Středobodem System Shock 3 bude opět Shodan

31. 8. 2016 19:00 | Téma | autor: Petr Poláček |

Oznámení System Shock 3 na konci minulého roku, potvrzení účasti Warrena Spectora na projektu letos v únoru a informace o nových členech tvůrčího týmu byly zatím jediné konkrétní údaje, které o hře existují. Po více než půl roce práce už ale Spector minimálně tuší, jaké budou základy System Shock 3, a podělil se o ně s Colinem Campbellem z Polygonu. Jisté díky tomu je, že centrem pozornosti třetího System Shocku bude opět Shodan, ale Spector a spol. se vedle vyprávění nové story pokusí uzavřít i všechny hlavní příběhové a charakterové nitky z obou předchozích her.

Proč nás Shodan nemá ráda

Shodan bude „srdcem a duší“ hry, potvrdil Spector leitmotiv, který je pro System Shock sérii typický. Jestliže ale první dvě hry prezentovaly Shodan jako poblázněnou AI, která nesnáší a chce vyhladit lidi, ve trojce chtějí tvůrci zkoumat, proč je vlastně nesnáší, jaké jsou její motivace, a kde se vzaly. Obecně chtějí tvůrci ve hře zkoumat otázku, co by mohlo motivovat superinteligentní AI.

Návraty s vysvětlením

System Shock 3 začne v roce 2114, kdy se odehrávala dvojka. Trojka na ni přímo naváže a přivede zpět na scénu šest postav z jedničky i dvojky. Logicky se tedy vrátí Rebecca Siddons, do které Shodan sama sebe na konci dvojky „stáhla“, aby přežila. A jak kolegové z Polygonu podotýkají, vznikl tím solidní cliffhanger, který se trojka pokusí rozvést. Vedle Shodan a Siddons se vrátí její kolega a partner Thomas Suarez, nebude chybět „nápověda“ Hackera z jedničky Rebecca Lansing, ale dojde i na řešení osobních příběhů a minulostí „Vojáka“ ze dvojky nebo Edwarda Diega z jedničky, který Hackera přemluvil k hacknutí Shodan.

System Shock 3 zdroj: tisková zpráva

Žádný revizionismus

Návrat postav z předchozích dílů ovšem neznamená, že se System Shock 3 vrátí k předchozím dvěma dílům herně, tematicky, ale i v řadě konkrétních designových aspektů. V prvé řadě Spector v rámci sebereflexe přiznává, že třeba uživatelské rozhraní prvního System Shocku je z dnešního pohledu naprosté peklo, které nehodlá opakovat.

Zároveň Spector přemýšlí nad tím, že kyberpunk jako téma už dnes ve společnosti nerezonuje stejně jako v devadesátých letech. SS3 by se tak měla zaměřit na momentálně více relevantní témata, pokud jde o hackování, kybersvěty, virtuální realitu a obrázek, který si o blízké i vzdálenější budoucnosti kreslíme nyní – je totiž odlišný od toho, který existoval ve společnosti v době před dvaceti lety. Třeba hackování tak hodlají tvůrci prezentovat zcela jiným způsobem než v prvním díle. Jisté prý ale je, že se bude SS3 odehrávat jak v reálných, tak ve virtuálních lokacích.

Jednička, nebo dvojka? Losna, nebo Mažňák?

Na otázku Colina Campbella, jestli se při návrhu trojky hodlá Spector více vracet k jedničce, na které pracoval, nebo ke dvojce, na které nepracoval, nemá známý herní designér jednoznačnou odpověď. Dokonce označuje volbu směru, kterým by se měl vývoj SS3 ubírat, tedy buď ve stopách jedničky, nebo naopak dvojky, za „duševní boj“.

Spector přiznává, že má rád a respektuje System Shock 2, ale zároveň dodává, že šlo ve srovnání s jedničkou o jinou hru – dvojka byla podle Spectora spíš tradiční RPG, na rozdíl od jedničky. Kam by ale zařadil jedničku, čili do jakého žánru, to už nedodává. Myslí tím spíše střílečku? To snad ne, dodávám za sebe. Ale co dál? Třeba se ještě Spector na tohle téma vyjádří konkrétněji.

zdroj: Archiv

Duchařina

Zatímco dává Spector dohromady tým lidí, jak jsme psali nedávno, není si jistý žánrovým směřováním hry, a naopak si je jistý významnou rolí Shodan nebo ujišťuje, že trojka bude ctít duchovní odkaz System Shock jako série. V jeho pojetí to znamená, že dnes už nestačí udělat hru typu první System Shock – designově otevřenou hru, kde hráč sám a bez nápovědy řeší problémy a překonává překážky. Takové hry už dle Spectora dělá cela řada jiných tvůrců a týmů.

Aby System Shock 3 jako hra nakonec vyčnívala z řady, musí být opět jiná, inovativní, nabídnout něco, co jiné hry ne, tak jako System Shock v roce 1994. A Spector si je jistý, že přesně o to se s týmem pokusí. Jak? Následováním vývoje herního průmyslu: „Kráčíme po stopách lidí, kteří šli v našich stopách. Máme pro lidi jistá překvapení,“ uzavřel Spector svůj rozhovor s autorem Polygonu.

Nejnovější články