Star Wars hry, které změnily herní historii
zdroj: tisková zpráva

Star Wars hry, které změnily herní historii

5. 12. 2015 14:50 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Snad jen slepí a hluší byli milosrdně ušetřeni záplavy materiálů, souvisejících s premiérou nového dílu Hvězdných válek. Ať už film dopadne jakkoliv, lze rozhodně konstatovat, že herní stránka obrozeného světa Star Wars zůstává za tou filmovou pozadu. Situace ostře kontrastuje s érou před koncem společnosti LucasArts, která dohlížela na pestrou paletu herních titulů, zasazených do předaleké galaxie. Ačkoliv řada her, které vyšly s nálepkou Star Wars, rozhodně byly určené jen k vytažení bankovek z peněženek fanoušků, a i mírně nadprůměrné hry často působily jako kopie, zdaleka to neplatilo pokaždé. Minimálně pětice Star Wars her od LucasArts se zapsala do herní historie zlatým písmem, a dokonce inspirovala řady následovníků.

Star Wars Galaxies (2003-2011)

Je to už více jak 15 let, co LucasArts ve spolupráci se Sony a Verantem oznámili vývoj komplexní online hry, zasazené do světa Hvězdných válek. Šlo tehdy o zcela logický krok – raketově vzkvétaly investice do desítek MMORPG, a ještě nikdo netušil, že většina z nich zapadne. Trh tou dobou okupovala prakticky pouze "velká trojka" Ultima Online, Everquest a Asheron's Call s desítkami tisíc stálých hráčů.

LucasArts byla na vrcholu sil a příslib persistentního virtuálního světa, v němž by si každý mohl prožít kus svého filmového dobrodružství, měl jiskru i ideu, která táhla pozornost. Když potom Galaxies po sérii kontroverzních předělávek, známých jako New Game Ehancements, nakonec bez velké pompy v roce 2011 uzavřela své brány, bylo to považováno za velkou prohru.

Galaxies totiž na svou dobu vizionářsky kombinovala koncept "theme park" onlinovek, jako je například World of Warcraft, s ideou sandboxu, který proměnné virtuálního světa sám do určité míry simuluje (skrze engine či hráčské frakce) a vytváří tak pohlcující zážitek. V řeči běžného hráče to znamená, že Galaxies mnohdy zaujala i nehráče tradičních onlinovek, třeba skrze povolání baviče. Ten v zásadě jen vyhrával v putykách a kantýnách, což ovšem prostor rázem proměnilo v něco jako chatovací místnosti. Nejen díky tomu byla SWG především komunitním zážitkem, jehož klady naplno umíme docenit až dnes.

Star Wars: Empire at War (2006)

Může to působit podivně, vybrat do pětice top SW her strategii Empire at War a nikoliv komplexnějšího předchůdce Rebellion z roku 1998. Je jistě pravda, že starší titul nabízel daleko širší škálu možností. A je určitě taktéž skutečností, že Empire at War platí kvůli nedostatku kvalitních RTS her tak trochu za jednookého mezi slepými a mrtvými. Jenom málokteré, skoro dekádu (!) staré, hře se však poštěstí prožít tak plnohodnotný život skrze výtvory moderů. Původní Empire at War, později rozšířená o datadisk Forces of Corruption, totiž tak geniálně vyvážila komplexnost 4X strategií, vesmírnou i pozemní taktickou RTS a především zábavu bez přílišné komplexity, že se ze hry stal doslova zlatý grál komunitních modifikací.

Nejrůznější mody tak v Empire at War umožňují prožít různé epochy Hvězdných válek, ale rovněž skýtají i vyžití fanouškům jiných fantaskních vesmírů. Modifikace The Pegasus Chronicles je například asi jedinou kvalitní hrou ze světa filmu a seriálů Hvězdná brána - navzdory řadě starších, komerčních pokusů.

Jak naznačuje název Mass Effect at War, tato modifikace si naopak dává za cíl nasimulovat invazi Reaperů - a pokud jste fanouškem rychlého umírání, dá se rozhodně říct, že jí to jde skvěle. V Empire at War však vznikaly i mody o třetí světové válce, zápasech Koloniálů se Cylony a mnoho dalších. Jenom málo her, a RTS ze světa slavných značek zvláště, se může pochlubit takovým portfoliem diametrálně odlišných modifikací.

X-Wing (1993)

Dávno před tím, než se jádro akčního žánru přesunulo do sféry stříleček (no dobře, vzhledem k desetiměsíčnímu odstupu od vydání Dooma je to vlastně jen o fous) si hráči 3D titulů vybíjeli adrenalin na leteckých simulacích. Rozhodně nelze říct, že všechny byly realistického a historického charakteru – významnější Wing Commander ostatně X-Wing předběhl o celé tři roky. Právě simulátor rebelské stíhačky od LucasArts ale žánr významně obohatil o bezprecedentní atmosféru a příběhové pojetí. Šlo o první hru, která skutečně dala pocítit, jaké to je nechat se pohltit filmovým světem Hvězdných válek.

