Vezměte si rozsáhlost mapy Černarusi. A do ní zasaďte mrtvá města i mrtvé lidi, kteří se vás snaží zmrtvit a živé lidi, kteří se snaží přežít. Musíte jíst, musíte pít, a když se odlogujete na špatném místě, můžete se vrátit k mrtvolce, kterou sice oživíte, ale o vybavení jste už přišli. S tím samozřejmě souvisí fakt, že tohle není akce. Velmi často pochodujete mnoho minut ztichlou krajinou, do níž cvrlikají jen ptáčci... dokud se neozve zachroptění zombíka. A když dojde na město, je třeba přemýšlet, taktizovat a nemyslet, že přesilu prostě ustřílíte.
Projekt je momentálně v alfa verzi, takže není prostý chyb, ale pokud si uvědomíte, že tohle dělal jeden člověk ve svém volném čase, nejde se neubránit údivu. A nebudete sami. Momentálně je ve hře padesát tisíc živých postav, přičemž průměrná životnost činí necelou půlhodinku. Další zajímavé statistiky najdete na oficiálních stránkách, odkud si mod můžete stáhnout.
Hall do hry přidal spoustu nových zbraní; vozidel, která jde opravit; zvířat, která jde ulovit a se správnými nástroji stáhnout a další a další drobnosti, které prohlubují autentický pocit survival hororu. Pro Bohemia Interactive je to momentálně fascinující experiment, který se rozhodli pořádně prozkoumat. Hall by časem rád přidal prvky počasí (střídání dne a noci zde už samozřejmě je) a prohloubil zpracování typů budov – momentálně jsou rozděleny podle toho, k čemu slouží a co zde najdete – obytné, průmyslové a vojenské. A pro pořádnou artilerii si do supermarketu asi nepůjdete.
zdroj: Archiv
Velmi zajímavě zní systém, jenž zvýrazní, kteří hráči někoho zabili. Na první pohled to koliduje s představou prostého simulátoru zombie apokalypsy, ale podle Halla to bylo nutné k ukočírování směru hraní, které se najednou zvrhlo. „Došlo k tomu, když jsme spustili první evropský server, který se od původního mírumilovného novozélandského dost lišil. Najednou jsme viděli, jak každý zabíjí každého. Myslím, že tady zaúřadovala jazyková bariéra – mluvilo se rusky, německy, anglicky – a hra se propadla do totálního chaosu".
Samotná „Bohemka“ je zjevně z modu potěšená, protože podle Marka Španěla se prodej hry na Steamu zvednul od momentu vydání DayZ pětkrát. Navíc skvěle funguje hráčská šuškanda, kdy si přátelé navzájem doporučují daný titul. Proto se snaží Hallovi vypomáhat při vyrovnávání se s návalem hráčů, aniž by to kolidovalo s vývojem Arma 3. Zároveň také DayZ hodlají tvůrci z Bohemky podporovat v chystaných Arma 2 updatech.