Vše, co víme o PlayStation 5

AKTUALIZOVÁNO9. 10. 2019 16:10 - Téma
autor: Redakce Games.cz

Kdy vyjde konzole PlayStation nové generace a jaký bude mít výkon? Dočkáme se plynulého hraní v nativním 4K při 60 FPS? A jak to bude se zpětnou kompatibilitou, Blu-ray mechanikou a streamováním? Na vše se vám pokusíme odpovědět v tomto článku, který budeme v redakci postupně aktualizovat, jakmile vyplavou na povrch další zajímavé informace.

Aktualizace 8. 10. 2019: Sony potvrdilo název konzole PlayStation 5 a oznámilo také datum vydání: holiday 2020, což znamená předvánoční období příštího roku. Na povrch vyšly informace o novém DualShocku, společnost také upřesnila podporu ray tracingu: „trasování paprsků“ bude v PS5 implementováno na hardwarové úrovni.

Aktualizace 6. 6. 2019: Jim Ryan, CEO divize PlayStation, oznámil v rozhovoru pro CNET, že nadcházející PlayStation rozšíří zpětnou kompatibilitu s PS4 i na uložené herní pozice. Při hraní podporovaného titulu tak bude možné mezi konzolemi libovolně přecházet. Na nové konzoli také uvidíte své stávající přátele z PS4. Díky „cross-generational play“, jak CEO funkci označuje, si Sony slibuje snazší přechod na novou platformu a udržení komunity vcelku.

Jim také potvrdil, že nová konzole bude podporovat hraní ve 4K při 120 Hz.

Jak se bude nový Playstation jmenovat?

Už není pochyb, že next-gen od Sony ponese název PlayStation 5. Společnost to oficiálně oznámila na svém blogu.

Jaký bude mít PlayStation 5 výkon a parametry?

Část hardwarové výbavy už máme potvrzenou přímo od Sony. Informace jsme se dozvěděli z exkluzivního rozhovoru pro Wired, kde promluvil hlavní architekt PlayStation Mark Cerny. Některé podrobnosti potvrdilo i AMD ve svých prezentacích. Pro úplnost uvádíme i zbytek neoficiálních střípků, ty je ale nutné brát ještě s rezervou.

Oficiálně:

  • Osmijádrový procesor AMD s jádry Zen 2
  • Grafická jednotka AMD generace Navi
  • SSD úložiště
  • 3D audio na hardwarové úrovni (virtualizace i na stereo reproduktorech a ve sluchátkách)
  • Ray tracing na hardwarové úrovni (GPU)
  • Podpora 8K
  • Podpora hraní ve 4K při 120 Hz

Neoficiálně:

  • Takt procesoru až 3,2 GHz
  • Paměť GDDR6
  • SSD generace PCIe 4.0

Pokud bychom takt 3,2 GHz brali jako hotovou věc, šlo by o podstatný skok ve výkonu nové konzole. Oproti PlayStation 4 by se jednalo až o dvojnásobné navýšení frekvence (PS4 běží kolem 1,6 GHz, PS4 Pro na 2,13 GHz). Připočítat navíc musíme i vylepšení architektury Zen 2, která je už přeci jen na míle daleko od 6 let starých jader Jaguar. Nebál bych se mluvit o více než trojnásobném výkonu procesoru.

Podrobnosti o grafické jednotce jsou však stále zahaleny tajemstvím. Takty GPU Navi, počet jednotek ani rychlost pamětí ještě potvrzeny nebyly. Z úniků o Xboxu nové generace nicméně vyplývá, že by mělo jít o paměti GDDR6. Vzhledem k tomu, že nové konzole Sony a Microsoftu budou hardware od AMD sdílet, je pravděpodobné, že GDDR6 uvidíme i v PlayStation 5.

PlayStation next-gen

Co se podpory 8K týče, hádám, že hry si v takovém rozlišení nezahrajete – 8K, to je 4× více než 4K, rozhýbat takový počet pixelů při hratelných FPS nezvládne žádná z grafických karet, a to ani super high-end v podobě GeForce RTX 2080 Ti za více než 30000 Kč. Půjde tak spíše o podporu na straně rozhraní: konzole PS5 by měla mít HDMI verze 2.1, které dokáže protlačit až 8K při 30 FPS, s komprimací až 120 FPS.

PlayStation 5 bude podporovat i ray tracing. Z oficiálních zdrojů zaznělo, že se půjde o hardwarové řešení v rámci GPU. Na soudy je ještě brzo, nicméně hardwarová akcelerace dává naději v použitelný výsledek (co se framerate týče).

Největším posunem podle Marka Cerneho je osazení SSD disku, který umožní rychlejší načítání her, ale i modelů a textur během hraní, což by mělo mít zásadní vliv na uživatelský komfort i možnosti vývoje.

