Zenimax žaluje Oculus VR - kauza rozhodně není černobílá
zdroj: tisková zpráva

Zenimax žaluje Oculus VR - kauza rozhodně není černobílá

22. 5. 2014 16:34 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Podrážděná reakce Zenimaxu na koupi Oculus VR Facebookem zprvu vypadala jako dětinské gesto firmy, která nechala odejít Carmacka, jenž se následně stal klíčovým prvkem vývoje virtuální reality. Plný text žaloby Zenimaxu však naznačuje, že se žalující strana může cítit poškozená, přestože udělala několik zcela fatálních chyb a víceméně si za vše může sama.

Původně se zdálo, že předmětem sporu je osoba Johna Carmacka. Podle Zenimaxu si odnesl do Oculus VR "know how a své nedocenitelné zkušenosti", které nebyl právě v Zenimaxu (viz článek). Podle žaloby bylo propojení Palmera Luckeyho a Oculus Rift se Zenimaxem mnohem těsnější, stejně jako spolupráce obou subjektů. Pro Zenimax však bohužel tato spolupráce zjevně nebyla řádně smluvně ošetřena.

Oculus VR jakákoli nařčení odmítá, což Petr sesumíroval v tomto článku. Jakmile se ale začtete do žaloby Zenimaxu, začnete nechápavě přemýšlet, proč tohle všechno Zenimax dělal, když neměl žádnou záruku, že ze svého investovaného času, peněz a lidských zdrojů něco bude mít. Celé znění dokumentu, kde Zenimax vysvětluje svůj postup najdete na Polygonu. Pokusím se vystihnout jen nejdůležitější věci, včetně časového vývoje celé kauzy, která občas připomíná telenovelu z vývojářského prostředí.

Zenimax prý investoval desítky milionů dolarů do vývoje vlastní virtuální reality. V roce 2011 v texaské pobočce začal Carmack pracovat jako šéf týmu Zenimaxu na výzkumu virtuální reality. V dubnu 2012 se Carmack seznámil s Luckeym, který měl, cituji: „Primitivní headset virtuální reality, jemuž říkal Rift a byl založen na displeji s širokým polem výhledu. Ze své předchozí práce v Zenimaxu Carmack dospěl k tomu, že právě toto široké pole může pomoci k vytvoření pohlcujícího zážitku.“

oculusrift zdroj: tisková zpráva

Z následujícího textu vyplývá (respektive to tvrdí Zenimax), že tato verze Riftu byla velmi spartánská, postrádala velkou část funkčních prvků (senzory pohybu) a obecně byla studentským projektem. Carmack požádal o kopii Riftu a Luckey mu jej poslal. V tu chvíli na Riftu začal pracovat jak Carmack, tak i jeho tým v Zenimaxu. Provedli na Riftu řadu HW vylepšení a vyvinuli speciální software. Navíc modifikovali hru Doom 3: BFG Edition, aby pracovala na Riftu s použitím už dříve interně vytvořeného softwaru pro virtuální realitu. Jednoduše, Zenimax dodal Riftu opravdovou funkčnost. Proto se hned musím ptát, proč proboha předtím nedošlo k nějaké dohodě či smlouvě?

Dle Zenimaxu došlo k podpisu NDA vzhledem k blížící se E3, kde měl být Rift předveden. Na E3 Zenimax zajistil Riftu vše potřebné – hardware, software, dodal onu upravenou verzi Riftu, vlastní software vyvíjený pro virtuální realitu, pracovníky, kteří vše obsluhovali, a samozřejmě potřebné PR, aby si projektu všimlo co nejvíce médií.

Právě v této chvíli ale dle Zenimaxu začaly problémy, protože Luckey si všiml, jaký je zájem o jeho Rift a pár dní po skončení E3 založil společnost Oculus. Tipuju, že Zenimax moc virtuální realitě nevěřil. E3 prezentace Riftu společně s BFG edicí Doom 3 měla být demonstrací progresivity firmy a hlavně hry samotné. Místo toho se ale právě Rift stal hlavní hvězdou show...

