Vývojáři Ooblets oznámili exkluzivitu na Epic Games Store a stali se terčem nepřijatelné kyberšikany
zdroj: tisková zpráva

Vývojáři Ooblets oznámili exkluzivitu na Epic Games Store a stali se terčem nepřijatelné kyberšikany

6. 8. 2019 12:55 | Komentář | autor: Václav Pecháček |

Ooblets. Roztomilá hra o farmaření, kterou sami vývojáři popisují jako kombinaci Harvest Moon, Animal Crossing a Pokémonů. Vychováváte svoje ooblety, prozkoumáváte krajinu, bojujete s divokými potvůrkami. Jak by taková hra mohla vyvolat stěží uvěřitelnou vlnu vzteku a nenávisti? Tím, že vyjde exkluzivně na Epicu.

Všechno začalo 1. srpna, kdy dvoučlenný tým Glumberland na svých stránkách oznámil uzavření exkluzivní dohody s Epicem. Výměnou dostal peníze dopředu a garantovaný příjem za daný objem prodejů. Pro vývojáře bezesporu výborná zpráva, však k ní sami napsali: „Snímá to z nás ohromné břemeno, protože teď, ať už se stane cokoli, hra neselže a my se nebudeme muset nastěhovat zpátky k rodičům.“

Zdá se to být jako nepříliš populární, nicméně absolutně pochopitelný finanční krok. Jenže. Celý příspěvek se nesl v žertovném, lehce výsměšném stylu, který charakterizuje celou komunikaci kolem Ooblets (když se chcete přidat k mailing listu, máte zadat „svou pitomou emailovou adresu“), a zrovna v citlivém případě Epic Games Store to nebyl ten nejšťastnější krok.

Hlubiny internetu odpověděly přesně tak, jak to žádný rozumně myslící člověk nechce vidět: Kampaní připomínající psychologickou válku. „Úplně nás to zničilo,“ píšou vývojáři v příspěvku podporovatelům na Patreonu, který můžete najít na webu GamesIndustry. „Dostáváme tisíce, ne-li desítky tisíc, nenávistných, výhrůžných zpráv, na všech možných platformách, nonstop.“

„Poslední dva dny bez ustání brečím a mám pocit, že se kolem mě zhroutil celý svět.“

Komunita na Patreonu jen o málo přesahuje 1 000 lidí. Pakliže vývojáři skutečně dostávají desítky tisíc zpráv, kdo za nimi ve skutečnosti stojí: Lidé, kteří mají legitimní důvod protestovat, protože se jim nechce používat launcher Epic Games a kteří dle slov vývojářů do té doby na Patreonu tvořili „rozkošnou komunitu“? Anebo anonymní dav, který ze všeho nejvíc touží po tom, pořádně si vybít vztek?

Nemůžu nabídnout definitivní odpověď, zato ovšem můžu přiblížit taktiku, kterou někteří „kritici“ používají. Například falešný screenshot, na němž jeden z vývojářů říká, že gameři patří do plynu. Nebo snímky konverzací upravené ve Photoshopu tak, aby byly vytrženy z kontextu a aby to vypadalo, že vývojáři svými fanoušky naprosto pohrdají.

Když jsem dnes dopoledne prolézal discordový server hry, narazil jsem na spoustu skutečných odpovědí od vývojářů, které byly vzhledem k situaci dost agresivní nebo necitlivé. Ale zároveň po Twitteru kolují vyloženě vymyšlené obrázky – vývojář kupříkladu zcela oprávněně verbálně sestřelí trolla a někdo na místo původní otázky vloží jinou, rozumnou. Je těžké zjistit, co je vlastně pravda, aniž by se člověk pustil do vyhledávání konkrétních termínů z konkrétních screenshotů na Discordu.

Manipulace stranou: Pokud někdo opravdu chce, aby projekt uspěl, pokud vývojářům fandí a přeje jim co nejhladší cestu k co nejlepší hře, pak pro něj nedává moc smysl exkluzivitu kritizovat – kdyby podmínky nebyly pro tvůrce výhodné, pak by snad smlouvu s Epicem nepodepsali. (Tuhle myšlenku hezky shrnul Jeremy Peel z VG247.)

Příkladem pro to, že smlouva s Epicem se hrám navzdory negativnímu PR může vyplatit, je například Metro Exodus, jehož prodeje převýšily očekávání, z menších her pak třeba Rune II, která se vyhnula early accessu a nabobtnala, nebo velmi dobře prodávané Satisfactory.

Ale dobrá. Každý má právo být rozčilený, zvlášť podporovatelé z Patreonu, kteří vývojářům celou tu dobu pomáhali, a spousta z nich také svoje rozčarování projevila naprosto slušným a konstruktivním způsobem v dedikovaném kanálu na Discordu. Obavy z toho, že nákup na Epicu bude v některých geografických oblastech velice nevýhodný nebo že launcher zatím postrádá některé funkce důležité pro lidi se zdravotním postižením, jsou samozřejmě relevantní.

Ovšem někde se musí udělat tlustá černá čára. Čára, jejíž překročení by měly odsoudit obě strany barikády. Výhrůžky, osobní urážky, falešné screenshoty sloužící jen k tomu, aby se vášně ještě víc rozhořely – nic z toho není součástí legitimní diskuze.

Své k tomu v oficiálním vyjádření řekl i samotný Epic: „Podporujeme právo herní komunity na svobodné a kritické vyjadřování, včetně tématu Epicu, našich produktů a našeho obchodu. Pokud všichni sdílí své upřímné názory, nakonec zvítězí ty nejlepší myšlenky.“

„Oznámení Ooblets zvýraznilo rostoucí znepokojivý trend, který narušuje zdravou veřejnou debatu – koordinovanou a promyšlenou tvorbu a šíření falešných informací včetně falešných screenshotů, videí a technických analýz, spolu s obtěžováním našich partnerů, šířením nenávisti a zastrašováním těch s opačným názorem.“

Chápu, pokud někomu Epic Store vadí. Taky nejsem zrovna nadšený z tříštění svých herních knihoven. Rozumím i tomu, že se leckomu nezamlouvá jeho agresivní taktika nakupování exkluzivit. V tom případě je v pořádku dát svůj postoj najevo, civilizovaně se s vývojáři pobavit a hru, v tomhle případě Ooblets, si na Epic Store nekoupit. To stejné platí pro hráče, které znechutil ironický, lehce posměšný tón, pro někoho vtipný, pro jiného ne, který vývojáři zvolili (a který, jak je potřeba zopakovat, je typický pro celou jejich předchozí komunikaci).

Ostatní hráči, kteří se na podivné Pokémony těší natolik, že jim je jedno, kde si je zahrají, snad ocení, že vývojářské studio může pracovat s větším klidem na potenciálně ještě lepší hře.

Sám nevím, jestli mi budou Ooblets stát za to, abych si je na Epicu koupil. Ale jedním jsem si naprosto jistý: Kyberšikana herních vývojářů není a nemůže být přijatelnou reakcí.

Nejnovější články