Maze War ze sedmdesátých let minulého století, je tu minimálně ještě projekt Catacomb 3-D z roku 1991, co je shodou okolností taktéž dílem id Software. Nicméně tento byl kvalitativně za Wolfensteinem, o jehož velkou popularitu se zapříčinilo rozšíření shareware verze a zajímavé téma, kde jako boss figuroval dokonce samotný Adolf Hitler. Jenž se dokonce objevil v žebříčku největších bossů videoherní historie.

Ačkoliv Wolfenstein 3D nabízel jednoúrovňovou herní zkušenost (tedy žádné schody a vyšší platformy), svého času ohromil hráče jako žádná hra předtím, měli jste totiž pocit, jako byste byli přímo ve zdejším virtuálním světě. Ten byl v Německu zakázán kvůli otevřenému zobrazení nacistických symbolů či použité hudební kompozici (skladba Horst Wessel Lied). Přitom Wolfenstein 3D obsahoval fiktivní příběh se sci-fi prvky, využívajíce nacistické Německo jenom jako takovou šablonu pro vytvoření přesvědčivého obrazu vašeho nepřítele, kterážto se však, stejně co herní mechanismy, stala enormně oblíbenou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zajímavostí budiž fakt, že po vzoru 2D verze Wolfensteina bylo i do Wolfa3D počítáno se silnými stealth prvky, jako odtahování mrtvých těl, aby nevzbudily pozornost, převlékání uniforem pro zmatení protivníků, tiché útoky, apod. Jelikož uvedené prvky drasticky zpomalovaly hraní a ve finále šlo o příliš komplikované ovládání, tvůrci od nich nakonec ustoupili. V řadě portů se pak hraní ještě lehce modifikovalo a vzhled upravoval, jako tomu bylo např. ve SNES verzi, kde již nebyla k vidění svastika, krev a namísto psů na vás - na popud četných stížností ochránců zvířat - útočily gigantické krysy :-) Závěrem snad jen připomínka novodobých zástupců Wolfenstein série a opožděná gratulace k jubileu!
zdroj: Wired

mart

Nejnovější články