Následně dle Zenimaxu Oculus využil hardware a software Zenimaxu k vývoji SDK kitu. Ve zkratce Zenimax tvrdí, že všechny důležité první kroky při vzniku a prezentaci Riftu byly provedeny s vybavením a zdroji Zenimaxu.

Po E3 2012 a založení Oculus VR ale Zenimax zjistil, že se děje něco, s čím firma nepočítala - o Rift je velký zájem. Měsíc po skončení E3 začala vyjednávání s Luckeym, jak bude Oculus kompenzovat Zenimax za všechny investice, které do projektu nalil. Dovolím si poznamenat, že tedy dost pozdě.

will-smith-oculus-rift-face zdroj: tisková zpráva

Luckey mezitím získal další spolupracovníky a hlavně investory a z Oculus Rift se začal klubat velký projekt. Dle Zenimaxu se Luckey a spol. začali vyhýbat jakékoliv komunikaci a na nějakou kompenzaci vůbec nedošlo. Zenimax chtěl přitom finance či podíl v akciích. Když v tuto chvíli skočíme do budoucnosti, tak Facebook koupil Oculus VR za dvě miliardy dolarů a Zenimax z nich nemá ani cent.

Další část žaloby se věnuje i smlouvě Johna Carmacka, který podepsal, že vše, co pod Zenimaxem vyvine a vytvoří, bude patřit Zenimaxu. Argumentace zní, že ve fázi před založením Oculus Carmack a jeho tým pracovali za peníze Zenimaxu a veškerý pokrok v rámci vývoje Riftu z tohoto období by tedy měl patřit Zenimaxu. Navíc prý během úprav Riftu použil znalosti a software, který už dříve vyvinuly další týmy Zenimaxu.

I další klíčové části Riftu prý pochází z dílen Zenimaxu, kupříkladu prý Luckey nedokázal vytvořit vhodný funkční displej, což se povedlo až Carmackovu týmu s použitím znalostí nabytých v Zenimaxu. Následně měl Luckey ještě porušit smluvené NDA, jehož text najdete ve znění žaloby. Navíc prý Oculus neoprávněně využíval značky Zenimaxu jako Doom, Skyrim a Rage, přičemž Doom 3: BFG Edition následně využíval bez souhlasu Zenimaxu.

Nebudu opisovat celou žalobu. Z předchozích řádků by mělo být celkem jasné, co Zenimax „žere.“ Ve firmě se zjevně dlouhé roky pracovalo na prototypech virtuálních technologií. Poznatky z tohoto výzkumu následně využil Carmack a jeho tým ve vývoji Riftu do známější podoby, ovšem je třeba zdůraznit – se souhlasem Zenimaxu.

john-carmack zdroj: tisková zpráva

Je otázka, zda si představitelé Zenimaxu mysleli, že mají gentlemanskou dohodu s Luckeym, jestli šlo jen o způsob, jak Carmacka ve firmě udržet, nebo zda prostě nevěřili, že Rift bude úspěšným projektem a spíše jej využili pro postup ve vlastních vývojových projektech a jen tak mimochodem radikálně vylepšili i Rift. Pro právníky bude asi důležité, že nedošlo k podepsání žádných smluv, a že Carmack a další členové týmu, co odešli do Oculus VR, neměli ve smlouvách konkurenční doložku, která by přesně tomuto zabránila.

Soud by měl naopak řešit, do jaké míry skutečně Zenimax pomohl Oculus VR k rapidnímu rozvoji. Operovat s termíny jako intelektuální vlastnictví a know how je velmi ošemetné. A pokud Zenimax ve své žalobě nelže, pak se skutečně firma a její pracovníci výrazně zasloužili o rozvoj Riftu. V tom případě není vyloučené, že by Oculus musel přijít s kompenzací.

Nejnovější články