V Sony by se ideálně chtěli zbavit načítacích obrazovek. Za zavřenými dveřmi k tomu proběhla působivá demonstrace, kdy nechali zástupci Sony načítat scénu z posledního Spidermana na PS4 a zároveň na prototypu PS5. Aktuálnímu PlayStationu to trvalo asi 8 sekund, zatímco PS5 byl hotov za 0,83 vteřiny.

Přesný model ani kapacitu SSD jsme se z rozhovoru nedozvěděli. Mělo by nicméně jít o ultra rychlé řešení na míru, které svou propustností překonává vše, co lze momentálně osadit do PC. To nabádá k úvahám o využití SSD na rozhraní PCIe 4.0. AMD má totiž na trhu svou třetí generaci procesorů Ryzen, které společně s deskami X570 podporu sběrnice PCIe 4.0 premiérově zavádí. Nacházející konzole budou na této platformě stavět, takže to dává docela smysl.

PCIe 4.0 SSD zdroj: AMD

Bude PS5 zpětně kompatibilní s PS4?

Ano. Mark Cerny to potvrdil v rozhovoru pro Wired. Podle dalšího vyjádření od CEO PlayStation, Jima Ryana, plánuje Sony dokonce funkci „cross-generational play“. Ta umožní přenášet postup ve hrách mezi starší a novou konzolí. Z pohledu serverů PSN bude jedno, zda budete hrát na PS4 nebo PS5. Na nové konzoli tak uvidíte i své stávající přátele z PS4.

Zachována bude také Blu-ray mechanika a kompatibilita s aktuálním headsetem PlayStation VR.

Co víme o novém ovladači DualShock?

Nový DualShock ještě nedostal svůj oficiální název, nicméně v rozhovoru pro Wired i v oficiálním příspěvku na svém blogu se Sony podělilo o první informace.

Ovladač bude disponovat vylepšenou haptickou odezvou, namísto nynějších jednodušších vibrací, která by tak měla věrněji simulovat reakce na různé povrchy nebo nárazy ve hře.

Vylepšením prošly i triggery DualShocku (tlačítka L2/R2). Nově u nich půjde nastavit úroveň odporu, takže vývojáři budou moci „naprogramovat“ tuhost tlačítka podle situace ve hře: pocitově jiné bude natažení tětivy luku než akcelerace auta v terénu. Výsledkem by měla být zase o něco silnější „imerze“.

DualShock nově ponese oboustranný konektor USB-C.

Jaké exkluzivní tituly byly pro PS5 oznámeny?

Zatím nedošlo k představení žádných her pro nastávající generaci konzolí.

Jak se to má se streamováním?

Zdá se, že streamování a cloud gaming není u PlayStationu 5 na prvním místě. Podle dostupných informací bude další konzole stále dle klasického konceptu, kdy hry poběží na zařízení lokálně. Streamované hraní tak bude spíše doplňkovou záležitostí.

Neznamená to však, že by se v Sony takové ideje chtěli vzdát. Ostatně, streamování PlayStation her funguje už v rámci služby PlayStation NOW. Momentálně jde o trochu ořezanější verzi (rozlišení pouze 720p, chybí nejnovější hry), Sony má tak v plánu službu vylepšit a rozšířit. Z toho důvodu navázala společnost spolupráci s Microsoftem. Jakkoli to zní neuvěřitelně, cloudové služby má Microsoft na podstatně vyšší úrovni než Sony, oba rivalové tak uzavřeli memorandum, díky kterému bude moci japonský gigant využívat infrastrukturu serverů Azure, zatímco Microsoft si přijde na obrazové technologie Sony; obě firmy pak budou spolupracovat na rozvoji AI.

Jaká bude cena nového PlayStationu?

O ceně máme z úst zástupců Sony jen jednu zmínku. Mark Cerny v rozhovoru poskytl pouze vágní vyjádření: „Věřím, že budeme schopni vydat [konzoli] za cenu, která bude pro hráče zajímavá ve světle jejích pokročilých vlastností.“ To je opravdu mistrovsky podané nic. Očekáváme však, že se společnost Sony bude chtít vyhnout vyšší ceně, která sklidila kritiku při startu prodeje PlayStation 3. Tehdy nová konzole s 60GB diskem stála 599 USD (s 20GB diskem 499 USD). Úspěšnější PlayStation 4 přitom při uvedení stál 399 USD. Předpokládáme tak, že se Sony bude chtít vejít mezi tyto dvě cenovky.   

Kdy PlayStation 5 vyjde?

PlayStation 5 vyjde v předvánoční sezóně roku 2020, tedy příští rok někdy na konci listopadu. Sony to oficiálně oznámilo ve svém blogovém příspěvku.

Tagy: Sony next gen herní konzole playstation 5

Zdroj: GameSpot, Wired, Guru3D, techpowerup.com, AMD, notebookcheck.net

Poslední komentáře (0 / nových)

Vstoupit do diskuze (0 příspěvků)