Skyrim je první hra, která umožňuje prodej modů na Steamu, ale další budou následovat
zdroj: tisková zpráva

Skyrim je první hra, která umožňuje prodej modů na Steamu, ale další budou následovat

24. 4. 2015 12:57 | Téma | autor: Adam Homola |

Služba Steam Workshop, která začala jako distribuční kanál pro předměty do Team Fortress 2, se dočkala obrovského skoku kupředu. Platforma pro sdílení a stahování uživatelských modifikací či předmětů do her na Steamu nabízí tvůrcům tohoto obsahu možnost chtít za něj peníze. A první hrou, která placené mody podporuje, je The Elder Scrolls V: Skyrim.

Pro Skyrim existuje na Workshopu přes 24 tisíc modifikací a jejich tvůrci je mohou zájemcům nabídnout ke koupit, když budou chtít. Trochu překvapivě jim do toho tvůrcům modifikací nebude "kecat" Bethesda, ani Valve.

"Na rozdíl od jiných her na Steamu, které umožňují prodávat předměty a dohlíží na ně vývojáři a Valve, tohle bude první hra s opravdu otevřeným trhem. Nebudeme ho korigovat my, ani Valve. Pro nás bylo klíčové, aby si naši fanoušci mohli sami rozhodnout, co chtějí vytvořit, co si chtějí stáhnout, a kolik si chtějí za svůj mod naúčtovat," napsala Bethesda v oznámení na Steamu.

Skyrim je zatím jediným vojákem v poli, ale už brzy se vedle něj postaví další, zatím nejmenované hry. Podporu placených modů totiž Valve nezapíná plošně pro všechny. Valve na svém webu tvrdí, že rozhodnutí, zda umožnit placené mody pro svoji hru bude jen a pouze v rukách vývojářů. Standardně bude tato možnost vypnutá a je na tvůrcích či vydavateli, jestli ji budou chtít pro svůj titul aktivovat.

Sluší se dodat, že jakousi okleštěnou verzi nového systému už Steam Workshop podporuje i u her, které nepochází z dílny Valve. Jde například o Dungeon Defenders Eternity a Chivalry: Medieval Warfare. Tyto hry podporují vývojáři spravované Workshopy, ze kterých se mohou výtvory modderů dostat do hry. Tam pak mohou spadnout hráčům jako drop, nebo si je mohou v rámci hry koupit, z čehož těží tvůrci modů. Je to ale omezené na prodej či získání předmětu přímo ve hře samotné a na nutnost schválení modu/předmětu samotnými vývojáři.

zdroj: YouTube.com

Nový systém, debutující právě ve Skyrimu, nabídne tvůrcům modů výrazně větší svobodu a možnosti. Modifikace lze pochopitelně i nadále nabízet zdarma. Pokud se ale tvůrce rozhodne svůj mod zpoplatnit, má dvě možnosti: stanovit fixní cenu, nebo zvolit model "zaplať kolik chceš" a nechat na hráčích, kolik mu zaplatí. Do výše ceny Bethesda a Valve nebudou nijak mluvit a je na tvůrci, jestli si své dílo cení jen na pár centů nebo na desítky dolarů. Jak už bylo řečeno výše, půjde o otevřený a neregulovaný trh, tudíž rozhodnou samotní hráči.

Ruku v ruce s otevřeným trhem jdou však i snadno představitelná rizika. Můžete si koupit mod, který nefunguje, zlobí nebo vám hru nějakým nepěkným způsobem rozbije. I na tyto případy ve Valve mysleli, proto nabízí možnost refundace po dobu 24 hodin od zakoupení modu. Peníze vám pak přistanou do vaší Steam peněženky nejpozději do tří dnů od požadavku na refundaci.

Valve si samozřejmě vyhrazuje právo refundaci odmítnout či omezit v případě, kdy se začne uživatel chovat podezřele a bude vracení peněz zneužívat. Obecně vzato jde ale o velmi vstřícný krok, díky kterému se nemusí ani méně zkušení nebo mody nepolíbení hráči bát, že by si hru rozbili a vyhodili kvůli tomu pár dolarů do luftu.

Je potřeba zdůraznit, že novou funkci Workshopu mohou tvůrci modů využít, ale nemusejí. Rozhodně nejde o plošné zpoplatnění všech modů a předmětů ze strany Valve nebo tvůrců her. Jsme ale na internetu, čili už vznikají petice za odstranění placeného obsahu z Workshopu. Vzhledem k tomu, že rozhodnutí o zpoplatnění jednotlivých modů nezáleží na Valve, ale na tvůrcích modů, jsou podobné petice spíše úsměvné.

V současné chvíli existuje pro Skyrim 18 placených modů, přičemž nejlevnější stojí 23 centů a nejdražší 5,49 eur. V kontextu všech 24 000+ modů a předmětů je to méně než ona pověstná kapka v moři... Až čas ukáže, jak moc budou hráči možnost zpoplatňování využívat a kolik vývojářů to ve svých hrách na Steamu vůbec umožní.

Nářky a petice pramení spíše z nepochopení než z reálných obav. Hráči si mohou například tvorbou předmětů do Team Fortress 2, Dota 2 a dalších her přivydělávat už několik let, jen to teď bude jednodušší, pro více her a přímo v rámci Steam Workshopu. Svým způsobem tak jde vlastně jen o rozšíření stávajícího systému a jeho unifikaci.

Nejnovější články