Vědecká studie analyzuje pirátění her přes BitTorrent
zdroj: tisková zpráva

Vědecká studie analyzuje pirátění her přes BitTorrent

16. 5. 2013 12:20 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Kolem pirátství se toho už hodně napovídalo, ale mnohdy zůstává diskuse spíše u tvrzení bez nějaké dokladové studie podložené zveřejněným výzkumem. Což se rozhodli napravit Anders Drachen z Katedry komunikace a psychologie na univerzitě v Aalborgu a Robert Veitch z Katedry IT managementu na Kodaňské obchodní škole. Rozhodli se vypracovat studii, která zanalyzuje v určeném období reálná data z distribuce pirátských her na torrentech.

V rámci zveřejněné studie došlo k analýze distribuce her vydaných mezi 17. listopadem 2010 a 6. únorem 2011. Při výzkumu došli k tomu, že bylo vydáno napříč platformami včetně handheldů 173 titulů, z nichž se na BitTorrentu objevilo 127. Celkem tyto hry sdílelo 12,7 milionů (ovšem jinde ve studii se uvádí 12,6 milionů) unikátních IP adres, což je číslo, s nímž už se dají porovnávat tvrzení některých organizací.

Kupříkladu ESA uvedla, že „v jednom z měsíců konce roku 2009 bylo staženo 9,58 milionů kopií více než dvou set her“. Otázkou je, jak můžeme porovnávat data ze dvou odlišných let, zvláště na tak citlivém vzorku, jako jsou pouhé tři měsíce, které jsou náchylné na velkou diferenciaci v oblasti vydaných titulů.

I tak ale studie přichází se zajímavými daty. Máme zde více než dvanáct a půl milionu stažených ilegálních kopií her v období tří měsíců. Samozřejmě, tvůrci studie upozorňují na to, že toto číslo neznamená 12,6 milionu kupců, o které vydavatelé přišli a to je téma, kterému se chtějí věnovat v budoucnu. Zajímavé je, že velkou část objemu tvoří několik velkých titulů. Celkem 41,8 procenta celkového objemu peerů tvoří deset nejpirátěnějších her, přičemž první trojka zní: Fallout: New Vegas, Darksiders, Need for Speed: Hot Pursuit.

Tady narážíme na diskutabilnější část výzkumu - rozdělení podle žánrů. Nejšířenějším žánrem mezi stahovanými hrami je RPG, který následují akční adventur a taktické střílečky z pohledu třetí osoby. Nicméně dá se říci, že tato data jsou dost deformována faktem, že jde pouze o tříměsíční okno, kde se nutně projeví konkrétní tituly vydané v dané době – a zde zjevně zafungovalo kouzlo Fallout: New Vegas. Na prověření oblíbenosti žánrů by bylo lepší mít dlouhodobější sledované období, které pokryje třeba celý vydavatelský rok, ideálně dva.

Naopak, univerzálně by mělo fungovat porovnání průměrného hodnocení na Metacritics s počtem peerů. Zde, samozřejmě s nějakými výjimkami, platí, že čím vyšší hodnocení, tím větší počet peerů.

Ačkoliv má samozřejmě tento výzkum své limity, rozhodně jde o relevantní příspěvek do debaty o míře pirátství. Pokud vás zajímá metodologie, zdroje a další konkrétní čísla a výsledky, doporučuji si celou zveřejněnou práci přečíst.

Nejnovější články