Vše, co víme o Half-Life: Alyx
zdroj: tisková zpráva

Vše, co víme o Half-Life: Alyx

22. 11. 2019 10:35 | Téma | autor: Šárka Tmějová |

Trvalo to sice dlouhých 12 let, ale Valve se ke značce Half-Life přece jen nakonec vrací. Kdo v názvu čekal číslovku 3, byl vedle jak ta jedle – pokračování příběhu Gordona Freemana je stále v nedohlednu. Half-Life: Alyx se odehrává mezi jedničkou a dvojkou, jeho hlavní hrdinku můžete snadno odtušit z podtitulu. Vyjde exkluzivně na VR, a na poměry Valve dokonce skutečně zanedlouho.

Spolu s včerejším trailerem, o kterém už se lehce rozepsal Vašek, se na internetu vyrojilo několik rozhovorů s vývojáři, kde mimo jiné vysvětlují, proč se rozhodli na dnešní dobu netradičně udělat z Half-Life: Alyx titul čistě pro virtuální realitu.

Podle designéra úrovní Daria Casaliho, kterého spolu s ostatními zpovídal moderátor Geoff Keighley, je jedním z důvodů pohodlné ovládání. „Ovladače pro VR spolu s headsetem umožňují tvořit v hratelnosti takové detaily, které jen s klávesnicí a myší nejsou možné,“ říká.

„Čím víc jsme experimentovali s ovladači a headsetem, tím víc jsme si uvědomovali, jaké možnosti interaktivity to přináší. Když můžete sledovat zvlášť pohyby rukou a hlavy, všechno je to 3D, hýbe se to nezávisle na sobě. To s myší a klávesnicí nejde.“

Během hraní budete moct stát, sedět anebo využít room-scale, která vám umožní pohyb po místnosti, kde se nacházíte. Hra je, co se pohybu týče, připravená jak na teleport, tak i na chůzi pomocí analogových páček (z čehož vám možná bude zle) nebo na shiftování, které vás přenese plynuleji (ale možná vám stejně bude zle). Technologicky bude podporovat jak trackování prstů, tak i starší tlačítkovou metodu.

zdroj: Valve

Half-Life: Alyx byla technicky vzato hrou pro virtuální realitu ještě předtím, než měli ve Valve jasno, že to bude hra z univerza Half-Life. Valve totiž spolu s HTC vyvíjelo headset Vive, chyběl jim ale titul, který by virtuální realitu ve velkém prodával. Podle Davida Speyrera během prvních náčrtů rychle vyškrtli multiplayerové hry, hlavně kvůli nízkému počtu majitelů VR v době, kdy byl projekt v plenkách. Portal a Half-Life jim konceptem i kamerou z pohledu vlastních očí připadaly nejvhodnější.

Z Portalu by se ale kvůli hrátkám s fyzikou ve virtuální realitě lidem prý příliš snadno zvedal žaludek. Half-Life se naproti tomu zaměřuje na příběh, souboje, méně fyzikálně náročné hádanky i průzkum prostředí. Robin Walker k tomu dodává: „Stejně jako byla gravity gun esencí Half-Life 2, esencí Alyx je v některých ohledech VR. Byl to kotvící bod, na který jsme namotali ten zbytek.“

Z traileru už jste mohli vypozorovat nějaké ty povědomé tváře (a kraby) i mechaniky. Jsou tu zombíci, jsou tu výbušné barely, rostlinná světélka z jiných dimenzí i ctihodný úředník G-Man. Estetiku Half-Life si zkrátka nemůžete tak úplně splést.

Myšlenka Half-Life 3 byla prý pro Valve děsivou, skličující vyhlídkou a virtuální realita od velkých očekávání zvládla docela efektivně odvést pozornost. „Bylo snazší se nesoustředit na to, že děláme Half-Life 3 – raději jsme se soustředili na to, co lidi baví a na to, že postupujeme kupředu,“ říká Walker. Trojice vývojářů se zároveň vyhnula odpovědi na otázku, co Half-Life čeká v budoucnosti mimo virtuální realitu.

Malou útěchou může být to, že na Alyx pracuje velká část původního týmu, alespoň co se designérů a scenáristů týká. S dabéry postav je to jinak, v roli Alyx Vance se nevrátí její původní dabérka Merle Dandridge, což designér Greg Coomer zdůvodnil v rozhovoru pro PC Gamer velkým časovým odstupem mezi jednotlivými díly.

Coby mladší Alyx se tedy představí Ozioma Akagha, která v minulosti namluvila Plastic v Mirror’s Edge: Catalyst nebo Barbaru Casey v novém Wolfensteinovi. Ani Dr. Eli Vance se svého původního dabéra nedočká, jeho původní představitel Robert Guillaume bohužel před dvěma lety zemřel. Nahradí ho James Moses Black. Mezi navrátilce nicméně patří Mike Shapiro (G-Man), Ellen McLain (GladOS, pardon, hlas rozkazů Combine) a Tony Todd (no věděli jste, že Vortigaunti mají vlastního dabéra?).

Half-Life 2: Episode Two končí dramatickým cliffhangerem a nejspíš to tak i zůstane, u Alyx máme nicméně jistotu, že se vše jakž takž uzavře, jelikož má jít o předěl mezi Half-Life a Half-Life 2. Podle Valve i přes dějiště v headsetu s virtuální realitou půjde o hru klasické délky, na kterou si máte vyhradit mezi 10 a 15 hodinami.

Alyx Vance a její otec Eli odhalí jakési tajemství, které je zavede přímo do srdce combínské okupace City 17. Alyx se stane jedinou nadějí na přežití lidstva, ale jak víme z Half-Life 2 – všechno dobře dopadne!

Stejně jako většina her od Valve, i Alyx se dočká podpory modů a jejich editor Hammer je už teď připraven na tvorbu úrovní pro virtuální realitu, byť jde spíš než o jednoduché stavění pokojíčků o plnohodnotný programátorský nástroj. Už teď navíc za předobjednávku můžete získat nějaké ty skiny na zbraně a bonusový obsah do CS:GO a Doty 2.

Co se data vydání týče, trailer ho stanovil na neurčitý březen 2020. Podle předobjednávkové slevy na oficiální stránce na Steamu se zdá, že by Half-Life: Alyx mohlo vyjít 30. března, kdy akce končí. K hraní bude vyžadován headset pro virtuální realitu kompatibilní s rozhraním SteamVR, což jsou kromě Valve Index a HTC Vive i různé typy Oculu, Windows Mixed Reality a další.

Přestože půjde o hru pro virtuální realitu, minimální požadavky jsou na její poměry vcelku mírné. Alyx si vyžádá Windows 10 s 12 GB RAM, procesorem Intel Core i5-7500 nebo AMD Ryzen 5 1600 a grafickou kartu Nvidia GeForce GTX 1060 nebo Radeon RX 580 s 6 GB grafické paměti. Ale samozřejmě čím lepší hardware budete mít, tím méně se vám to bude trhat a je asi zbytečné připomínat, jak klíčová pro VR plynulost obrazu je.

Nejnovější články