Firewatch sklízí oheň
Ne vždy se jedná o nespokojenost, která by souvisela přímo s hrou jako takovou. Zářným příkladem je právě nedávná kauza, která postihla tvůrce indie hitovky Firewatch ze studia Campo Santo. Na vlastní kůži si vyzkoušeli, jak takový hněv rozbouřeného davu bolí. Stačilo, aby se tvůrci vyhradili proti výstupu youtberské hvězdy Felixe “PewDiePie” Kjellberga, který během jednoho ze svých streamů utrousil to nepěkné, kulturně citlivé, slovíčko od ‚n’ a byl rázem oheň na střeše.
Krátce nato, co tvůrci podali stížnost k DMCA na stažení veškerých jeho streamů Firewatch, dostala jejich hra ránu pod pás v podobě stovek negativních recenzí na Steamu - i když sám PewDiePie byl proti tomu. Na menších titulech se navíc efekt takového kobercové bombardování může odrazit o poznání bolestivěji než u her od velkých vydavatelských domů. Byť třeba i krátkodobý, ale o to intenzivnější výkyv může od prodeje odradit řadu hráčů, kteří už se nikdy nevrátí. A to je pro studio jedné hry poměrně citelná rána.
Steam zasahuje
Valve se rozhodla problém řešit kompromisem, kdy mezi stoupenci obou názorových táborů zachovala relativní neutralitu. Ve svém oficiálním prohlášení zmiňuje různé metody, kterými se zkoušela k problému nějak kreativně postavit. Radikální řešení, jako třeba upuštění od hodnocení jako takového, zavrhla firma vcelku rychle, protože by šlo o krok proti hlasu komunity, která si uživatelská hodnocení původně vyžádala. Nezafungovalo ani dočasné zablokovaní recenzí v případě náhlého nárůstu negativních ohlasů.
Firma to odůvodnila tím, že nechtěla omezovat svobodu projevu hráčů – ať už oprávněnou, či nikoli. A tak nakonec Valve sáhla ke kroku v podobě navýšení transparentnosti hodnocení. Do hodnotící sekce přibyly grafy reflektující denní příliv uživatelských recenzí obou polarit. V případě náhlého silného výkyvu směrem dolů se navíc nad grafem objeví výstraha upozorňující na abnormální aktivitu a pravděpodobnost „review bombingu“.
Samozřejmě nejde o dokonalý nástroj a rozhodně nemá kýžený preventivní účinek, jaký by si zřejmě vývojáři a vydavatelé her mohli přát. Každopádně má teď každý uživatel k dispozici detektor, s jehož pomocí může snadněji lokalizovat náhlé propady v hodnocení her. V podstatě tak doplňuje předchozí krok Valve, kdy bylo výsledné hodnocení rozděleno na celkové a nedávné.
Keep it in the game
Hráčská komunita umí být krutá a nevyzpytatelná, ale to samé nezřídka kdy platí i o druhé straně mnohdy až příliš hamižných vydavatelských firem či nezodpovědných studiích. Hráči se chtějí bavit a jsou za to ochotni platit, a proto je důležité, aby jejich hlas byl neustále slyšet. Uživatelské recenze na Steamu jsou proto již neodmyslitelnou součástí komunity, i když mají k dokonalosti stále daleko. Přestože se v delším časovém horizontu účinky review bombingu spíše ztrácí, dokáží stále krátkodobě uškodit jak tvůrcům, tak samotným hráčům, kteří si díky němu třeba nikdy nezahrají jinak kvalitní titul.
Jestli se snad někdy pro podobný krok rozhodnete, mějte na paměti především, proč tak konáte, a komu tím chcete prospět, spíše než uškodit. Uvědomte si, že sekce uživatelských recenzí je k dispozici proto, aby usnadnila hráčům rozhodování při nákupu her a reflektovala kvalitu daného titulu. Ne proto, aby si hráči vylévali zlost na tvůrcích za jejich osobní postoje a činnosti mimo hru, jakkoli s nimi snad mohou nesouhlasit.