Best of 2014: Nejlepší RPG
zdroj: tisková zpráva

Best of 2014: Nejlepší RPG

25. 1. 2015 20:45 | Z redakce | autor: Redakce Games.cz |

S rokem 2014 se do RPG žánru vrátila otázka stará jako lidstvo samo. Co je tou nejlepší kategorií v rámci „her na hrdiny?“ Na jedné straně stojí dungeon se svými přesně danými žánrovými pravidly, spartánský, sázející na souboje, hádanky a osobnost postav, které vám hra moc nevykládá, ale spíše si ji domýšlíte. Na druhé straně stojí klasické příběhové RPG. Upřednostňuje vyprávění, malování světa v jemných nuancích a vyžívá se v dialozích. Někteří z nás nechtěli tuto Sofiinu volbu provádět, ale nakonec se tíha rozhodování trochu ulehčila, když jsme si uvědomili, že minulý rok byl pro fandy RPG doslova žní a obrovská konkurence nechala spoustu skvělých kousků před branami finálové pětky.

Dark Souls II

Hra, která jako razítko stvrzuje certifikát o tom, že Souls série se stala ustálenou značkou a definicí svébytného žánru (pod což přidává další štempl třeba Lords of the Fallen). Oproti svým předchůdcům nabízí snazší proniknutí do pravidel a ve velmi výjimečných situacích ukáže vlídnější tvář, což bývalo zvykem. Není ale lehčí, naopak občas umí přitopit pod kotlem víc než její předchůdci.

Skalní fandové u Dark Souls II postrádali bizarnější bossy ve stylu ničím nespoutané japonské fantazie a všichni jsme se shodli, že občas uměla být hra pěkně ošklivá - nemyslíme tím náročnost. A přesto to byla úžasná a náročná cesta na desítky a desítky hodin, po jejímž dokončení přišel onen velmi příjemný pocit, že jste dokázali něco výrazného.

Dragon Age: Inquisition

Nestává se často, aby byla příběhová hra delší než drtivá většina akčnějších konkurentů, kteří často těží z náročnosti a opakování některých pasáží dokola a dokola (ano, díváme se směrem k Dark Souls). Jenže BioWare se tak trochu utrhli ze řetězu a přinesli epiku v takovém rozmachu, jaký jsme v herním světě hodně dlouho neviděli. Rozsáhlý a živoucí svět se naštěstí nevydal směrem totální otevřenosti typu Skyrim, která BioWare stylu nesedí. Tvůrci naopak vsadili na obrovité instance, které opustily styl členitých koridorů, a jsou výrazným skokem vpřed.

Dílo ovšem v případě Dragon Age: Inquisition korunuje příběh, který je členitý, nečernobílý a velmi tvárný skrze vaše nesčetná rozhodnutí. Rozvíjí sympatický příběhový styl druhého dílu, kdy postavy nejsou skupinkou lidí, kteří se vám snaží zalíbit, ale osobnostmi s vlastní agendou a názory. Příběhová RPG vždy ve srovnání s literaturou kulhají kvůli nutné zkratkovitosti a omezenému stylu líčení, ale po dokončení Dragon Age: Inquisition máte pocit, že jste dočetli strhující román, u nějž jste až do poslední chvíle nevěděli, jak dopadne.

Legend of Grimrock II

Po dokončení vynikajícího dungeonu z dílny studia Almost Human nemáte pocit, jakoby jste dočetli knihu a prokousali se na konec příběhu. Místo toho se dostaví unavené uspokojení, jaké cítí potlučený zápasník po konci pátého, vítězného kola. Zcela jasně si představujete svou zocelenou a šrámy posetou družinku, jak triumfuje navzdory osudu, a celý příběh si dokreslujete díky vlastní fantazii, než pomocí filmečků.

Legend of Grimrock II je návrat ke kořenům, které jsou staré jako Metuzalém. Že jde o moderní hru připomíná snad jenom grafika. Krokovací procházení nekompromisně těžkými kobkami tentokrát doplňují i venkovní oblasti, což jen zvyšuje míru komplexity hádanek i souboje. Zkrátka jde o pecku z dávných časů, který ale funguje i dnes, byť nostalgikům asi řekne ještě o chloupek víc.

Divinity: Original Sin

Zjevení z čistého nebe. Od Larianů jsme čekali dobrou hru, ale s Divinity: Original Sin překonali naše očekávání. Izometrická tahovka s příjemně prokresleným světem a vynikajícím vývojem postavy na jedné straně ctí pravidla fantasy žánru včetně mnoha klišé, na druhou stranu si je právě toho vědoma a velmi často umně tato klišé obrací nebo modernizuje tak, že se nedostavuje hrozící pocit rozpačité trapnosti jako u mnoha jiných fantasy příběhů.

Třešničkou, vlastně dvěma, jsou pak dobře napsané dialogy a především náročné souboje, které vám solidně zavaří mozkovnu a nutí vás o každém dalším tahu pořádně přemýšlet. Když k tomu přidáte nápaditě zakomponovaný multiplayer, dostáváte do rukou poctivou hru, která nabízí skvělou zábavu na hodně dlouhou dobu.

South Park: The Stick of Truth

A nakonec tu máme narušení letošní nadvlády fantasy v RPG. I když... South Park vlastně fantasy je, jenom takové to herní, LARPové, přiznané. Což je základní kámen jeho úspěchu. Klasické southparkovské vtípky, které neviděly slovíčko korektnost ani z rychlíku (kde jinde najdete mezi povoláními žida?) tu doplňuje povedená hratelnost.

Modifikace celkem klasického, RPG systému a tahových soubojů do kontextu South Parku je ovšem největším trumfem South Park: The Stick of Truth. Vtípek stíhá vtípek, absurdita se šroubuje k výšinám, kde poletují nacistické krávy, a na konec dojde jen ten, kdo neváhá použít ve správnou chvíli exkrement a čimpokomončák pro něj není cizí slovo. Výsledek je typicky skvělý ve své podivnosti a po většinu doby ujetě zábavný.


A nejlepším RPG roku 2014 se podle redakce Games.cz stává...

bestofrpg zdroj: tisková zpráva

Dragon Age: Inquisition

Korunu vládce pro rok 2014 si nakonec na hlavu nasadila ryzí epika v podání Dragon Age: Inquisition. Tak docela jsme BioWare nevěřili řeči o rozsáhlosti, ale když jsme po deseti hodinách naznali, že vlastně teprve hrajeme takový trošku delší úvod, uvědomili jsme si, že tohle asi bude opravdu dlouhé tažení. A také že ano.

Stejně jako postupně rozkvétala hra kolem nás, bujely obrazně kvítky i na osobnostech vašich společníků a dalších vedlejších postav. Stejně tak se ale pod vašima rukama formuje i Inkvizitor, ne jen z hlediska číselných statistik, ale také názorově. S každou další volbou a obtížným rozhodnutím je prokreslenější, unikátnější, bližší vaší ideální představě. Skrz ohromné množství psaného textu a dialogů pak ožívá v dříve nevídané míře i zdejší svět. Více než kde jinde pak platí, že cesta je cíl a tohle megalomanské tažení vám vytesá paměti tucty rozmáchlých i drobných, až intimních momentů, které jste zažili během vzestupu Inkvizice.

V rámci naší série Best of 2014 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2014, doposud vyšly následující kousky:

Nejnovější články