Dojmy z hraní: Forza Motorsport 6 je plná malých, ale důležitých detailů
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: Forza Motorsport 6 je plná malých, ale důležitých detailů

20. 7. 2015 19:45 | Dojmy z hraní | autor: Miloš Bohoněk |

Přes 600 koní, aerodynamická konstrukce z uhlíkových vláken a dosud nejvýkonnější V6 EcoBoost motor o objemu 3,6 litru. Nejen takový je závodní speciál Ford GT, který příští rok odstartuje na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Momentálně jsou na světě jenom dva kusy. Jeden z nich spol. Microsoft spustila během své E3 konference mezi publikum, jen aby jej pod dohledem samotného Henryho Forda III. zase promptně vytáhla a následně vystavila na svém stánku. Nový Ford GT se totiž prozávodil až na krabičku šestého dílu Forza Motorsport. A sluší mu to tam.

Největší Forza  

Není to dlouho, co jste o Forze, populární xboxové značce, slyšeli naposledy. Loni v říjnu vyšel výborný kousek Forza Horizon 2, který sice nabídl věrohodnější jízdní model než kdejaké Need for Speed, ale přeci jen šlo stále o hru, kde jste mohli nasednout do Lamborghini a posekat s ním vinou révu na Côte d'Azur. Dva díly Horizon jsou skvělé odbočky, nicméně Forza vyrostla jako tuhle méně, tuhle více realistický automobilový simulátor, kde se namísto po polích jezdí po skutečných okruzích. A Forza Motorsport 6 má být v tomto ohledu tím nejzásadnějším dílem v sérii.

Na úvod étrojkové prezentace vysypal Bill Giese, designový ředitel v Turn 10 Studios, pytel pěkných čísel. Šestka nabídne více než 450 ForzaVista aut od více než 80 výrobců, s nimiž se projedete ve 26 různých destinacích proti až 23 dalším jezdcům. Jen samotná kariéra vám má zabrat přes 70 hodin. Jo a celé to poběží v rozlišení 1080p a 60 snímcích za vteřinu.

Velké sliby, byť se není čemu divit: Forza Motorsport 6 do značné míry staví na Forza Motorsport 5 a nemálo si půjčuje i z FH2 (včetně odlehčených showcasů), takže nelze říci, že by autoři na holé louce budovali úplně novou hru. Mají velmi slušný základ, a ačkoli prý každou recyklovanou část hry vylepšují, věci jako engine, jízdní model, drivatary, přítomnost Top Gearu, systém asistencí nebo modely aut do značné míry přebírají z minula.

V praxi to vypadá tak, že všechny tratě z pětky budou i šestce, ale kupříkladu Indianapolis Motor Speedway se tu blýskne v nové podobě, která bude reflektovat renovaci, jakou tento známý závodní okruh v USA prošel v loňském roce. 

Spousta drobností

Forza Motorsport se dlouhodobě snaží tvářit jako něco víc než jen platforma, kde se dá koukat na pěkné vozy a kroutit volantem. Dan Greenawalt, vedoucí vývoje celé značky, už pár let říká, že svou prací se snaží oslavovat krásu motorsportu a ukazovat, že je to něco víc než jen klukovská zábava. V šestce tak nebude klasická kariéra, ale jakási historická expedice pojmenovaná Stories of Motorsport, která má hráče provést největšími momenty v historii motorsportu, samozřejmě jen co do zdejších typů aut. Vedle sportovních kousků mezi nimi najdete i off-roady, klasickou civilní střední třídu nebo předválečné formulové kousky jako 1939 Maserati 8CTF.

I takové veterány prý lidé z Turn 10 omrkli v reálu, zajezdili si v nich, nasnímali je a převedli do hry tak, aby se chovaly (plus mínus) jako ve skutečnosti. V šesté Forze se autoři hodně zaměřili na kontakt vozidel s tratí. Na každém autě tak půjdou měnit pneumatiky, což s ohledem na déšť (konečně!) dává smysl. Při hraní Forza Horizon 2 jsme si už kapek na předním skle užili, nicméně při jízdě ve Forza Motorsport 6 má mít mokrá silnice na řízení větší vliv. Bill Giese během předváděčky několikrát zmínil aquaplaning a chlubil se, že na svých tratích mají 3D modely louží, které vám budou realisticky bušit do podběhů a tahat za volant, i když jimi projedete třeba jen jedním kolem.

„Zní to šíleně, ale kolem a kolem máme ve hře 148 různých povrchů. Třeba Daytona na Floridě… Je to stará trať, dnes je to už slepenec různých povrchů. Pokaždé, když přejedete z jednoho na druhý, ucítíte změnu,“ vyprávěl nadšený designér a jako by dával najevo, že dobrou závodní hru už dělat umí, a že teď si mohou dovolit honit všemožné detaily. Třeba když máte na předním okně kapky vody a strhnete volant doleva, kapky sebou trhnou doprava. Má to své kouzlo.

zdroj: Archiv

Děsivé závodní noci

Další „novinkou“ je závodění v noci. Uvozovky jsou na místě, protože noční řízení nabízely hry už snad před dvaceti lety, a loňský Driveclub dokonce uměl, na rozdíl od šesté Forzy, měnit denní dobu během klání. Jedním dechem však musím uznat, že závodění pod roušky tmy působí ve Forze trochu jinak než jinde - děsivěji.

Měl jsem příležitost zkusit jeden kratší okruh, který vedl neosvětlenou přírodou, a když jsem skočil do kokpitu, dvousetkilometrové pelášení úzkými silničkami na mě dělalo hypnotický dojem. Tma je zde opravdu tmavá, nikde nic, jen přede mnou zářil úzký kužel světla, který osvětloval asfalt, strašně rychle utíkající pod koly. Závodění ve dne a v noci je podle tvůrců natolik odlišné, že online žebříčky pro denní tratě budou oddělené od těch nočních.

Jde o detail? Možná. Právě detailů je, zdá se, Forza Motorsport 6 plná. Na E3 byly k vyzkoušení jen tři okruhy (včetně barevného Ria de Janeira) a Microsoft nastavil na jejich projetí drsný časový limit, takže člověk ty tři tratě ani nestihl zajet, natožpak aby si pohrál s nastavením. Bylo zajímavé sledovat, jak mi průjezdy loužemi tahaly za volant, nicméně na první osahání se mi vlastně řídilo dost podobně jako minule. Forza Motorsport 6 zkrátka vypadá jako klasické pokračování – je větší, hezčí a detailnější. Však uvidíte sami docela brzy, protože hra vyjde už 18. září.

Nejnovější články