Nedávno zrušené tvůrce Driveclub bere pod svá křídla Codemasters

12. 4. 2016 13:28 - Byznys
autor: Petr Poláček

Vychází na platformách: PS3

Codemaster letos slaví 30. let od svého založení v roce 1986. A protože na herní firmu jde o úctyhodný věk, kterého se většina anglických studií nedožila a možná ani nedožije (viz konec Lionhead), dali si Codies s předstihem dárek. S posvěcením majoritního akcionáře z Reliance Entertainment vzali pod svá křídla britské studio Evolution, které se nedávno rozhodla zavřít Sony. Codemasters se tak po čtyřech, pěti letech ve spíše úsporném režimu rozhodli opět šlápnout na plyn a rozšířit své aktivity dál než za nové díly ve vlastních sériích F1, DiRT nebo GRID.

Po půstu žranice

Codemasters podle slov svého šéfa Franka Sagniera učnili zaměstnancům Evolution studia nabídku a prakticky všichni přijali. Tvůrci série WRC, Motorstorm nebo posledního titulu Driveclub se nebudou ze své základny v Cheshire stěhovat. Zůstanou pohromadě, jak Sagnier uvádí v rozhovoru pro GI.biz, jejich úkolem je totiž vývoj nové značky – samozřejmě v ranku závodních her, na které se specializuje po celou dobu svého sedmnáctiletého působení nejenom Evolution Studios, ale i Codemasters.

Právě závodní hry totiž Codies zachránily už několikrát v historii firmu před úpadkem. Vždy, když v Codies rozšířili své portfolio a začali se věnovat produkci, vydávání a distribuci jiných než závodních her, skončilo to po pár letech návratem právě k závodním hrám.

Naposledy se firma k podobnému kroku uchýlila v roce 2011 po neúspěšných pokusech se střílečkou Bodycount a taktickou akcí Operation Flashpoint: Red River – obě dvě hry propadly komerčně i kriticky a Codemasters další produkci podobných her vzdala. Od té doby se firma ve svých studiích v Southamu, Birminghamu a v Kuala Lumpur soustředí na závodní hry F1, Dirt a Grid. Výjimkou z pravidla byl pokus oživit Overlord značku v podobě příšerné rubanice Fellowship of Evil, která se vší pravděpodobností nebude mít žádného následovníka.

motorstorm zdroj: Archiv

Závodní minulost, závodní budoucnost

Evolution Studios produkuje od roku 1999 hry exkluzivně pro Sony konzole. Jenom závodní hry, nutno dodat. Do povědomí se tvůrci dostali díky sérii licencovaných rallye her WRC pro PS2, nejvíce se o studiu mezi hráči hovořilo v souvislosti s launchovými tituly nových Sony Konzolí – Motorstorm pro PS3 a Driveclub pro PS4.

V případě Motorstorm museli tvůrci výrazně osekat obsah, aby hru stihli vydat co nejblíže s uvedením PS3 na trh, a stejně to stihli pouze v Japonsku. V Evropě technicky vzato také, ale jen proto, že samotná konzole byla v Evropě dostupná o pár měsíců později než ve zbytku světa. Prvního Motorstormu se prodalo přes 3,5 milionů kusů, čímž se hra řadí mezi nejúspěšnější PS3 hry vůbec. Další tři MS hry už se ovšem s podobným úspěchem nesetkaly. Pokračování Pacific Rift se prodalo přes milion kusů, zbylé hry se na podobnou metu nedostaly vůbec.

Driveclub, jako zamýšlená launchová hra pro PS4, je rovněž kapitola sama pro sebe. Navzdory solidním prodejům (potvrzeno je přes 2 miliony prodaných kopií) hra vyšla v notně nedokončeném stavu a po několika posunech vydání až rok po launchi PS4. A další rok tvůrcům trvalo, než hru dostali do původně zamýšlené podoby. Přestože v současné době je Driveclub hráči ceněná hra, z hlediska Sony spíše nejde o úspěšný projekt. Snad i proto padlo rozhodnutí studio Evolution na konci března zavřít. Ne však na dlouho.

Driveclub zdroj: Archiv

Nový projekt, nová značka

Codemasters zhruba padesátku zbývajících vývojářů z Evolution bere pod svá křídla sice bez práv na kteroukoli značku studia, protože všechny patří Sony, ale s velkými zkušenostmi s vývojem vysokorozpočtových závodních. Právě vývoji AAA závodních her pro všechny platformy se chce Codemasters s pomocí Evolution posunout vpřed v rámci růstové strategie, která staví na prodejním úspěchu her F1 2015 a Dirt Rally v posledních 12 měsících. Spojení dvou firem zaměřených výhradně na produkci závodních her vidí vedení Codemaster jako šanci utvořit celek, který nebude mít v produkci závodních titulů různého zaměření konkurenci. Uvidíme ovšem, co přinese budoucnost.

Není to každopádně poprvé, co Codemasters absorbují celé studio poté, co je chtěla jiná forma zrušit. V roce 2008 Codies koupili Sega Racing Studio, které se Sega rozhodla zrušit, zřejmě po komerčním neúspěchu závodní hry Sega Rally Revo. V přeneseném slova smyslu lze tedy Codemasters říci, že v závislosti na úhlu pohledu jde buď o odkladiště nepotřebných britských závodních studií, nebo naopak jejich tradičního zachránce. Vyberte si...

Tagy: simulace Závodní arkáda

Zdroj: GI.biz, Codemasters blog

Poslední komentáře (0 / nových)

Vstoupit do diskuze (0 příspěvků)