Sony: „Namísto kopírek od nás uvidíte menší množství epických her“
zdroj: tisková zpráva

Sony: „Namísto kopírek od nás uvidíte menší množství epických her“

12. 2. 2019 17:30 | Téma | autor: Adam Homola |

Sony to minulý rok vyhrála a i letos má nakročeno víc než solidně. Zatímco jinde frčí battle royale, online sandboxy nebo kooperativní střílečky, u Sony si potichu udělali monopol na tříáčkové singleplayerové 3rd person akční adventury. Náhodou to nebylo a trh zareagoval jasně, když jednohlasně zařval: „Chceme víc!“ Dokonce tím přehlušil skoro stejně hlasitě halekající kritiky, kteří tahali devítky a desítky z rukávů.

PlayStation 4 se pomalu blíží konci svého aktivního života, respektive nejpozději do dvou let vyfasuje mladšího bratříčka. PlayStation 5 by ovšem neměl znamenat žádnou výraznou změnu kurzu. U kormidla stojí pořád víceméně stejní lidé a ti moc dobře ví, co funguje. A také moc dobře ví, že o hry je potřeba pečovat.

Sony se chce za každou cenu vyhnout průšvihům, které postihly jiné, taktéž leckdy kvalitní, ale přesto méně šťastné tituly. A je pravdou, že podobné kontroverze, které se točily například kolem Battlefield V, Battlefront 2, Sea of Thieves nebo Fallout 76, u titulů od Sony nevídáte. A pokud jim to všechno klapne podle plánu, ani vídat nebudete.

V rozhovoru pro CNET to prozradil Shawn Layden, v podstatě šéf interních studií Sony. Naznačil, že v budoucnu nechce dělat rychlokvašky vezoucí se a parazitující na nějakém trendu jen proto, že se na tom dá rychle trhnout nějaký peníz. O to se ostatně Sony v minulosti několikrát pokoušela, a jak to dopadlo (vzpomeňte si na MAG, PlayStation All-Stars Battle Royale a další „já-taky“ hry).

V současné době frčí neuvěřitelným způsobem žánr battle royale v čele s Fortnite a Apex Legends, nicméně to neznamená, že by se teď Layden chytal za hlavu a vyslal by mezi svá studia jasný příkaz: „Udělejte mi dva battle royaly, jeden sci-fi, druhý fantasy, a fofrem!“ Něčeho takového se nedočkáme ani teď, ani na PlayStationu 5.

Layden je pochopitelně šikovně nabrífovaný od těch nejlepších PR školitelů a menší hru v trendy žánru nevylučuje. Ostatně ani nemůže, protože co kdyby? Co kdyby v některém z jeho studií vyprototypovali revoluční battle royale s unikátním přístupem, parádní hratelností a lákavým byznys modelem?

Samozřejmě že by něčemu takovému dal Layden zelenou. V rozhovoru sám ale klade důraz na to, že by muselo do sebe všechno zapadnout tak, aby z toho vylezla obří pecka.

Sony se tak bude, alespoň prozatím, držet svého kopyta. To v praxi znamená vydávání ještě menšího počtu her. Větších, lépe vyladěných a vůbec v rámci možností špičkových her. Layden chce mít z každé takové hry událost a každou takovou hru chce ze své pozice podpořit co největším množstvím zdrojů, od těch lidských přes časové až po finanční.

zdroj: Archiv

Dělat z každé své first-party hry událost a titul, který si musí zahrát prostě všichni, se Sony slušně dařilo loni a našlápnuto má výborně i letos. Nad blížícím se Days Gone sice pořád visí otazník, ale trojice Ghost of Tsushima, Death Stranding a The Last of Us: Part II vypadá, čistě subjektivně, násobně zajímavěji než cokoliv, co je momentálně k vidění na Xboxu. Kde to navíc ani není exkluzivní.

V nadcházejících letech by to tak měla být z Laydenova pohledu jedna obří pecka za druhou. Jeho studia se totiž řídí zajímavou a dostatečně jednoduchou mantrou sestávající z pouhých tří slov: „první“, „nejlepší“, nebo „povinnost“. V praxi to znamená, že pokud má být nějaká hra „první“, musí vývojáři buď vytvořit nějaký nový žánr, nebo novou herní aktivitu.

Mantra „nejlepší“ se pak aplikuje na zavedené žánry s velkou konkurencí. Pokud se tak například v Naughty Dogu rozhodnou pro vývoj další akční adventury, měli by oni i Sony jako taková dělat maximum pro to, aby z toho nakonec vylezla ta nejlepší akční adventura na trhu.

„Povinnost“ pak znamená jednoduchou podporu svých platforem, které Sony prostě podporovat musí, ať už novými hrami, či technologiemi jako například PlayStation VR. Obecně vzato tak Layden a jeho tým směřují vývoj všech interních studií Sony k jednomu ze tří směrů.

Ne vždy se povede aplikovat jednu ze tří ambicí na každý titul, i ti nejlepší dělají občas přešlapy, ale pro majitele PlayStationu 4 a budoucí majitele PlayStationu 5 je dobré vědět, že výrobce jejich konzole jim nechce stroj „zaneřádit“ lacinými kopírkami lídrů trhu nebo zaměnitelnými hrami, které jsou pouze adekvátní.

Místo toho má ambici být lídrem trhu nejen v případě konzolí, což se tuhle generaci podařilo lépe, než v Sony sami čekali, ale i v případě her.

Nejnovější články