Zombie mod DayZ zvedá prodeje ArmA 2
zdroj: tisková zpráva

Zombie mod DayZ zvedá prodeje ArmA 2

17. 5. 2012 11:22 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Máte rádi seriál nebo komiks Walking Dead? A máte jej rádi pro pocit osamělých přeživších, kteří se snaží nebýt sežráni či zastřeleni a shání zásoby, kde to jen jde? Nebaví vás neustálé diskutování o tom, koho nechat žít a kam se ztratil Carl? Tak to teď zbystřete, protože k ArmA 2 je už nějakou dobu k dispozici mod DayZ a z Černarusi udělal krajinu živých mrtvých. A podle rapidního nárůstu prodejů samotné hry stojí modifikace za to.


Za modifikací DayZ stojí Dean Hall, game designer v Bohemia Interactive, který se zaměřuje na multiplayer jak v ArmA 2, tak v chystané trojce. Takže ano, hádáte dobře, tenhle mod je založený na multiplayeru, kde se s vámi o přežití bijí i ostatní hráči (za zombie hraje AI). A v tom tkví jedna z krás hry. Protože tu jde o zásoby, tak nějak nikdy nevíte, zda vám jeden z přeživších bude chtít pomoci a rozdělit se o lup, nebo vám vpálí pár ran do zad a obere vás. DayZ je v jistém ohledu totální sandboxová simulace.

Vezměte si rozsáhlost mapy Černarusi. A do ní zasaďte mrtvá města i mrtvé lidi, kteří se vás snaží zmrtvit a živé lidi, kteří se snaží přežít. Musíte jíst, musíte pít, a když se odlogujete na špatném místě, můžete se vrátit k mrtvolce, kterou sice oživíte, ale o vybavení jste už přišli. S tím samozřejmě souvisí fakt, že tohle není akce. Velmi často pochodujete mnoho minut ztichlou krajinou, do níž cvrlikají jen ptáčci... dokud se neozve zachroptění zombíka. A když dojde na město, je třeba přemýšlet, taktizovat a nemyslet, že přesilu prostě ustřílíte.

Projekt je momentálně v alfa verzi, takže není prostý chyb, ale pokud si uvědomíte, že tohle dělal jeden člověk ve svém volném čase, nejde se neubránit údivu. A nebudete sami. Momentálně je ve hře padesát tisíc živých postav, přičemž průměrná životnost činí necelou půlhodinku. Další zajímavé statistiky najdete na oficiálních stránkách, odkud si mod můžete stáhnout.

Hall do hry přidal spoustu nových zbraní; vozidel, která jde opravit; zvířat, která jde ulovit a se správnými nástroji stáhnout a další a další drobnosti, které prohlubují autentický pocit survival hororu. Pro Bohemia Interactive je to momentálně fascinující experiment, který se rozhodli pořádně prozkoumat. Hall by časem rád přidal prvky počasí (střídání dne a noci zde už samozřejmě je) a prohloubil zpracování typů budov – momentálně jsou rozděleny podle toho, k čemu slouží a co zde najdete – obytné, průmyslové a vojenské. A pro pořádnou artilerii si do supermarketu asi nepůjdete.

zdroj: Archiv

Velmi zajímavě zní systém, jenž zvýrazní, kteří hráči někoho zabili. Na první pohled to koliduje s představou prostého simulátoru zombie apokalypsy, ale podle Halla to bylo nutné k ukočírování směru hraní, které se najednou zvrhlo. „Došlo k tomu, když jsme spustili první evropský server, který se od původního mírumilovného novozélandského dost lišil. Najednou jsme viděli, jak každý zabíjí každého. Myslím, že tady zaúřadovala jazyková bariéra – mluvilo se rusky, německy, anglicky – a hra se propadla do totálního chaosu".

Samotná „Bohemka“ je zjevně z modu potěšená, protože podle Marka Španěla se prodej hry na Steamu zvednul od momentu vydání DayZ pětkrát. Navíc skvěle funguje hráčská šuškanda, kdy si přátelé navzájem doporučují daný titul. Proto se snaží Hallovi vypomáhat při vyrovnávání se s návalem hráčů, aniž by to kolidovalo s vývojem Arma 3. Zároveň také DayZ hodlají tvůrci z Bohemky podporovat v chystaných Arma 2 updatech.

Nejnovější články