Vývoj her v Česku v roce 2013 - část 2.
zdroj: tisková zpráva

Vývoj her v Česku v roce 2013 - část 2.

12. 3. 2014 20:00 | Z redakce | autor: Martin Bach |

Seznam všech českých her vydaných v roce 2013 jste už asi viděli díky odkazu v prvním díle našeho miniseriálu. Ve druhém dílu (z celkových čtyř) se tak můžeme pustit rovnou do povídání o tom, jak prožily uplynulý rok firmy Craneballs, Flow Studio, Geewa, Grip Games, Hexage, Hyperbolic Magnetism a Icarus Games. Sami se tak můžete přesvědčit, jak rozmanitou záležitostí je vývoj her v České republice.

 

Craneballs: Další krok k lepší budoucnosti

Ostravský tým Craneballs se po světě proslavil především střílečkou Overkill, kterou si od vydání v roce 2011 stáhlo přes 12 milionů lidí. Loňský rok se nesl ve snaze navázat na tento úspěch druhým dílem Overkill, což se podle Jana Čefelina, který odpovídal na naše otázky, podařilo.

Vedle Overkill 2 vydali Craneballs loni i remake své starší válečné stealth akce z roku 2010 s názvem 33rd Division a soustředili se na celkový rozvoj týmu. „Vyzkoušeli jsme několik vývojářských prostředí a také vývoj na nové hardwarové ovladače. Část našeho týmu se přestěhovala "na zkušenou" na tři měsíce do Barcelony a v průběhu roku jsme rozšířili náš tým o dva grafiky a jednoho programátora,“ popisuje změny v Craneballs Honza. I přes tyto investice do lidí, informací i technologií, mimo jiné i do oblasti analytických nástrojů, které zvýšily monetizaci jednotlivých her, zůstala firmy v černých číslech.

A plány do budoucna? „Pokračujeme ve vývoji tří nových projektů, které by letos měly spatřit světlo světa na iOS a Androidech,“ slibuje Honza s tím, že Craneballs chtějí zároveň rozšířit svou působnost na další trhy, jako je Čína, Rusko nebo země Jižní Ameriky. „Především ale chceme být nadále svobodnou firmou a nezávislým studiem, které produkuje hry podle svého nejlepšího vědomí a svědomí,“ zakončuje odpověď shrnutím firemního motta Jan Čefelin.

Flow Studio: Sázka na pohyb!

V nedávném článku o českých vývojářích, který publikovaly Lidové noviny, bylo řečeno, že jedním ze společných znaků řady českých týmů je schopnost najít si své místo i na menším trhu a uspět na něm. Zkrátka, být raději větší rybou v malém rybníce, než menší rybou v rybníce velkém. Příkladem tohoto přístupu může být i Flow Studio. Původně vzniklo se záměrem vytvářet klasické mobilní hry a prvotina Power of Logic tomu přesně odpovídala. Pak ale kluci objevili technologii Leap Motion, která přináší, zjednodušeně řečeno, rozhraní pro ovládání mobilu nebo počítače pohyby rukou (pokud vás zajímají podrobnosti, podívejte se na tuto přednášku).

Flow Studio vstoupilo do světa této technologie velmi odvážně a jejich hra Sortee a aplikace Midnight patří mezi první tituly pro platformu Airspace, která sdružuje hry a aplikace podporující Leap Motion. „Pro vývoj zaměřený na pohybové ovladače jsme v půlce roku získali investici 5 mil. Kč od Synot Holdingu a rozšířili jsme tým,” říká spoluzakladatel Flow Studia Petr Fodor. Aby ale nedošlo k nedorozumění - zatímco Midnight je aplikací určenou exkluzivně pro Leap Motion, Sortee si můžete zahrát i na obyčejném iOS zařízení. Konec roku 2013 tak Flow Studio oslavilo překonáním hranice 3,5 milionu stažení jejich her.

Podíl na tom měla i akční hříčka Octagon, kterou přes Flow Studio vydal nezávislý vývojář Lukáš Korba. Výroba téhle logické hry trvala pouhých pět měsíců, už dvakrát byla zveřejněna Applem na homepage iTunes a zaznamenala celkově přes 140 tisíc stažení, přičemž zhruba 10 % verzí bylo placených. „Díky úzce profilovanému žánru se zdá být snazší informovat a hledat média, potažmo i platící uživatele,” komentuje čísla sám Lukáš.

