"Stojíme na počátku revoluce," říká šéf Epicu Tim Sweeney
zdroj: Foto: Epic Games

"Stojíme na počátku revoluce," říká šéf Epicu Tim Sweeney

5. 3. 2015 9:51 | Téma | autor: Martin Bach |

Virtuální realita v kombinaci s fotorealistickou grafikou otevře lidem možnosti, o kterých se nám nyní ani nezdá. Tak by se dala shrnout hlavní myšlenka, kterou během své přednášky na GDC 2015 prezentoval zakladatel a šéf Epicu Tim Sweeney. Loni jeho firma šokovala herní komunitu zpřístupněním čtvrté verze svého Unreal Enginu za nízký měsíční poplatek, letos pak oznámila přístupnost všech svých vývojářských nástrojů zdarma pro všechny zájemce. „Před rokem jsme byli neuvěřitelně nervózní z toho, jestli tenhle nový model bude fungovat,“ řekl na GDC 2015 Sweeney. „Letos už víme, že jsme nastoupili na správnou cestu. Komunita kolem Unreal enginu se z pětadvacetinásobila.“

Na začátku své přednášky se Tim Sweeney ještě krátce pozastavil nad drobnou kritikou, která se na Epic snesla po oznámení nového obchodního modelu používání Unreal Enginu. Jde o to, že tyto pokročilé vývojářské nástroje jsou sice nyní k dispozici zdarma, pokud ale na EU postavíte svou hru a vaše příjmy za ní přesáhnou 3 000 dolarů za čtvrtletí, zavazujete se odvádět Epicu 5 procent svých zisků.

Mnozí vývojáři a novináři se po zveřejnění této informace nechali slyšet, že hranice úspěchu nasadil Epic velmi nízko, a že v případě, že se vám povede vytvořit komerční blockbuster, zaplatíte Epicu mnohem víc, než kdybyste si engine licencovali dosavadním způsobem, tedy přes měsíční poplatky. „Chápeme, že podmínky, které si stanovujeme, mohou někomu připadat drsné,“ řekl k celé věci Sweeney. „Ale berte to takhle – my dáváme k dispozici všechno, co máme, včetně zdrojových kódů. Vše, co jsme za poslední roky vytvořili je k dispozici zdarma a sázíme na to, že si vývojáři v aktuální konkurenci vyberou náš engine a využijí jej ke svému úspěchu.“

zdroj: Archiv

Když máš něco rád, dej tomu svobodu

Jak už bylo řečeno, komunita kolem UE se během uplynulého roku značně rozrostla, a to nejen v rámci herního vývoje. „S našimi nástroji začali pracovat architekti, učitelé, ale i filmaři,“ řekl Sweeney a dodal, že právě zde vidí zárodek dalšího rozšíření enginu své firmy. Technologie už podle něj pokročila do stavu, kdy je možné docílit fotorealistické grafiky renderované v reálném čase. Jediné omezení v tomto směru představuje výkon grafických čipů, ale i ten roste takovým tempem, že skutečného fotorealismu bude možné dosáhnout velmi brzy.

Po krátké prezentaci modelu bytu, který používal reálné materiály a osvětlení a skutečně vypadal velmi věrohodně, upozornil Sweeney i na další skutečnost, která má podpořit jeho vizi. S Epicem totiž navázala úzkou spolupráci australská firma WETA Digital, která mimo jiné stála za vizuálními triky v Pánovi prstenů a v Hobitovi. Společnými silami vytvořili demo pro virtuální realitu, ve kterém se ocitnete tváří v tvář drakovi Šmakovi a okusíte tak filmové dobrodružství ze zcela nové perspektivy.

Thief_in_the_Shadows_still_image zdroj: tisková zpráva

První krůčky

„Tohle všechno je samozřejmě jen začátek,“ upozorňuje Sweeney. Uvolnění technologií veřejnosti, rostoucí výkon hardwaru a možnosti virtuální reality budou podle šéfa Epicu nově definovat budoucnost vyprávění příběhů. Filmy a hry budou pod tlakem těchto okolností procházet konvergencí, která podle Sweeneyho vyústí v něco, co bychom možná mohli nazvat novým médiem. „V průběhu historie filmu se postupně měnily a vylepšovaly technologie, ovšem základní principy vyprávění příběhu zůstávaly stejné. Virtuální realita bude ale od filmů vyžadovat naprostou změnu přístupu k vyprávění,“ tvrdí Sweeney.

Epic pochopitelně doufá, že toto nové médium bude využívat právě nástroje jako je Unreal Engine. „Už nyní na našich fórech pozorujeme zárodky této revoluce. Každý vývojář připravuje svou vlastní vizi a zážitek, všichni ale využívají stejný jazyk a stejné nástroje,“ konstatuje Sweeney.

Jako další důkaz své otevřenosti odlišným konceptům nabídl šéf Epicu na závěr přednášky nové technologické demo UE4 nazvané „Kite“. „V ukázkách našich nových technologií jsme vždy využívali videoherní, akční estetiku. Nyní jsme si dali jiné zadání a chceme světu ukázat, co pro nás znamená práce na nových technologiích. To, o čem jsme v snili v 90. letech, když jsme začali vyvíjet UE, se nyní stává realitou.“

zdroj: Archiv

Nejnovější články