World of Warcraft má problémy. Zachrání ho obrovský patch?
zdroj: tisková zpráva

World of Warcraft má problémy. Zachrání ho obrovský patch?

29. 4. 2019 18:30 | Téma | autor: Pavel Skoták |

Devět měsíců od vydání zatím posledního datadisku k World of Warcraft uteklo jako voda. Pro mě je to navíc velmi netradiční situace, protože po těch letech je to poprvé, co jsem nechal vypršet posledních několik týdnů svého předplaceného herního času a nemám v plánu ho v dohledné době obnovit. Pravdou totiž je, že z Battle for Azeroth se brzy může stát bitva o zbytky wowkařské komunity. Nepříliš dobrý stav by ale snad mohl v nejbližších měsících zvrátit obrovský patch 8.2.

Veřejná beta 2.0

Přiznám se, že když jsem v loni v září uděloval BfA v recenzi sedmičku, rozhodně jsem si takhle nový datadisk nepředstavoval. Po skvělém Legion byl v pořadí sedmý datadisk s nadšením očekáván. Důkazem byly i rekordní prodeje hned po vydání. Dnes ale převládá zklamání.

Spoustu kontroverzních rozhodnutí a špatných designových zásahů do dobře rozjeté hry komunita nesla s velikou nelibostí. Že se na fórech začalo po pár dnech objevovat rozhořčení z nedostatku obsahu po vylevelování postav, tehdy nebral nikdo moc vážně, ale jakmile se počet hráčů na maximální úrovni rozrostl, začaly se rozevírat i pomyslné nůžky obsahující široké spektrum hráčů s různými styly.

Jednou z největších výhod World of Warcraft je totiž prakticky nevyčerpatelný obsah. Vždy je co dělat. Hráči se tak můžou s klidným svědomím vracet do starších lokací a raidů, sbírat předměty, plnit achievementy a podobně.

Problém je, když taková situace nastane těsně po vydání nového datadisku. Vzpomínal jsem nedávno na doby Warlords of Draenor, předchozího nepříliš úspěšného datadisku. I když ho zpětně nehodnotím kladně, díky základně (Garrison) a rozkouskované příběhové kampani otevírané co týden měl hráč alespoň iluzi průběžného obsahu. Už jen vyzkoušení a otevření všech budov v základně si vyžádalo spoustu času, surovin a přestav. Obsahové prázdno se tak dostavilo mnohem později.

Když se ohlédnu za uplynulými devíti měsíci, z velké části na mě BfA působí jako taková druhá otevřená beta pro platící hráče. I když bylo od začátku jasné, že hráčům vadí absence endgamové lokace a náhrada artefaktů v podobě Heart of Azeroth je jednoduše špatná, Blizzard už neměl prostor ani jednu situaci vyřešit. Vypustil tak do světa hru v nepříliš lichotivém stavu, který snadno přebil i krásně zpracované lokace a potenciálně zajímavý obsah v podobě Warfronts.

Nic nedopadlo tak, jak komunita očekávala, a když se ukázalo, že si i na slíbené Zandalari trolly a námořnický národ z Kul Tirasu bude muset pěkně dlouho počkat, začali být nespokojenci opravdu slyšet.

Záchrana z hlubin

Startovací raid Uldir přešla část komunity prakticky bez povšimnutí. Umístění na hordím Zandalaru způsobilo, že zápletka kolem této titánské laboratoře utekla aliančním hráčům a jejich (minimálně příběhová) motivace navštěvovat toto místo byla minimální.

Resumé si Blizzard vylepšil alespoň druhým raidem, v němž vtrhli alianční hrdinové do trollího města Dazal’alor, kde zabili dlouho vládnoucího krále Rastakhana. Na pozadí toho se noční elfové rozhodli otevřít frontu v Darkshore a pustit se do boje o své místo ve světě, které se povážlivě zmenšuje. Podobná přetahovaná probíhá i v Arathi Highlands.

Do toho všeho připomíná dříve zbožňovaná Sylvanas stále víc jednoho ze svých předchůdců, orka Garroshe. Navzdory ujištěním tvůrců, že se scénář o povstání uvnitř Hordy nebude opakovat, všechno nasvědčuje opaku a hráči už jsou vývojem ve hře velmi unavení a frustrovaní.

zdroj: Archiv

V polovině března nicméně vstoupil na testovací servery obrovský patch 8.2, který by měl do hry přidat dalšího účastníka v boji o Azeroth, rozvinout několik příběhových linek a ještě ke všemu přidat nový sandboxový ostrov Mechagon, který vychází z poměrně populárního konceptu Timeless Isle ze skvělého datadisku Mists of Pandaria. Jakmile se nový obsah dostal do spárů komunity, začal se z hlubin nořit nespočet zajímavých informací, které doprovázelo i několik oficiálních oznámení.

