Valve chystá omezení výdeje sběratelských karet na Steamu
zdroj: tisková zpráva

Valve chystá omezení výdeje sběratelských karet na Steamu

17. 5. 2017 18:41 | Téma | autor: Adam Homola |

Sběratelské karty na Steamu se, podobně jako většina prvků této platformy v posledních měsících, také dočká velké změny. Po nedávno oznámeném nahrazení Greenlightu placeným systémem se ve Valve zaměřili na zneužívání sběratelských karet s cílem demotivovat podvodníky, kteří zásobovali Steam falešnými hrami. Nově tak nebudete dostávat sběratelské karty ihned po zakoupení hry, ale až po zatím blíže nespecifikované době.

Změna se prozatím netýká plošně všech her, naopak by měla postihnout ideálně jen malé procento podezřelých titulů. V případě, kdy algoritmy Steamu zavětří potenciální průšvih, budou od hry vyžadovat dosažení statutu „důvěryhodnosti“. Do té doby nezískáte ze hry jedinou kartu, ale jakmile se hra stane v očích algoritmu Steamu důvěryhodnou, obdaruje vás všemi příslušnými sběratelskými kartami. Tedy zpětně i těmi, které jste získali v „nedůvěryhodném stavu“ hry.

Valve se tímto chce ujistit, že danou hru kupují a hrají skuteční hráči, ne boti. Jak přesně se bude důvěryhodnost hry vyhodnocovat, zatím vývojáři z Valve nezveřejnili. Naznačili ale, že půjde o systém skládající se z několika ukazatelů, specificky navržených na rozpoznávání skutečných her od těch falešných.

Cílem je demotivovat podvodníky a zlepšit data, se kterými pracují algoritmy obchodu. Ty se dívají mimo jiné i na aktivitu kolem sběratelských karet a v současné době mohou mylně vyhodnotit falešnou hru jako populární částečně i díky velkému množství dat, týkajících se sběratelských karet.

Sběratelské karty jsou na Steamu od roku 2013 a svoji popularitu si, alespoň podle Valve, získaly poměrně rychle. V určité chvíli tak přestaly být pro různé podvodníky nezajímavé a začal řešit, jak karty využít ve svůj prospěch. Nakonec to vyústilo ve vydávání tzv. falešných her. Tedy her, u nichž podvodníci vygenerovali tisíce klíčů, které rozhodili mezi Steam účty ovládané boty. Ti se zase postarali o to, aby se hra spustila a „hrála“, zatímco daný účet na Steamu bobtnal na kartách. S takto podvodně získanými kartami se pak kšeftovalo na Steamu, kde lze za jejich prodej získat nejen jiné karty, ale také peníze. Generování tisíců klíčů i tahání karet z her pomocí botů a jinak prázdných účtů na Steamu nebylo podle Valve nijak zvlášť obtížné - největší překážkou tak bylo takovou falešnou hru na Steam vůbec dostat.

Jenže od toho tu zase existoval (a stále existuje, byť už dojíždí) Greenlight, jehož algoritmy a pravidla šla také relativně jednoduše obejít. S tím ve Valve údajně dlouho zápasili, jenže to byl boj s větrnými mlýny. Řešením by teoreticky mohlo být omezení generování klíčů, jenže to by zase omezovalo všechny poctivé vývojáře a vydavatele, kteří chtějí rozdávat klíče recenzentům i hráčům, dávat je do soutěží atd.

Proto padlo rozhodnutí omezit problém přímo v jeho jádru, tedy ve finanční atraktivitě a relativní jednoduchosti získávání karet. I v případě, kdy by se na Steam falešná hra dostala (což bude po uzavření Greenlightu jen otázka peněz), může být automaticky vyhodnocena jako podezřelá. A jestliže na takto podezřelou hru nasadí podvodníci armádu botů, nedosáhne hra na důvěryhodný statut nikdy a boti z ní tak nikdy nevytěží žádné karty.

Problém přitom není jen u zneužívání samotných karet, ale také jejich dopadu na celý ekosystém Steamu. Sběratelské karty totiž mohli mít praktický vliv i na váš Steam, bez ohledu na to, jestli jste vůbec kdy nějakou kartu získali, prodali nebo vyměnili. Algoritmy Steamu vyhodnocující popularitu jednotlivých her, pracují s hromadou dat. A jedním z relevantních zdrojů dat je právě i uživatelská aktivita kolem sběratelských karet.

Jestliže má nějaká hra spoustu populárních karet, hráči s nimi obchodují a vyměňují si je ve velkém, je to pro algoritmy Steamu jeden z jasných signálů popularity daného titulu. Taková hra může díky kartám poskočit mezi populární hry, a může se pak ukázat uživatelům na Steamu nebo ji může Steam s větší pravděpodobností doporučit.

Což je v případě oněch falešných her nežádoucí, neboť o populární hry nejde. Právě z falešných her prý ale proudilo obrovské množství nerelevantních dat, která jen kalila jinak „čisté“ algoritmy Steamu. Od omezení výdeje karet u některých titulů si Valve slibuje právě nutné pročištění dat, která se ve výsledku určitou měrou podílí na sestavování domovské stránky Steamu.

Nový systém vydávání sběratelských karet u některých her by měl být bez problémů kompatibilní i s novým systémem publikování her na Steamu – namísto Greenlightu bude stačit tvůrcům skrze Steam Direct zaplatit zatím stále neznámou částku a nebudou již muset řešit schvalování tak, jako je tomu nyní.

I kdyby si tak tvůrci falešných her svoji cestu na Steamu prostě jednoduše zaplatili, karty ze své podvodné aktivity stejně nedostanou. Valve na konci aktuálního oznámení také slibuje, že příští blog post bude už o částce za publikování hry skrze Steam Direct a o dalších změnách, které Steam platformu čekají.

Nejnovější články