Přímo Flow Studio vidí svou budoucnost hlavně ve zmíněných pohybových technologiích. „Kromě Leap Motion do hry vstupuje Kinect 2, náramek Myo, Apple bude integrovat technologii Primesense do svých zařízení. Flow Studio se chce profilovat jako nejlepší vývojářský tým na tomto poli,” říká odvážně Petr Fodor.

Geewa: Jak přežít úspěch?

Geewa už dávno není malou začínající firmou a bez jakékoliv nadsázky ji můžeme řadit mezi největší vývojářské společnosti u nás. Největší růst přitom zažila právě během posledního roku a půl, kdy začala těžit z obrovského úspěchu svého facebookového kulečníku Pool Live Tour. Z původních 18 lidí se Geewa rozrostla až na 60 zaměstnanců a jak přiznal zakladatel společnosti Miloš Endrle v rozhovoru pro serveru Lupa.cz, s růstem přišlo i několik chyb a starostí - paradoxně spojených s tím, že se Geewa rozhodla utáhnout růst jen z vlastních zdrojů a nedomluvila se s žádným investorem.

„Mohli jsme růst daleko rychleji a dostat se třeba na mobilní telefony s kulečníkem daleko dříve. Obzvláště to je pak vidět s odstupem na tom, jak mohutně navyšovali kapitál naši konkurenti. (..) V tomto segmentu potřebujete zainvestovat poměrně hodně peněz, na druhou stranu se hodně projektů nepovede. Ale pak jeden vyjde a ty peníze se vám vrátí několikanásobně,” prohlásil ve zmíněném rozhovoru Endrle.

Geewa loni zvládla vedle Pool Live Tour ve verzi pro iOS vydat i titul Age of Defenders, za kterým stojí brněnské studio Cuketa, které Geewa koupila. O jeho tvorbě jste si mohli přečíst v reportáži Honzy Horčíka, kterou jsme vydali v době spuštění plné verze. Další dvě vydané hry pak spadaly do klasického portfolia Geewy - ať už šlo facebookovou Munchie Manii nebo webovou hříčku On Words.

V plánech Geewy nyní hrají velkou roli i mobilní telefony (ve vývoji jsou aktuálně čtyři tituly) a dokonce i vývoj aplikací pro interaktivní televize. „Až televize řeknou, že chtějí dělat interaktivní pořady, budou potřebovat platformu. A tu máme my,” popisuje Endrle svou vizi budoucnosti pro Geewu.

Grip Games: Ninjové dorazili...

Pražský tým Grip Games, který se dlouhodobě soustředí především na platformy od Sony, vydal letos na PS3 a PS VITA svou dlouho připravovanou plošinkovku Atomic Ninjas. „Na mobily vyjde za hodinu tolik her, co na PSN za rok,” shrnul hlavní výhody přístupu Grip Games v Levelu 233 Jakub Mikyska.

Firmě se dosud vyplácelo postupovat opatrně a chystat spíše menší hry, ovšem Atomic Ninjas už mířily ambicemi trochu výše. Hra sázela na originální grafiku a multiplayer s tím, že pokud se vše podaří, dočká se do budoucna i konverze pro další platformy. O tom, jak se Atomic Ninjas dařilo obchodně, se nám bohužel nepovedlo zjistit nic podrobnějšího, ale soudě podle ohlasů recenzentů a hráčů na webech jako Metacritic je pravděpodobné, že kluci z Grip Games čekali od své hry víc.

Hexage: Na pěti frontách

„Náš plán je každý rok stejný; vytvořit novou skvělou hru,” říká jeden ze dvou tahounů pražského nezávislého studia Hexage Patrick Höschl. Spolu s Davidem Peroutkou už za sebou mají hned několik velmi sympatických mobilních her včetně stálic, které znají statisíce majitelů Android zařízení - jde o hry jako Radiant, Robotek nebo Radiant Defense. V roce 2013 si svůj plán Hexage splnili prostřednictvím stylové akce s RPG prvky Reaper: Tale of a Pale Swordsman.

Nejenže hra sklízela pěkná hodnocení po celém světě (mezi nejlepší aplikace roku ji vybral i Apple). Úspěchem je i to, že ji autoři zvládli vydat hned na pěti platformách a do konce roku 2013 zvládli uspět i na Steam Greenlight. „Dostali jsme 25 tisíc 'Yes', což je na poměry Greenlightu opravdu hodně,” říká Patrick. Vedle dalšího nového projektu si tedy už nyní můžete vyzkoušet debut Hexage na PC - Reaper totiž na Steam dorazil před pár dny.