Wing Commander s něčím takovým přišel o něco dříve, X-Wing oproti němu ale uměl lépe profitovat ze svých filmových předskokanů. Díky svižnosti zážitku a na svou dobu vynikající grafice nabízel cosi, co o několik let později s podobným úspěchem doručil Medal of Honor se svou slavnou misí na pláži Omaha – filmový zážitek v interaktivním herním kabátku se vším dobrým i zlým, co se s tím pojí.

Na X-Wing navíc navázal díl TIE Fighter, který je ve skutečnosti spíše dvojčetem "za ty druhé" než skutečným pokračováním. Jedná se tak o první herní složku Lucasova světa, která v pravém slova smyslu funguje jako součást Expanded Universe.

Star Wars: Dark Forces (1994)

Něco velmi podobného lze ostatně říct i v případě Dark Forces, pozapomenuté “doomovce” z dob, kdy pojem first-person shooter nebyl tak rozšířenou a všeobecně známou nálepkou. Dark Forces v první řadě vynalezla postavu Kyla Katarna, dodnes zřejmě nejvýznačnější postavy, kterou hry obohatily svět Hvězdných válek. Zároveň ale platí, že hra měla na svou dobu opět velkoryse vyprávěný příběh. Kyle nebyl bezejmenný mariňák, bránící svět před pekelnými hordami, ale agent likvidující projekt Impéria na tvorbu supervojáků. V hratelnosti byl rozdíl vcelku marginální, Dark Forces ale ukázala, že Carmackova teze o herním příběhu ("S příběhem ve hře se to má stejně jako s příběhem v porno filmu. Očekává se, že tam nějaký bude, ale není moc důležitý.") rozhodně v reálu neplatí vždy a pro každého.

Nešlo o jediný příspěvek vývoji žánru. Dark Forces byla taktéž jednou z prvních her, která dovolovala volné rozhlížení myší. Nenabízela sice ještě zcela svobodný pohled, který téhož roku poskytl Terminator: The Future Shock, na rozdíl od něho však Dark Forces, přetavená v sérii Jedi Knight, měla co říct i o víc jak dekádu později. Spin-off Jedi Academy je sice herními mechanismy od Dark Forces vzdálena víc jak 12 parseků, ale zároveň však celá série Kylea Katarna a jeho známých nápaditě ukazuje, že i hra podle známé značky může být daleko více než jen bohapustý klon úspěšnějších titulů.

zdroj: Vlastní

Star Wars: Knights of the of Republic (2003)

Zatímco v případě X-Wingu nebo Dark Forces má filmové pojetí svá legitimní negativa, v případě kultovní RPG hry BioWare by se přijatelná kritika vymýšlela jenom obtížně. Ničemu nevadí, že zápletka Knights of the Old Republic je do značné míry převzatá z filmových Hvězdných válek a Lucasových náčrtků prvního filmu, jenom je vše posunuté daleko do minulosti. KOTOR dal ze všeho nejvíce hráčům pocítit, jak fantastické musí být zažít vlastní dobrodružství ve světě Hvězdných válek z pohledu postav, nikoliv diváků.

Morální pojetí a řada slavných zvratů měly i tentokrát významný odkaz. Vedle druhého dílu, po letech “dokončeného” skrze fanouškovské modifikace, dal KOTOR především život značce Mass Effect, bez přehánění zřejmě nejvýznamnější moderní sci-fi značce, která není víc jak 20 let stará. O významu Knights of the Old Republic nejlépe vypovídá skutečnost, že se stala moderním kultem navzdory skutečnosti, že o podobnou pozici soutěžila s předešlou generací titulů jako Baldur’s Gate, Diablo nebo Fallout. Čistě ve světě Hvězdných válek to byl navíc jenom a pouze KOTOR, kdo vykoupil negativní konotace slova “prequel”...

Navždy legendou

Hojnost řady herních adaptací Hvězdných válek byla zkrátka něčím, co filmové universum obohacovalo, nikoliv pouze využívalo. V dobách, kdy byl Marvel jenom krachujících producentem papírových komiksů a něco jako je současný sdílený filmový vesmír byl na míle daleko, zvládaly hry od LucasArts jako součást Expanded Universe přinášet velmi podobný zážitek, o který se nyní s rozšířením filmových Hvězdných válek na filmové spin-offy snaží Disney. Je možné, že zlatý věk Star Wars her se tak už v této podobě nikdy nevrátí. To, čeho dosáhly nejlepší Star Wars hry od LucasArts, jim však už nikdo nikdy neodpáře.

Nejnovější články