Trip Hawkins: „Zažíváme herní dobu temna“
zdroj: tisková zpráva

Trip Hawkins: „Zažíváme herní dobu temna“

13. 7. 2011 15:49 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Trip Hawkins, který kdysi zakládal Electronic Arts a nyní je v Digital Chocolate, jež se...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Trip Hawkins, který kdysi zakládal Electronic Arts a nyní je v Digital Chocolate, jež se soustředí na causal a sociální hry, nevidí současný model tvorby her vůbec růžově. S trochou nostalgie a zahledění do minulosti konstatuje, že se nyní nacházíme v problémové epizodě vývoje her.

„Myslím si, že jsme svůj zlatý věk už zažili v době, kdy byly diskety a tvorba her byla na bázi otevřené platformy, kde jste mohli dělat co jste chtěli. Přišlo Nintendo, softwarové licencování a od té doby jsme v době temna“.

To je poměrně odvážná myšlenka, nicméně Hawkins pro to má i příklady. Dle něj není možné vydat opravdu velkou hru, pokud nemáte podporu velkého studia, a pokud nevlastníte licenci na použitý software. „Kolik velkých společností bylo vytvořeno na základě www, což je otevřená platforma? Ten seznam stále narůstá. Nintendo dělá byznys 25 let a výsledkem není žádná velká společnost z této činnosti vzniklá“. Na jednu stranu má pravdu, ale...

...ale musíme se podívat na problém komplexněji. Hawkins uvádí jako výjimku Zyngu, která využila v té době mezeru ve smluvních podmínkách Facebooku a vytvořila velmi výdělečný a tvorbou svobodný gigant, který vydělává tolik, že se i velkým firmám protáčí panenky. Pro Hawkinse je tak prohlížeč a web budoucností hraní se spoustou svobody.

Jenže na druhou stranu zde Hawkins kritizuje nevyhnutelnou vlastnost trhu. Když se určité médium stane výdělečným, tedy úspěšným, přichází i následná monetizace a licencování. To je prostě nevyhnutelné. Snilo se někdy vydavatelům za onoho zlatého věku o současných ziscích a celosvětové popularitě? Asi ne. Na jednu stranu tu tedy máme skutečně zlatý věk, kdy se hry dělaly v rodinném prostředí, skoro na koleně a John Carmack mohl vesele bavit celý svůj tým a na druhé korporace, které do projektů investují miliony dolarů a musí se řídit pravidly byznysu.

A co se týče Zyngy, je jen otázkou času, kdy se promění v podobný gigant, který musí sázet primárně na osvědčené postupy, protože každý finanční lapsus může být pro firmu ranou do vazu. Na druhou stranu, či spíše na tu původní, je faktem, že snaha o co nejjistější sázky trochu ubíjí snahu o konstruktivní inovaci i za cenu risku.

A co myslíte vy. Bylo nám lépe za časů, kdy nám disketovka vesele chroupala a 1,44 bylo magickým číslem?

Nejnovější články