Transport Tycoon – titul, který se herní průmysl snaží překonat už 22 let
zdroj: Vlastní foto autora

Transport Tycoon – titul, který se herní průmysl snaží překonat už 22 let

27. 11. 2016 11:15 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

U příležitosti nedávného vydání Transport Fever, dopravní simulace, snažící se kráčet přímo ve stopách Transport Tycoon, stojí za to se ohlédnout za tím, co bylo tak skvělé na původní hře. Retrospektiva Transport Tycoon však nutně musí pojmout více než jen jednu hru. Pokud bychom totiž měli vypíchnout ten nejlepší tycoon, který zosobňuje celý žánr budovatelských a manažerských strategií, nejspíše bychom se všichni svorně shodli právě na Transport Tycoon z roku 1994 – titulu, který se snaží herní vývojáři překonat již po celou jednu generaci.

Poslední mohykán

Otázkou je, zda vlastně tahle hra měla konkurenci. Někdo by jmenoval SimCity 2000, jiný by zmínil Railroad Tycoon, další by poznamenal, že se víc zasekl u Theme Hospital. Je to široké spektrum a dokazuje, že Transport Tycoon je někde mezi všemi těmito hrami. Oproti nim ale exceluje především díky vybalancování všech prvků. Příjemnou hudbou a grafikou (oproti SimCity), komplexní nabídkou vozů bez komplikovaných pravidel (oproti Railroad Tycoon), a atmosférou tak akorát, aby hráč neměl špatný pocit z havárie letadla, ale zároveň humor neničil pocit, že opravdu budujete seriózní impérium (oproti Theme Hospital).

Není náhoda, že všechny zmíněné série jsou dnes mrtvé – dokonce i SimCity je v limbu, pokud nepočítáte nástupce v podobě Cities: Skylines. Původní série tycoonů je skrz freeware variantu openTTDX poslední mohykán mezi původními budovatelskými hrami.

Transport-Tycoon-s-OpenTTD-Remake-Ends-2014-with-a-Great-Release-468534-2 zdroj: tisková zpráva

Za designem hry stojí Chris Sawyer, který se inspiroval u Sid Meier's Railroad Tycoon. Sawyer si ovšem řekl, že by šlo celý koncept posunout dále. Přešel tedy do izometrického pohledu a přidal výrazně víc dopravních prostředků. Název "Tycoon" přitom vnutilo Sawyerovi studio - pracovní jméno hry bylo jednoduše "Chris Sawyer's Transport Game". Prvotní fázi vývoje financoval sám Sawyer, až později oslovil MicroProse, kteří dodali potřebné finance. Sawyer vymyslel a naprogramoval celý Transport Tycoon sám, grafiku mu obstaral Simon Foster a hudbu John Broomhall. 

Titul byl velmi úspěšný. Recenze ho oslavovaly jako "nejlepší strategie od dob Civilization". Rok poté vznikla Deluxe verze a Sawyer začal pracovat na pokračování. Jenže, během vývoje se doslova zbláznil do horských drah a změnil titul i téma na RollerCoaster Tycoon a zdálo se, že díky jeho posedlosti je se seriózní dopravou konec. 

Sawyer se ale k Transport Tycoon přesto dvakrát vrátil - v roce 2004 skrze Locomotion, v roce 2013 pak skrze mobilní verzi Transport Tycoon pro iOS a Android. Je ale příznačné, že od ledna pracuje na RollerCoaster Tycoon 2, a spíše než přemýšlením, kam by posunul žánr dopravních manažerů, se zabývá uvažováním o strastech a slastech horských drah.

Je docela možné, že ani sám neví, kam by se žánr mohl posunout. Následovník totiž ne a ne přijít. Tři roky nazpět, když jsem o Transport Tycoonu psal naposledy, se skoro zdálo, že žezlo převzala Zynga a Maxis. Jenže Zynga se na své domovské základně jménem Facebook propadá do zapomnění a tvůrci z Maxis zcela propadli s novým dílem SimCity.

Přesto není situace na trhu s tycoony zcela zoufalá, pouze se málokdo přiblíží onomu takřka dokonalému spojení prvků Transport Tycoon. V posledních pěti letech vyšlo hned několik zajímavých her: Cities: Skylines, Cities in Motion, Anno 2070, Prison Architect, AdvertCity, Tropico 5 či Train Fever (na kterou navazuje i aktuální Transport Fever). Jejich kvalita i přínos budovatelskému žánru byly notně odlišné. Většina vyloženě transportních her zůstala buď na půli cesty (Cities in Motion), nebo nebyla tak propracovaná, jak bylo třeba (Train Fever).

zdroj: youtube.com

Na vrcholu evoluce

Rozhodně přibyl důraz na nadprůměrnou grafiku a svobodu v budování, což je v ostrém kontrastu s přístupem po roce 2000, kdy se tycoony hry rády topily v účetnictví. Obecně však platí, že inovativního přístupu k žánru je trestuhodně málo. Je dobře, že vývojáři konečně pochopili, že žánr nemusí nabízet jen hardcore simulaci účetnictví, ale funguje i jako krásná stavebnice. Jenže tu pořád chybí hra, která by opravdu ukázala, že se žánr někam posunul.

Skoro všechny úspěšné budovatelské hry lze jednoduše označit za "něco jako SimCity", "něco jako Transport Tycoon" nebo "něco jako Theme Hospital", popřípadě jiné zakladatele žánru. Dnes ale zoufale chybí "něco jako hry Maxisu", které chtěly spojovat zábavu, vzdělání a simulaci.

Z hlediska mechanik je nejoriginálnější snad první Tropico z roku 2001 s jeho nepřímým dirigováním populace a možností vybrat si mezi benevolentním nebo totalitním diktátorským přístupem. Od té doby ovšem uplynulo hodně vody a žádná přelomová hra z tohoto manažerského žánru nevyšla

zdroj: Archiv

Zdá se, že na vině je prostý, ale s výhledem do budoucna i krutý fakt – éra budovatelských her v polovině 90. let byla zkrátka vrcholem evoluce herního designu tohoto žánru. A už není kam dál postupovat, snad kromě hezčí grafiky. Nikdy už nepřijde nic, co by nebylo kopií či rozšířením tehdejších nápadů. Takové situace historie žánrů rozhodně zná. 

Nejnovější články