Nový obsah pro Battle for Azeroth s sebou přinese opravdu hodně věcí, které by mohly zvrátit jinak nepříliš dobře přijímaný datadisk. V prvé řadě dojde na alespoň endgamové přepracování Heart of Azeroth, rozdělování vlastností a talentů a další úpravy týkající se tohoto prohřešku proti hráčské identitě.

Novému obsahu pak bude dominovat zbrusu nová obrovská lokace Nazjatar, v níž by se měl uzavřít příběh královny Azshary, která se za cenu získání moci nebála obětovat svůj vlastní lid a dala tak (s troškou pomoci od Starých bohů) vzniknout nagám.

zdroj: Archiv

Právě kolem nag, Azshary a jednoho z Pillars of Creation by se měl točit příběh v nové lokaci vyzvednuté ze dna oceánu. Lokace by měla fungovat na bázi otevřeného světa s postupně odemykaným obsahem, novými přáteli pro Hordu i Alianci, se spoustou nových questů a world questů a samozřejmě po nějaké době i raidem, který vše završí a posune hráče směrem k N’zothovi a Starým bohům.

U mě osobně ale budí největší zájem Mechagon. Není to z toho důvodu, že by snad ostrov mechanických gnómů se „zlým“ králem, jehož cílem je osvobodit celý Azeroth od Curse of Flesh (vlastnictví těla z masa a krve), působil zajímavěji než Nazjatar. Co z Mechagonu cítím, je obsah, který měl být dostupný od samého začátku. Respektive měl v Battle for Azeroth zastávat roli takového Suramaru pro chudé.

Datadisk Legion nabízel po dolevelování nezapomenutelný zážitek z obrovského města Suramar a přilehlého okolí. Sloužilo jako zóna nejen pro endgame, ale také pro dva dungeony a raid a hráči měli důvod se do této lokace vracet i v pozdějších patchích.

Mechagon se svým mega-dungeonem o osmi bossech nabízí velký sandboxový ostrov, kde se kromě příběhu a stabilních základen bude vše odehrávat v závislosti na hráčském nastavení a průzkum ostrova se všemi jeho proměnnými bude trvat týdny až měsíce.

Fakt, že je tento gnómský ráj co by kamenem dohodil od pobřeží Kul Tirasu, ve mně opravdu budí dojem, že se s podobnou lokací počítalo od samého začátku a přiznejme si, že mít do ní přístup dejme tomu od podzimu, rozhodně by se mi hrálo líp. Obří pískoviště s nesmírnou volností by krásně posloužilo k překlenutí času mezi jednotlivými raidy a vzhledem k množství věcí k prozkoumání a nafarmení, které lokace slibuje, by dost možná Mechagon vystačil i do vydání patche 8.2.

Tak jak? Bude líp?

Pevně ve zlepšení doufám. Zatímco Legion nabídnul hráčům spoustu obsahu obohacenou jedinečnou identitou pro každou třídu a specializaci, Battle for Azeroth všechno utlumil na minimum a ani válečná mašinerie, která měla být alespoň v začátku ústředním motivem, prostě nestačí.

Namísto dalšího rozšíření budování vlastní základy nebo navazování nějakého užšího vztahu s postavou a frakcemi se hráčům dostalo jen zdlouhavého čekání na cokoliv nového, nemožnosti zvolit si rekrutované jednotky, absence společníků při projíždění světa, vyškrtnutí endgame zóny a velmi špatně zpracovaného Heart of Azeroth.

Poprvé po letech jsem rád, že jsem si dal od World of Warcraft plnohodnotnou pauzu. Svůj návrat teď očekávám čistě jen ze zvědavosti. Mám strach se začít naplno těšit, protože by mohlo dorazit jen další zklamání, které je tak trochu synonymem Battle for Azeroth. Méně je někdy lépe a doširoka rozkročený příběh, který Blizzard servíruje, zatím ničemu příliš nepomáhá.

Nezbývá než doufat, že mají autoři přesně daný plán, kterého se drží, a že v následujících měsících vyrazí komunitě dech nejen návratem do minulosti prostřednictvím WoW: Classic, ale také při útoku na sídlo královny Azshary. Snad budu u toho.

zdroj: Archiv

P.S. Kromě zmíněných lokací a přepracovaného systému s Heart of Azeroth toho patch 8.2 přinese opravdu hodně včetně setů pro taureny a gnómy, heroic verze bitvy o Arathi nebo nových ostrovů, na které se hráč podívá v rámci Expedic. Zásadních změn se dočkají i mounti, které bude možné vybavit různými specialitami. Kompletní přehled se dá najít například na Wowpedii.

Nejnovější články