Hyperbolic Magnetism: Potřebujeme zrychlit!

„Rok 2013 byl pro nás přelomový hlavně proto, že jsme v červenci po dvou letech konečně vydali Lums pro iOS,” mne si ruce hned na začátku Vladimír Hrinčár z dua Hyperbolic Magnetism. Není divu, spolu s Jánem Ilavským totiž dokázali dokončit hru, kvůli které se do herního vývoje pustili naplno. V průběhu dvou let sice stačili vydat ještě několik dalších menších her, ale do Lums vkládali jednoznačně největší naděje.

„Vydání Lums se nám nakonec celkem podařilo, hlavně díky tomu, že jsme byli Applem propagováni na hlavní stránce amerického Appstore, ale také proto, že o nás napsali velmi pěkné recenze weby jako TouchArcade, 148Apps a Pocket Gamer,” shrnuje Vladimír a dodává i konkrétní čísla: 13 tisíc placených downloadů, 130 000 stažení zdarma a 4,5% podíl z celkových příjmů v in-app platbách. „Což je trochu paradoxní, protože ve hře je vlastně vůbec nepotřebujete.” Pokud vás zajímá zákulisí vývoje této hry blíže, určitě mrkněte na tuto přednášku z GDS 2013.

Rok 2014 pak chtějí Hyperbolic Magnetism zahájit portem Lums na Android zařízení a následně se věnovat dalším projektům, které v tuto chvíli ještě nechtějí odhalovat. „Jednoznačně největší výzvou pro nás ale bude stále prosazení se na Appstore, protože pro malé studio je zde prakticky nemožné soupeřit s velkými vydavateli. Dále budeme muset zvážit náš přístup k free to play modelu, který momentálně dělá na Appstore většinu tržeb a klasické placené hry už mu nedokáží konkurovat,” říká Vladimír. Sice zároveň dodává, že to automaticky neznamená, že Hyperbolici začnou F2P hry dělat, ale musejí podle aktuální situace plánovat vývoj dalších her. „Pro indie hru bez velkého budgetu na marketing je momentálně reálné na Appstore takových 10-20 tisíc placených downloadů. A podle toho musíme tedy plánovat dobu vývoje.”

„Takže abych to shrnul: musíme promyslet strategii jak přežít v roce 2014 na Appstore, radikálně zrychlit vývojový cyklus her, posunout se na jiné platformy a samozřejmě dělat kvalitní a zábavné hry.”

Icarus Games: Petr Vochozka strikes back?

Jméno Petra Vochozky musel slyšet snad každý, kdo se někdy zajímal o vývoj her v Česku. Zakladatel Vochozka Trading, pod kterým Vochozka vydával jedny z prvních komerčních her českého původu, následně majitel Illusion Softworks, kde vznikly značky jako Hidden & Dangerous, Mafia nebo Vietcong. Po prodeji IS americkým 2K se Vochozka ještě nějakou dobu pohyboval kolem 2K Czech, ale následně z herního prostředí prakticky zmizel.

Žádosti o rozhovor (včetně té pro účely tohoto článku) se nám vracely s odmítavým stanoviskem. Ale Vochozka z herního světa úplně nezmizel - v roce 2011 založil malé nezávislé studio Icarus Games, které od té doby pracuje na casual hrách pro mobily a osobní počítače. Loni Icarus Games debutovali „hidden-object” adventurou Lost Civilization. Hra vyšla zatím jen na PC a Macu, podle oficiálních stránek se ale chystají i verze pro Android a iOS. Na příští rok pak Icarus Games chystají dětskou interaktivní novelu Time Treasury a podle našich informací je v týmu rozpracováno i několik dalších projektů.

Vývoj her v Česku v roce 2013 - část 1.: About Fun, Alda Games, ARK8, Bohemia Interactive, CBE Software, Cinemax

Vývoj her v Česku v roce 2013 - část 2.: Craneballs, Flow Studio, Geewa, Grip Games, Hexage, Hyperbolic Magnetism a Icarus Games

Vývoj her v Česku v roce 2013 - část 3.: Indev Brain, Keen Software House, Madfinger Games, Mingle Games, Morning Fall, Nox Games, OFF Studio.


Nejnovější články