Určit hodnocení hráčů v sérii FIFA je věda – ale občas je třeba trochu podvádět
zdroj: tisková zpráva

Určit hodnocení hráčů v sérii FIFA je věda – ale občas je třeba trochu podvádět

29. 5. 2018 12:16 | Téma | autor: Václav Pecháček |

Skoro devět tisíc. Tolik lidí pracuje pro Michaela Müller-Möhringa, člověka zodpovědného za hráčská hodnocení v sérii FIFA. Jsou to desítky firemních zaměstnanců, stovky datových sběratelů a analytiků, a tisíce trenérů, skautů i fanoušků, kteří se podílejí na ohromném projektu – zařídit, aby se hráči pobíhající po virtuálním zeleném pažitu svými schopnostmi co nejvíc podobali svým skutečným předobrazům.

Fandové fotbalových her nejspíš moc dobře vědí, jak propracovanou sítí skautů a analytiků se může chlubit neuvěřitelně propracovaný Football Manager. Mnoho z lidí, kteří na téhle sérii pracovali, se následně uchytilo ve velkých fotbalových týmech, a samotná hra je hojně využívána funkcionáři při plánování zápasů a přestupů.

FIFA ale tak pozitivní pověst rozhodně nemá, a přitom, jak Müller-Möhring vysvětluje zde nebo zde, se za oponou odehrává ohromné množství práce. Je snadné se podívat na seznam hráčů a odfrknout si: „Cože? Özil má rating 88 ze 100? To si někdo dělá legraci.“ Ale za tímhle ohodnocením stojí velké množství dat, která tým v EA Sports během sezóny nasbírá.

Vývojáři procházejí oficiální statistiky, novinové články a další zdroje, aby dali dohromady základní kostru hodnocení. Pak si nechají poradit od svých mnoha externistů, kteří pravidelně sledují zápasy těch mnoha set týmů, které v dnešních Fifách najdete. A jako by to nestačilo, ještě během sezóny dvakrát týdně všechny statistiky updatují podle skutečných hráčských výkonů.

Je to gigantický projekt, a ačkoli si stojím za svým názorem, že sérii FIFA škodí čím dál tím víc špičkových hráčů (a za svým podezřením, že v případě Ultimate Teamu je to vědomá politika), musím uznat, že jsem o velikosti Müller-Möhringova týmu neměl tušení.

Nabízí se ale samozřejmě jedna dost zásadní otázka. Pokud jsou primárním zdrojem pro hodnocení hráčů ve Fifě objektivní data, jak to je s hráči, jejichž síla tkví někde jinde než v snadno změřitelné rychlosti běhu nebo síle střely? Co hráči vyznačující se například vysokou kreativitou, tedy něčím, co na PlayStationu nebo Xboxu supluje samotný hráč?

Football Manager tohle řeší velkou spoustou mentálních statistik, které určují i to, zda si hráč umí poradit pod tlakem nebo jestli se bojí tvrdých zákroků. FIFA si takový luxus vzhledem k přímé hráčské kontrole úplně nemůže dovolit – a tak musí Müller-Möhring trošku podvádět.

Výborně je to vidět na příkladu německého útočníka Thomase Müllera z Bayernu Mnichov. Ten podle Müller-Möhringa „není dobrý v ničem, kromě schopnosti vybrat si dobře pozici. Vždycky si na hřišti najde to správné místo, je to úžasné.“ Jenže to „není skvělý driblér, neumí pořádně zakončit, síla jeho střel není nic moc.“

Když to všechno vývojáři naťukali do systému, vyšla jim z toho velice nízká celková cifra. Jenže Thomas Müller evidentně není špatný hráč – jeho přednosti se akorát hůře promítají do systému, s kterým FIFA operuje. A tak muselo dojít na menší manuální zásah a zvednout Thomasovo hodnocení. To se dnes nachází na čísle 86, což rozhodně není zlé.

zdroj: Vlastní

Kdyby Müllerovi jeho jmenovec napařil třeba nějakou sedmdesátku, asi by si to pěkně odnesl. Sami hráči si prý velmi často stěžují na to, že jsou ve hře podhodnocení. Třeba útočník Dortmundu Michy Batshuayi byl na Twitteru smutný z toho, že v EA nemají zrovna valné mínění o jeho přihrávkách. A při prohlídkách studia si prý hráči Müller-Möhringovi stěžují i osobně.

Nikdy nemůžete potěšit všechny, to je jasné. Sám se občas drbu na hlavě a ptám se sám sebe, jak je možné, že tenhle virtuos/kopáč je ve hře tak zoufalý/geniální. Ale kdybych své námitky předestřel všem těm lidem, kteří mají herní statistiky na starosti, jsem si jistý, že by byli schopní vytasit patřičné protiargumenty založené nejen na osobních pocitech, ale i na tvrdých, nesmlouvavých datech.

Což samozřejmě nic nemění na skutečnosti, že Özil je maximálně 85.

Nejnovější články