Valve podnikla další krok proti umělému ovlivňování uživatelských recenzí na Steamu
zdroj: tisková zpráva

Valve podnikla další krok proti umělému ovlivňování uživatelských recenzí na Steamu

21. 11. 2017 12:34 | Téma | autor: Václav Pecháček |

Ve Valve stále nejsou spokojení se stavem uživatelských recenzí na Steamu. Posledně se snažili omezit vliv review bombingu, a tentokrát si vzali na paškál další nešvar – umělé ovlivňování toho, které recenze se zobrazí ve výběru těch nejužitečnějších. Ty se lidem zobrazují na prvním místě, přímo na kartě hry. Doposud všechno záleželo na prosté matematice toho, které uživatelské recenze dostaly od hráčů nejvíc palečků nahoru, ale s tím bude brzo konec.

Pokud jste někdy nějaké uživatelské recenze na Steamu zkoumali, asi jste si všimli otázky: „Byla tato recenze užitečná?“ a odpovědí „Ano“, „Ne“ nebo „Vtipná“. Tímhle způsobem jste mohli ocenit konstruktivní kritiku nebo do hloubky vysvětlenou pochvalu, zkrátka cokoli, co vážně ovlivnilo vaše rozhodnutí hru koupit či nekoupit. Co je na něčem tak primitivně jednoduchém potřeba měnit? Ve skutečnosti docela dost, a je to podobný příběh jako u review bombingu.

Zatímco většina uživatelů si odfajfkuje svých pár recenzí, které jim přišly nejužitečnější či naopak nejzbytečnější, najde se i druhý přístup. Menší skupina hráčů začne systematicky hlasovat pro určitý typ recenzí – buď pozitivní, nebo častěji negativní. Zároveň hlasují proti recenzím propagujícím opačný názor. Jejich cíl je jasný: protlačit svůj vybraný názorový extrém na hlavní stránku hry, a tedy k očím případných zákazníků.

Když pak upřesním, že někteří uživatelé ohodnotí pozitivně přes 10 tisíc pozitivních či negativních recenzí u jediné hry, asi je jasné, kde je tu problém. 10 tisíc recenzí si nikdo nepřečte, a tak určitě nejde o hodnocení užitečnosti konkrétních názorů. Stejný paleček nahoru dostane informativní výklad všeho, co je se hrou špatně, a „recenze“, jejímž jediným slovem je „gayyyyy“. A druhý případ rozhodně není užitečný vůbec pro nikoho.

Může tak snadno dojít k situaci, kdy si většina hráčů nějakou hru užívá a vkládá pozitivní reakce, ale desítka recenzí prominentně zobrazená na stránce hry je vesměs kritická, a to všechno kvůli pár lidem (a jejich botům), kterým se vývojáři nějak znelíbili – často něčím, co se hrou vůbec nesouvisí. Jistě, je možné stránku recenzí rozkliknout, zahrabat se do moře hráčských názorů a poctivě si vyhledat ty, které se vám zdají být užitečné, ale upřímně řečeno, jakkoli je takové chování zodpovědné, nikdo na něj nemá čas ani chuť.

No a tak přicházejí změny. Valve tenhle krok nedělají s lehkým srdcem, jak se můžete dočíst v jejich vyjádření: „Máme rádi systémy, které jsou transparentní a snadné k pochopení, protože je také snazší jim věřit. Bohužel to však vyústilo v systém, který umožňuje malé skupině manipulovat recenzemi do takového stupně, že to zjevně snižuje význam Steamu pro mnoho dalších hráčů.“

A teď konečně k tomu, co se vlastně změní. Jde o dva oddělené body, z nichž ten první upraví hodnocení užitečnosti či neužitečnosti dané recenze. Nový systém bude na názor hodnotitele recenze klást tím menší váhu, čím víc recenzí ohodnotí. Tahle nepřímá úměrnost se ale spustí až ve chvíli, kdy chování vypadne z normy. Když tedy ohodnotíte 5 recenzí, budou se vaše hlasy počítat stejně, jako kdybyste ohodnotili jednu. Jakmile jich ale bude nebývale hodně, každý další klik sníží vliv, který vaše hlasy mají na celkové hodnocení.

Druhý krok souvisí se zmiňovaným rozporem mezi celkovým uživatelským hodnocením hry a zobrazenou desítkou nejužitečnějších recenzí. Zatímco v minulosti jste mohli mít hru s pozitivním hodnocením 90 %, ale zobrazilo se vám 10 negativních recenzí, teď budou obě hodnoty ve stejném poměru. V předchozím příkladu by se vám tedy zobrazila jedna nejoblíbenější negativní recenze a 9 nejoblíbenějších pozitivních, byť by třeba ony pozitivní měly výrazně méně palců nahoru.

Steam recenze zdroj: tisková zpráva

Betaverze systému je už v provozu, takže si ho sami můžete vyzkoušet a utvořit si vlastní názor. Ten můj je prozatím trochu rozpolcený. Na jednu stranu mi argumenty Valve přijdou velmi rozumné a souhlasím, že s uživateli uměle ovlivňujícími zobrazení recenzí je třeba něco dělat. Na stranu druhou se pak podívám na stránku Call of Duty: WWII a vidím, že ze čtyř zobrazených negativních recenzí za poslední týden má ta nejoblíbenější 561 palců nahoru a poslední zobrazená 86, zatímco šesti pozitivním vévodí ta s 15 plusky.

Na tom už je přece jen něco divného, protože se tím pádem zdá, že na hodnocení užitečnosti recenzí skoro ani nezáleží. Tohle rozložení ovšem pramení z toho, že 56 % uživatelských recenzí nového CoD je pozitivních, takže evidentně není pravda, že celá komunita hru nenávidí a na hlavní stránce by měly viset pouze negativní reakce. Ale stejně mám pocit, že tohle zdaleka není poslední úprava a že Valve svůj systém ještě bude ladit. Koneckonců se zatím jedná pouze o betu.

Nejnovější články